Höjd pensionsålder, hur påverkar det dig?

Det där med pension är klurigt tycker jag.
Det finns många som gladeligen jobbar till de är både 70 och närmare 80 år och andra som är utslitna vid 55 och skulle behöva få gå i pension tidigt.
Jag hade önskat att spannet för pensionsålder vore större, så att det fanns större möjlighet att välja själv.

Jag personligen är för skruttig för att kunna jobba i 20 år till, även om jag hade velat.
Räknar iskallt med att vara tvungen att odla min mat själv, om jag inte vinner på Lotto innan dess...

Det där med pension är klurigt tycker jag.
Det finns många som gladeligen jobbar till de är både 70 och närmare 80 år och andra som är utslitna vid 55 och skulle behöva få gå i pension tidigt.
Jag hade önskat att spannet för pensionsålder vore större, så att det fanns större möjlighet att välja själv.

Jag personligen är för skruttig för att kunna jobba i 20 år till, även om jag hade velat.
Räknar iskallt med att vara tvungen att odla min mat själv, om jag inte vinner på Lotto innan dess...

Fast det finns ju pension och pension.
De individer som är för sjuka för att arbete får ju en annan pension än den allmänna (jo, jag vet... det är inte enkelt att få "sjukpension" numera).
Att den allmänna pensionen är åldersbestämd är i mina ögon en rimlig grund.
Och att höja den åldern är också en rimlig väg, av de skäl som redan påpekats dvs att människor i Sverige lever friskare och längre.

Min pappa, som blev metallarbetare vid ca 45 års ålder, har precis avsagt sig vidare jobb på den fabriken (men det är möjligt att han ändrar sig, det vet man aldrig). Han fyller 71 i juni. Fram tills för ett år sedan jobbade han i stort sett heltid "på golvet".
Han ville inte gå i pension tidigare (eller ja, planen från början var att gå i pension när han blev 66, men han blev tillfrågad att jobba kvar och tackade ja) även om han nog egentligen inte tänkt sig att jobba riktigt heltid.
Han må vara ett ovanligt exempel som metallare "på golvet" som är kvar så länge, men många "metallare" är ju inte så hårt slitna i kroppen numera. Det är nog värre för många undersköterskor där det liksom inte går att förbättra arbetsställningar et c så mycket.

Sedan tycker jag, generellt, att det nog skapas för mycket ångest i pensionsfrågan.
I Sverige behöver vi inte svälta och inte frysa ihjäl.
Om pensionen är minimal så kommer vi att få andra sorters bidrag.
Visst, fett blir det säkert inte, väldigt många kommer att ha det snålt. Så det blir väl rätt trist för många, särskilt som vi är många i det här landet som vant oss vid bekvämt ekonomiskt utrymme med stor möjlighet till konsumtion av föremål och upplevelser. Och vi har vant oss vid stor bostad och så vidare.

Ähum.
Jobba tills de trillar av pinn?
Medellivslängden idag i Sverige för kvinnor är 84 år och för män något lägre. Men inte 65.

Men grattis, snacka om att läsa som fan läser bibeln. Fast det är ju du iofs expert på. :up: Jag tänker inte ens bemöda mig med att diskutera det här med dig eftersom du så tydligt inte alls fattar min ståndpunkt.

Jag kollade på pensionsmyndighetens sida alldeles nyss och inser att jag är väldigt lyckligt lottad om den inte ljuger fett mycket. Går jag vid 65 får jag mer än vad jag har i lön i dag. De privata pensionssparandena oräknade. Jag tror det beror på att jag blev uppsagd för ett par år sen med ett rätt bra vederlag - jag tryckte in nästan alla de pengarna i pensionen. Jag tror jag kommer jobba åtminstone deltid tills jag är 67.

Men grattis, snacka om att läsa som fan läser bibeln. Fast det är ju du iofs expert på. :up: Jag tänker inte ens bemöda mig med att diskutera det här med dig eftersom du så tydligt inte alls fattar min ståndpunkt.

