Det där med pension är klurigt tycker jag.
Det finns många som gladeligen jobbar till de är både 70 och närmare 80 år och andra som är utslitna vid 55 och skulle behöva få gå i pension tidigt.
Jag hade önskat att spannet för pensionsålder vore större, så att det fanns större möjlighet att välja själv.
Jag personligen är för skruttig för att kunna jobba i 20 år till, även om jag hade velat.
Räknar iskallt med att vara tvungen att odla min mat själv, om jag inte vinner på Lotto innan dess...
Fast det finns ju pension och pension.
De individer som är för sjuka för att arbete får ju en annan pension än den allmänna (jo, jag vet... det är inte enkelt att få "sjukpension" numera).
Att den allmänna pensionen är åldersbestämd är i mina ögon en rimlig grund.
Och att höja den åldern är också en rimlig väg, av de skäl som redan påpekats dvs att människor i Sverige lever friskare och längre.
Min pappa, som blev metallarbetare vid ca 45 års ålder, har precis avsagt sig vidare jobb på den fabriken (men det är möjligt att han ändrar sig, det vet man aldrig). Han fyller 71 i juni. Fram tills för ett år sedan jobbade han i stort sett heltid "på golvet".
Han ville inte gå i pension tidigare (eller ja, planen från början var att gå i pension när han blev 66, men han blev tillfrågad att jobba kvar och tackade ja) även om han nog egentligen inte tänkt sig att jobba riktigt heltid.
Han må vara ett ovanligt exempel som metallare "på golvet" som är kvar så länge, men många "metallare" är ju inte så hårt slitna i kroppen numera. Det är nog värre för många undersköterskor där det liksom inte går att förbättra arbetsställningar et c så mycket.
Sedan tycker jag, generellt, att det nog skapas för mycket ångest i pensionsfrågan.
I Sverige behöver vi inte svälta och inte frysa ihjäl.
Om pensionen är minimal så kommer vi att få andra sorters bidrag.
Visst, fett blir det säkert inte, väldigt många kommer att ha det snålt. Så det blir väl rätt trist för många, särskilt som vi är många i det här landet som vant oss vid bekvämt ekonomiskt utrymme med stor möjlighet till konsumtion av föremål och upplevelser. Och vi har vant oss vid stor bostad och så vidare.