Höjdhets för dagens ungdomar?

Bukefalos 30 år!

Som ridskoleryttare på tidigt 80-tal kan jag bekräfta att det var JÄTTEVIKTIGT hur högt man hade hoppat. Det var typ den enda måttstocken vi ridskolebarn kunde relatera till. Vi satt ju på snälla ridskoleponnyer som tog oss över hindren i lagom tempo, och hade naturligtvis inte en tanke på att det krävdes något annat. Dessutom tyckte vi att vi var jätteerfarna som kunde rida de "heta" ridskoleponnyerna också...:bump::meh: :D

Jag kan se en markant skillnad på min egen dotter, som är uppvuxen med hästar/ponnyer hemma. Hon har redan från vaggan sett allt annat arbete som ligger runt om och före att man kan få hästen att ta med sig vilken ryttare som helst över ett hinder. Hos henne märker jag inte alls samma hets över centimetrarna.
Så kändes det nog för oss som barn också. Det blev så konkret hur duktig man var om man kunde säga hur högt man hoppat.

Eller att det lite senare var viktigt att hästen böjde på nacken när man red dressyr, också konkret och tydligt resultat att då red man bra.
Fast det inte alls behöver handla om det eller att någon häst som inte böjde på nacken hade en sämre ryttare.

Så kändes det nog för oss som barn också. Det blev så konkret hur duktig man var om man kunde säga hur högt man hoppat.

Eller att det lite senare var viktigt att hästen böjde på nacken när man red dressyr, också konkret och tydligt resultat att då red man bra.
Fast det inte alls behöver handla om det eller att någon häst som inte böjde på nacken hade en sämre ryttare.
Ja just det, att hästen "gick på tygeln" 😁 Att hästen sedan hade bakbenen på andra sidan ridhuset och ryttaren sågade sig till en avknäppt nacke var sekundärt 😅

Är det någon mer som märkt av detta fenomen?

Mina medryttare är unga tjejer i åldern 12 - 14 år.
Det enda de tänker på ibland är att bara få hoppa så högt som möjligt & ingen träning på anridning fram till hindret. Jag är alltid med mina medryttare och påtalar när jag ser sånt jag inte gillar så jag har lyckats få bukt med detta.

En annan tjej som blev medryttare på en annan häst i stallet fick avsluta sitt medryttarskap då hon höjde direkt till 1 meter efter att ha ridit hästen tre gånger. Notera då att hästen inte hoppats på 100 år och denna tjej ramlade av två gånger samt studsar i sadeln vid ridning.

Varför är det en höjdhets för dagens unga i ridsporten? 🤔 Och varför är det coolt att lägga upp filmer på när man flyger av hästen?
Skulle nog vilja påstå att det alltid har varit ganska stort fokus på höjden i alla tider..

Det jag menar är att jag trodde dagens ungdomar hade mer vett eftersom det är mer vanligt att ridskolor går efter hästens välfärd. Det borde innebära att man inte hoppar högre höjder förrän man har balans nog att följa med hästen. 😋

Det jag menar är att jag trodde dagens ungdomar hade mer vett eftersom det är mer vanligt att ridskolor går efter hästens välfärd. Det borde innebära att man inte hoppar högre höjder förrän man har balans nog att följa med hästen. 😋
Det beror nog på de vuxna, tränare och föräldrar? En ponny-unge i mitt stall har en stenhård mamma, här rids det inte för att vinna ponnytävlingar i fart och fläkt, det ska vara prydligt, i balans och kontroll. Det ska vara reglering av galoppsprång, öka, korta mellan bommar. Det tror jag hon kommer ha igen senare. Bra vägar, inget hack i sidorna eller dragande i tyglarna.
När jag var på ridskola var det superviktigt att kunde du inte reglera galoppen mellan x antal meter, då hoppar man inte. Så du skulle kunna få in 4 galoppsprång där, eller 6 språng (tex). Innan det var gjort är det ingen hoppning.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka