Höjd pensionsålder, hur påverkar det dig?

Arv är överhuvudtaget ingenting jag ens vill tänka på faktiskt så räknar inte på något vis in det i min framtida pension. Känns hemskt bara.

I det här fallet handlar det väl till stor del om att pensionsåldern borde höjts för längesen. Vi lever bra mycket längre nu än tidigare, det förväntas ju att över hälften av barnen idag kommer leva till 100. Det ihop med att folk börjar jobba senare (det är ju liksom inte ovanligt att man inte börjar jobba "ordentligt" förrän runt 30, för att man pluggar och reser och säsongsjobbar utomlands osv), gör ju att en pensionsålder på 65 är ohållbar. Då ska man ha ut pension i lika många år som man jobbat, i princip...

Så, med det sagt, så räknar jag inte med att kunna gå i pension vid 65 och jag räknar definitivt inte med att klara mig på nån allmän- och tjänstepension utan kommer se till att ha sparande och investeringar för att täcka upp.
De som blir friska pensionärer är ffa de från de högre samhällsklasserna såklart. Arbetarklassen är utsliten vid 60 generellt. Höjd pension för uskor, byggjobbare, hantverkare, kassörskor är ett hån.

Nu höjs snart pensionsåldern. Hur påverkas du? Ändrar regeländringen dina planer? Hur länge har du tänkt jobba?

Är det bättre att sluta helt än att gå ned på deltid och kanske jobba ett par år till? Ta ut tjänstepensionen på en gång medan man vet att man lever, eller dela upp det på många år? Hur tänker du?
Jag kommer ha massor av lån kvar på dyrt hus, förhoppningsvis vilja och hälsa att rida och resa och därmed behöva jobba längre än jag kanske egentligen hade velat. Å andra sidan kan förhoppningsvis huset säljas och vi hitta hyresrätt då. Kommer om jag lever så länge ha ca 40 år i bostadskö trots allt... Min pension kommer i och för sig att vara mycket bra jämfört med många andras, men betydligt lägre än min lön ändå förstås. Har dock blivit väldigt positivt överraskad senaste året vid pensionssamtal, tjänstepensionen gör verkligen enorm skillnad. Pensionssparar inte privat men löneväxlar ibland, vilket är mer förmånligt.

Var tvungen att logga in på Min Pension för att se hur det eventuellt kommer se ut. Pension vid 66 års ålder ger mig 14.700:- innan skatt, baserat på nuvarande lön. Det är inte omöjligt att få det att fungera. 0 hästar, en bostad utan lån och förhoppningsvis är vi fortfarande två stycken i hushållet.

De som blir friska pensionärer är ffa de från de högre samhällsklasserna såklart. Arbetarklassen är utsliten vid 60 generellt. Höjd pension för uskor, byggjobbare, hantverkare, kassörskor är ett hån.
Nu har jag ju inte kommenterat den biten över huvud taget, utan bara ur rent samhällsekonomiskt perspektiv. Att majoriteten ska leva på pension längre tid än de jobbar går helt enkelt inte ihop, speciellt inte när åldersgruppen i arbetsför ålder inte ökar i samma takt som pensionsåldersgruppen.

Var tvungen att logga in på Min Pension för att se hur det eventuellt kommer se ut. Pension vid 66 års ålder ger mig 14.700:- innan skatt, baserat på nuvarande lön. Det är inte omöjligt att få det att fungera. 0 hästar, en bostad utan lån och förhoppningsvis är vi fortfarande två stycken i hushållet.
Som en företagare i min närhet brukar säga: ”det är dubbelt så lätt att nå lönsamhet med låga kostnader som med höga intäkter”. Jag har svårt att lyckas med det så har istället fått jobba på att höja intäkterna, men det kräver ju att det alls finns några pengar kvar till mig som 80-talist när det är dags för pension...