Fast jag fattar inte heller? Du far garna utveckla din standpunkt
Pensionsaldern infordes for ca 100 ar sedan, da medellivslangden var 60 ar. Medellivslangden har gatt upp, men pensionsaldern har bestatt. Lagg dill att med okande utbildning sa kommer folk i arbete senare, och det betyder ju mindre inbetalningar till pensionssystemet.

Visst finns det dem som jobbat en hel livstid i kravande lagbetalda yrken, dar pensionen garna borde komma ett par ar tidigare, men ur ett globalt perspektiv ar vart system bra, och, kritiskt, det ar svart att battra pa det/fa pengarna att racka - men visst finns det utrymme for reformer!

Fast jag fattar inte heller? Du far garna utveckla din standpunkt

Nej vet du vad, jag är inte ett dugg sugen på det eftersom jag känner mig punktmarkerad och dumförklarad och undrar vad fan jag ens skrev ett första inlägg i tråden för, när jag visste att jag skulle få såna här svar. Jag vill inte sitta här och försöka rättfärdiga mig till de som ändå inte lär förstå om jag så skriver en hel roman. Men okej, jag gör ett kort och trött försök.

Jag har enorma problem med den här jobbkulturen vi lever i, där det som verkar viktigast av allt är vad man jobbar med och att man ska jobba med det större delen av sin vakna tid i majoriteten av sitt vuxna liv. Och kan man inte jobba, så får det för många stora negativa konsekvenser både ekonomiskt och socialt, vilket åtminstone delvis beror på att så stor del av samhället kretsar kring jobb på ett eller annat sätt. Normer är inte alltid så himla bra...

Jag är helt enkelt spyfärdig på att jobb, jobb, och jobb verkar vara det enda som räknas, och åt helvete med dig om du inte passar in i det systemet. Let's leave it at that. Jag undanbeder mig arga svar från arbetshästar som vill utmåla mig som latmask eller liknande, eller på annat vis totalt missförstå var jag kommer ifrån.

Nej vet du vad, jag är inte ett dugg sugen på det eftersom jag känner mig punktmarkerad och dumförklarad och undrar vad fan jag ens skrev ett första inlägg i tråden för, när jag visste att jag skulle få såna här svar. Jag vill inte sitta här och försöka rättfärdiga mig till de som ändå inte lär förstå om jag så skriver en hel roman. Men okej, jag gör ett kort och trött försök.

Jag har enorma problem med den här jobbkulturen vi lever i, där det som verkar viktigast av allt är vad man jobbar med och att man ska jobba med det större delen av sin vakna tid i majoriteten av sitt vuxna liv. Och kan man inte jobba, så får det för många stora negativa konsekvenser både ekonomiskt och socialt, vilket åtminstone delvis beror på att så stor del av samhället kretsar kring jobb på ett eller annat sätt. Normer är inte alltid så himla bra...

Jag är helt enkelt spyfärdig på att jobb, jobb, och jobb verkar vara det enda som räknas, och åt helvete med dig om du inte passar in i det systemet. Let's leave it at that. Jag undanbeder mig arga svar från arbetshästar som vill utmåla mig som latmask eller liknande, eller på annat vis totalt missförstå var jag kommer ifrån.

Det ar nog mindre att folk alskar systemet uppbyggt kring forvarsarbete, sa mycket som att ingen riktigt kommit pa nagot som kan ersatta det?

Jag tänker inte utmåla dig som latmask eller dyl. Jag är själv en sådan som jobbar för att leva och inte tvärtom. Därför har jag skaffat mig en utbildning så jag har kunnat få ett jobb jag tycker är kul och där jag trivs. Ska man spendera större delen av sitt liv med att jobba så måste det för mig vara givande.

Däremot funderar jag på hur t ex du tänker att landet skulle gå runt om ingen jobbade? Vårat välfärdssystem bygger ju på att majoriteten jobbar och betalar in skatt. Det är ju därför det börjat bli lite knapert på sina håll nu för att man fyllt på med mycket folk utifrån som inte är nettoinbetalare till systemet utan istället belastar systemen samtidigt som pensionskullarna är stora. Om än fler inte jobbade skulle vi tvingas göra om systemet helt och alla fick i princip klara sig själva utan att t ex kunna ta del av subventionerad vård, sjukersättning, bidrag m.m.. Hur tänker du kring det?

Det jag blir fundersam på är den mentala hälsan. Även om folk lever allt längre så hänger hjärnan ofta inte med, folk blir dementa (och kroppen blir ju såklart långsammare och sämre också) och klarar inte uppgifter lika bra som tidigare. Ska de behöva vara kvar på arbetsmarknaden pga deras ålder (som egentligen är bara en siffra), förutom att det drabbar dem så kan det även drabba arbetsplatsen, ev kunder och/eller kollegor. Om det märks att det inte fungerar så behöver arbetsgivaren till slut avskeda den äldre, om det ens går, och då har man en arbetslös äldre istället som ska försöka hitta nytt jobb :cautious:

Jag förstår att du gick till kraftig överdrift i din önskan om att samhället ska försörja oss svenskar.

Det jag blir fundersam på är den mentala hälsan. Även om folk lever allt längre så hänger hjärnan ofta inte med, folk blir dementa (och kroppen blir ju såklart långsammare och sämre också) och klarar inte uppgifter lika bra som tidigare. Ska de behöva vara kvar på arbetsmarknaden pga deras ålder (som egentligen är bara en siffra), förutom att det drabbar dem så kan det även drabba arbetsplatsen, ev kunder och/eller kollegor. Om det märks att det inte fungerar så behöver arbetsgivaren till slut avskeda den äldre, om det ens går, och då har man en arbetslös äldre istället som ska försöka hitta nytt jobb :cautious:

Skillnaden mellan 65 och 67 är marginell när det gäller demens, som du skriver som en risk.
Och en individ som blir dement och därför inte kan jobba, hamnar rimligen inte på arbetsförmedlingen utan får sin försörjning via Försäkringskassan.
Tro mig, demens är ett giltigt skäl till "sjukpension".

Jag håller med och jag ställer mig också frågan om min generation verkligen kommer bli äldre.. jag tycker det verkar som många jobbar och stressar ihjäl sig för att anpassa sig till det arbetsklimat vi har här ihop med någon bild om det perfekta familjelivet.

Jag håller med och jag ställer mig också frågan om min generation verkligen kommer bli äldre.. jag tycker det verkar som många jobbar och stressar ihjäl sig för att anpassa sig till det arbetsklimat vi har här ihop med någon bild om det perfekta familjelivet.
Lågutbildade kvinnors livslängd sjunker. Det går alltså stick i stäv med den generella utvecklingen.

Skillnaden mellan 65 och 67 är marginell när det gäller demens, som du skriver som en risk.
Och en individ som blir dement och därför inte kan jobba, hamnar rimligen inte på arbetsförmedlingen utan får sin försörjning via Försäkringskassan.
Tro mig, demens är ett giltigt skäl till "sjukpension".
Fast 67 är dagens gränser, jag tänkte mera längre fram i framtiden när gränsen når 70 årsåldern osv. Och som äldre så kan ett par år faktiskt göra stor skillnad både fysiskt och mentalt, talar jag av erfarenhet som bor med en nu 67-åring och 90-åring.
Plus så är det inte alltid så lätt att få någon att förstå att de inte fungerar lika bra längre, förnekelsens krafter är starka när man inte riktigt vill inse att man håller på att bli gammal. Återigen, talar utifrån erfarenhet.

Tänkte försöka leva på vad jag beräknas kunna leva på om jag går vid 70 i några månader i år.

Men vet inte vilken kolumn i skattetabellen jag ska titta i?

Tänkte försöka leva på vad jag beräknas kunna leva på om jag går vid 70 i några månader i år.

Jag loggade in på det orange kuvertet online. tror det är pensionsmyndigheten?

Jag spenderade 8 år på Irland och min pension därifrån är ett skämt, vilket jag typ inte kommer hinna jobba upp trots att jag har 30 år kvar till pension. Är 41 år snart. Jag tänker att det ordnar sig, för i ärlighetens namn så har det mesta i livet ordnat sig på ett eller annat sätt. Jag är dessutom tillsammans med en 15 år yngre man, så jag tänker att han får jobba och försörja mig in i min pensionsålder.

Jag är dessutom rätt så driftig och har ingenting emot svarta pengar, så förhoppningsvis hittar jag någonting som ger lite extra deg som pensionär utan att jag behöver jobba som anställd någonstans.

Ska du få ett samhälle där man inte måste jobba får du nog byta till en oljestat elelr en diktatur.

Det är helt vanlig ekonomi. Det är inte du som betalar din pension utan de som jobbar just då.

Få som jobbar, i relation till antalet pensionärer, ger en mindre kaka att dela på. Du må vara hur trött du vill men ingen kan trolla fram pengar till din pension. Den måste andra betala då.

Jag är faktiskt glad att det alls finns något som heter pension.

Fast 67 är dagens gränser, jag tänkte mera längre fram i framtiden när gränsen når 70 årsåldern osv. Och som äldre så kan ett par år faktiskt göra stor skillnad både fysiskt och mentalt, talar jag av erfarenhet som bor med en nu 67-åring och 90-åring.
Plus så är det inte alltid så lätt att få någon att förstå att de inte fungerar lika bra längre, förnekelsens krafter är starka när man inte riktigt vill inse att man håller på att bli gammal. Återigen, talar utifrån erfarenhet.

Det beror ju på vilken gräns vi syftar på.
Jag syftade på åldern för allmän pension, vilket idag är 65 år men som ett par år kommer att vara 67.
Att man har rätt att stanna kvar längre är inte så tokigt - det betyder ju inte att man är tvungen att fortsätta jobba. Men OK, jag kan kanske förstå hur du menar: om LAS säger att man har rätt att bita sig kvar hur länge som helst kanske det kan vara svårt att "bli av med" en som av hälsoskäl inte klarar jobbet.
Fast så är det ju idag också: det är inte helt enkelt att "bli av med" en oönskad anställd.
Men den som pga sjukdom inte klarar jobbet, blir ju sjukskriven eller undanflyttad på andra sätt.

Det beror ju på vilken gräns vi syftar på.
Jag syftade på åldern för allmän pension, vilket idag är 65 år men som ett par år kommer att vara 67.
Att man har rätt att stanna kvar längre är inte så tokigt - det betyder ju inte att man är tvungen att fortsätta jobba. Men OK, jag kan kanske förstå hur du menar: om LAS säger att man har rätt att bita sig kvar hur länge som helst kanske det kan vara svårt att "bli av med" en som av hälsoskäl inte klarar jobbet.
Fast så är det ju idag också: det är inte helt enkelt att "bli av med" en oönskad anställd.
Men den som pga sjukdom inte klarar jobbet, blir ju sjukskriven eller undanflyttad på andra sätt.
Jag tror att flexibilitet är viktig framöver.

Vi har idag en arbetsmarknad som skriker efter erfaret folk. Vi har tydligen runt 100.000 lediga tjänster som inte besätts eftersom det saknas kompetenta sökande.
Människor med kompetens som vill och kan fortsätta måste få göra det. Samtidigt som den som är krasslig måste kunna ha möjligheen att sluta jobba.

När pensionsåldern sattes levde folk inte längre än några få år till. Nu lever majoriteten runt 20 pensionärsår efter det. Nationalekonomiskt funkar det inte.

(hur det skulle bli utan invandrarna som kommer hit i yrkesverksam ålder och dessutom skaffar barn - det törs jag knappt tänka på. :) )

Liknande trådar

Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
990
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 952
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
408
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka