R
Raderad medlem 6459
Arv är överhuvudtaget ingenting jag ens vill tänka på faktiskt så räknar inte på något vis in det i min framtida pension. Känns hemskt bara.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De som blir friska pensionärer är ffa de från de högre samhällsklasserna såklart. Arbetarklassen är utsliten vid 60 generellt. Höjd pension för uskor, byggjobbare, hantverkare, kassörskor är ett hån.I det här fallet handlar det väl till stor del om att pensionsåldern borde höjts för längesen. Vi lever bra mycket längre nu än tidigare, det förväntas ju att över hälften av barnen idag kommer leva till 100. Det ihop med att folk börjar jobba senare (det är ju liksom inte ovanligt att man inte börjar jobba "ordentligt" förrän runt 30, för att man pluggar och reser och säsongsjobbar utomlands osv), gör ju att en pensionsålder på 65 är ohållbar. Då ska man ha ut pension i lika många år som man jobbat, i princip...
Så, med det sagt, så räknar jag inte med att kunna gå i pension vid 65 och jag räknar definitivt inte med att klara mig på nån allmän- och tjänstepension utan kommer se till att ha sparande och investeringar för att täcka upp.
Jag kommer ha massor av lån kvar på dyrt hus, förhoppningsvis vilja och hälsa att rida och resa och därmed behöva jobba längre än jag kanske egentligen hade velat. Å andra sidan kan förhoppningsvis huset säljas och vi hitta hyresrätt då. Kommer om jag lever så länge ha ca 40 år i bostadskö trots allt... Min pension kommer i och för sig att vara mycket bra jämfört med många andras, men betydligt lägre än min lön ändå förstås. Har dock blivit väldigt positivt överraskad senaste året vid pensionssamtal, tjänstepensionen gör verkligen enorm skillnad. Pensionssparar inte privat men löneväxlar ibland, vilket är mer förmånligt.Nu höjs snart pensionsåldern. Hur påverkas du? Ändrar regeländringen dina planer? Hur länge har du tänkt jobba?
Är det bättre att sluta helt än att gå ned på deltid och kanske jobba ett par år till? Ta ut tjänstepensionen på en gång medan man vet att man lever, eller dela upp det på många år? Hur tänker du?
Nu har jag ju inte kommenterat den biten över huvud taget, utan bara ur rent samhällsekonomiskt perspektiv. Att majoriteten ska leva på pension längre tid än de jobbar går helt enkelt inte ihop, speciellt inte när åldersgruppen i arbetsför ålder inte ökar i samma takt som pensionsåldersgruppen.De som blir friska pensionärer är ffa de från de högre samhällsklasserna såklart. Arbetarklassen är utsliten vid 60 generellt. Höjd pension för uskor, byggjobbare, hantverkare, kassörskor är ett hån.
Som en företagare i min närhet brukar säga: ”det är dubbelt så lätt att nå lönsamhet med låga kostnader som med höga intäkter”. Jag har svårt att lyckas med det så har istället fått jobba på att höja intäkterna, men det kräver ju att det alls finns några pengar kvar till mig som 80-talist när det är dags för pension...Var tvungen att logga in på Min Pension för att se hur det eventuellt kommer se ut. Pension vid 66 års ålder ger mig 14.700:- innan skatt, baserat på nuvarande lön. Det är inte omöjligt att få det att fungera. 0 hästar, en bostad utan lån och förhoppningsvis är vi fortfarande två stycken i hushållet.
Jag var 48 eller nåt när jag fick mitt första fasta jobb. Har kvar det jobbet.Jag fick min första tjänst med "riktiga" pensionsavsättningar när jag var 33, och hann bli 36 innan den första fasta tjänsten i livet. Innan dess? Ett par år på stipendiatuppdrag (avlönat men inga inbetalningar till något välfärdssystem utöver min inkomstskatt=ingen pension eller SGI), några år i vikariepool där pensionsinbetalningar var bortförhandlade, ett gäng år på högskola, några år i uppstartsbolag som kunde bekosta en stor del av levernet men gav extremt låg lön, och ett par år på arvoderade förtroendeuppdrag. Sen lyckades jag till sist få ett "riktigt" jobb.
Vänner har gjort motsvarande. Efter studier har de gått utomlands, kanske valt att disputera i väntan på bättre arbetsmarknad, eller startat via osäkra anställningsformer där man mycket väl kan försörja sig men det ger väldigt lite av det som räknas i välfärdssystemet. Det är ju inte direkt ovanligt med långa utbildningstider i Sverige idag heller, många arbetsplatser har helt orimliga krav där en master krävs för att göra relativt standardiserade uppgifter.
Jag gick också in och kollade nu, bara för det.Var tvungen att logga in på Min Pension för att se hur det eventuellt kommer se ut. Pension vid 66 års ålder ger mig 14.700:- innan skatt, baserat på nuvarande lön. Det är inte omöjligt att få det att fungera. 0 hästar, en bostad utan lån och förhoppningsvis är vi fortfarande två stycken i hushållet.
Nu höjs snart pensionsåldern. Hur påverkas du? Ändrar regeländringen dina planer? Hur länge har du tänkt jobba?
Är det bättre att sluta helt än att gå ned på deltid och kanske jobba ett par år till? Ta ut tjänstepensionen på en gång medan man vet att man lever, eller dela upp det på många år? Hur tänker du?
Jag tycker det är förskräckligt att pensionsåldern ens varit så hög som den varit innan. Varför ska folk jobba tills de trillar av pinn? För mig är det här bara ännu ett tecken på att välfärden håller på att gå rakt åt skogen.
Oj, det hade jag ingen aning om! Viktig info!Tja, det är klart att det påverkar på så sätt att pensionsåldern höjs. Och möjligheter att gå i pension tidigare, blir ju också vid högre ålder än hittills.
Det man kanske behöver vara medveten om är att om/när man tar ut pension, även om det bara är en liten procent, så har man inte längre rätt till sjukpenning.
Exempel: man tar ut 50% pension från - säg - 60 års ålder.
Så bryter man benet och kan inte jobba utan blir sjukskriven.
Man får då ut sin 50% pension som vanligt men man får ingen sjukpenning från de resterande 50% som man jobbade.
Det finns alltså en ekonomisk risk så sett i att ta ut delpension.
Ja.Oj, det hade jag ingen aning om! Viktig info!
Fast nu googlade jag och det verkar inte stämma?Ja.
Det berättades om det på radio för ett par år sedan och jag tror att de flesta inte är medvetna om detta.
Det är ju inte helt ovanligt att ta ut en mindre del pension och gå ner lite i arbetstid.
Jag tror i ärlighetens namn att det i så fall är smartare att gå ner i arbetstid och då få lite mindre pengar jämfört med att ta ut pyttelite pension för att gå ner lite.
Aj fan, det hade inte jag heller någon aning om. Bra input.Det man kanske behöver vara medveten om är att om/när man tar ut pension, även om det bara är en liten procent, så har man inte längre rätt till sjukpenning.
Fast nu googlade jag och det verkar inte stämma?
https://forsakringskassan.kundo.se/org/forsakringskassan/d/sjukpenning-82/