Jag fick min första tjänst med "riktiga" pensionsavsättningar när jag var 33, och hann bli 36 innan den första fasta tjänsten i livet. Innan dess? Ett par år på stipendiatuppdrag (avlönat men inga inbetalningar till något välfärdssystem utöver min inkomstskatt=ingen pension eller SGI), några år i vikariepool där pensionsinbetalningar var bortförhandlade, ett gäng år på högskola, några år i uppstartsbolag som kunde bekosta en stor del av levernet men gav extremt låg lön, och ett par år på arvoderade förtroendeuppdrag. Sen lyckades jag till sist få ett "riktigt" jobb.

Vänner har gjort motsvarande. Efter studier har de gått utomlands, kanske valt att disputera i väntan på bättre arbetsmarknad, eller startat via osäkra anställningsformer där man mycket väl kan försörja sig men det ger väldigt lite av det som räknas i välfärdssystemet. Det är ju inte direkt ovanligt med långa utbildningstider i Sverige idag heller, många arbetsplatser har helt orimliga krav där en master krävs för att göra relativt standardiserade uppgifter.
Jag var 48 eller nåt när jag fick mitt första fasta jobb. Har kvar det jobbet.

Jag har inte så många år kvar, tänker gå i pension så tidigt som möjligt, dvs vid 63 (blir 58 i år), men planerar att sluta jobba 2,5 år innan dess. Mitt jobb är riktigt slitigt när det gäller arbetstiderna och jag kommer inte orka mycket länge till. Är ständigt trött och har fått en del magbesvär som jag tror beror på de oregelbundna arbetstiderna. Så nu planerar jag att spara väldigt aggressivt under ca 3 år för att sedan hoppa av alltihop. Har redan börjat räkna ner! :bump:

Då har jag fått ihop en summa som jag kan leva hyfsat bra på tills pensionen börjar utbetalas vid 63.

Sen har jag andra sparade pengar som jag ska använda som guldkant på pensionen eftersom den kommer bli ganska låg.

Jag gick också in och kollade nu, bara för det.
De vill verkligen motverka att man går i pension för tidigt, skatten är väldigt hög innan 65.

Frågan är om man ska gå ner i tid och jobba deltid längre samt jobba lite längre?
Än att köra fullfart tills man är 67 eller nåt, drar man ner på det tidigt så kan man kanske orka med att jobba deltid tills man är 75.

Jag har sedan tonåren i stort sett räknat med en rätt fattig tillvaro. Pga arbetsskygg och överlag inte intresserad av nästan någonting som lönar sig. Av olika skäl har jag nu varit klart mindre fattig än befarat i sådär 12 år. Så penfionen blir väl mest som en återgång till det som ändå känns som normaltillståndet. Häst kommer jag inte att ha råd med, men en hund borde ju vara möjligt att ha.

• Gilla
Reactions: ptr
Nu höjs snart pensionsåldern. Hur påverkas du? Ändrar regeländringen dina planer? Hur länge har du tänkt jobba?

Är det bättre att sluta helt än att gå ned på deltid och kanske jobba ett par år till? Ta ut tjänstepensionen på en gång medan man vet att man lever, eller dela upp det på många år? Hur tänker du?

Tja, det är klart att det påverkar på så sätt att pensionsåldern höjs. Och möjligheter att gå i pension tidigare, blir ju också vid högre ålder än hittills.

Det man kanske behöver vara medveten om är att om/när man tar ut pension, även om det bara är en liten procent, så har man inte längre rätt till sjukpenning.
Exempel: man tar ut 50% pension från - säg - 60 års ålder.
Så bryter man benet och kan inte jobba utan blir sjukskriven.
Man får då ut sin 50% pension som vanligt men man får ingen sjukpenning från de resterande 50% som man jobbade.
Det finns alltså en ekonomisk risk så sett i att ta ut delpension.

Jag tycker det är förskräckligt att pensionsåldern ens varit så hög som den varit innan. Varför ska folk jobba tills de trillar av pinn? För mig är det här bara ännu ett tecken på att välfärden håller på att gå rakt åt skogen.

Ähum.
Jobba tills de trillar av pinn?
Medellivslängden idag i Sverige för kvinnor är 84 år och för män något lägre. Men inte 65.

Tja, det är klart att det påverkar på så sätt att pensionsåldern höjs. Och möjligheter att gå i pension tidigare, blir ju också vid högre ålder än hittills.

Det man kanske behöver vara medveten om är att om/när man tar ut pension, även om det bara är en liten procent, så har man inte längre rätt till sjukpenning.
Exempel: man tar ut 50% pension från - säg - 60 års ålder.
Så bryter man benet och kan inte jobba utan blir sjukskriven.
Man får då ut sin 50% pension som vanligt men man får ingen sjukpenning från de resterande 50% som man jobbade.
Det finns alltså en ekonomisk risk så sett i att ta ut delpension.
Oj, det hade jag ingen aning om! Viktig info!

Oj, det hade jag ingen aning om! Viktig info!
Ja.
Det berättades om det på radio för ett par år sedan och jag tror att de flesta inte är medvetna om detta.
Det är ju inte helt ovanligt att ta ut en mindre del pension och gå ner lite i arbetstid.

Jag tror i ärlighetens namn att det i så fall är smartare att gå ner i arbetstid och då få lite mindre pengar jämfört med att ta ut pyttelite pension för att gå ner lite.

Jag har sparat privat i några år till pensionen (29 år gammal). Dock är det även "i händelse av kris"-pengar, så de skulle kunna gå åt i en katastrof. Men jag hoppas att mina aktier kommer att växa så att jag kommer klara mig. Gården vi bor på hoppas jag att kunna generera pengar, främst genom amortering. Och jag kommer få ett tillskott via arv någon gång.

Ja.
Det berättades om det på radio för ett par år sedan och jag tror att de flesta inte är medvetna om detta.
Det är ju inte helt ovanligt att ta ut en mindre del pension och gå ner lite i arbetstid.

Jag tror i ärlighetens namn att det i så fall är smartare att gå ner i arbetstid och då få lite mindre pengar jämfört med att ta ut pyttelite pension för att gå ner lite.
Fast nu googlade jag och det verkar inte stämma?

https://forsakringskassan.kundo.se/org/forsakringskassan/d/sjukpenning-82/

Aj fan, det hade inte jag heller någon aning om. Bra input.

För egen del... tja, skulle jag till äventyrs få vara frisk och arbetsför hade jag nog ändå tänkt jobba vidare åtminstone deltid kanske uppåt 70. Varken det jag jobbar med idag eller tidigare är särskilt fysiskt tärande.
Men totalt sett är det förstås gambling med hög insats, beroende på sannolikheten för lång överlevnad efter 65-66.
Själv har jag bristfälligt sparande under första halvan av arbetslivet, och nu som landstingsanställd med total(!) avsaknad av reallöneutveckling blir kalkylen sämre och sämre för varje år. Mina strategier kring pensionsekonomin går ut på två huvudspår: låga kostnader och arbetande partner.
Låga boendekostnader kommer jag att ha, med låg belåning och bra driftekonomi bor man billigare i nuvarande hus än i en liten hyreslägenhet. Och håller jag och nuvarande partner ihop kommer jag med stor sannolikhet att vara borta när h*n väl går i pension.

Jag känner mig tämligen lugn. Kommer hinna jobba upp min pension en bra bit till och redan nu ser den helt OK ut. Räknar med att jobba till 65-70-årsåldern och det stressar mig inte ett dugg. Jag har flera kollegor som är i den åldern och de jobbar på bra :)
Dessutom är jag ensambarn och kommer därför få ärva en del. (Något jag inte tycker är cyniskt att räkna med.)

Min pappa går i pension om några veckor, dagen före sin 63-årsdag, och mamma slutade jobba för några år sen och då var hon i övre 50-årsåldern. De kommer leva gott och utan ekonomiska problem så jag ser inga skäl till att jag skulle få det på något annat sätt.

Som det ser ut idag kommer jag klara mig rätt bra och kommer nog kunna gå före 65 om inget händer. Jag kommer sälja huset om det inte redan är sålt och flytta till något mindre. Antingen lägenhet eller stuga. Det arv jag inte ser fram emot är mark som inte styckats av i generationer så ingen ekonomisk fördel.

Liknande trådar

Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
983
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 950
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
408
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 972

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka