Höjd pensionsålder, hur påverkar det dig?

Har rensat bort ett onödigt otrevligt sidospår med tillhörande citatsvar.

/Mod
Förtydligande: Jag lät bli att radera några utvalda inlägg eftersom de ledde till en vettig efterföljande diskussion. Och i vanlig ordning är det en del inlägg som rykt trots att de inte brutit mot några regler, eftersom de innehöll citatsvar på inlägg som inte var okej.

Nu höjs snart pensionsåldern. Hur påverkas du? Ändrar regeländringen dina planer? Hur länge har du tänkt jobba?

Är det bättre att sluta helt än att gå ned på deltid och kanske jobba ett par år till? Ta ut tjänstepensionen på en gång medan man vet att man lever, eller dela upp det på många år? Hur tänker du?

Jag hade nog redan räknat med att få jobba längre, tillhör ju generationen som får rätt dålig pension pga av nytt pensionssystem om jag fattat det hela rätt.

Däremot funderar jag på hur t ex du tänker att landet skulle gå runt om ingen jobbade? Vårat välfärdssystem bygger ju på att majoriteten jobbar och betalar in skatt.
Systemet bygger på att staten har inkomster. Just nu i Sverige är det skattebetalarna (både juridiska och fysiska personer) som står för den inkomsten. I Saudi Arabien har man också ett rätt så vattentätt sätt att ta hand om sina medborgare (om vi bortser från mänskliga rättigheter och jämlikhet mm utan tänker rent ekonomiskt med hälsovård mm), men där har staten inte satsat på medborgarna som inkomstkällor utan de säljer av tillgångar de har i form av olja. Förenade Arabemiraten fungerar på ett liknande sätt där medborgarna får pengar av staten istället för att betala in.

Jag skulle kunna tänka mig att länder som tex Egypten som äger rätten till Suezkanalen faktiskt hade kunnat klara sin statsbudget rätt så bra på intäkterna från Suez, ifall de var smartare och det var mindre korruption. Mubarak tog det mesta av inkomsterna från Suez och placerade på sitt egna privata konto på en bank i Schweiz.

Liknande trådar

Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
991
Senast: cewe
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 957
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
408
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka