Holländska importer...

Matten

Trådstartare
Är på "G" att just köpa en sådan :laugh:, men känner att jag vet nästan ingentig om "hästkulturen" (sättet att bedriva avel,ridning,tävling mm.) där. Kan de jämföras med tyska importer? Bra/dåligt? Skador? Är det lätt att bli lurad?Vilka hästar är det som kommer hit...? Hästen jag är intresserad av finns här och jag har provridit några gånger. Har du en holländsk imp. och hur har det gått för er?
mvh. Matten

Sv: Holländska importer...

Vi köpte en super fint holländskt sto till aveln som vi tittat på men när vi kom hem märkte vi att hon krubbet MASSA! :( Hon var 2,5 då så man kan ju undra vad hon varit med om?
Aningen stressad men annars super!
Hon är ju bara en häst, så eftersom du tittat på din och så borde det inte vara något problem!!

Lycka till!

Jag har köpt ett holländskt föl som jag var väldigt nöjd med. Har också köpt två treåringar som båda var väldigt ohanterade så den biten var lite jobbig, annars var jag nöjd med hästarna. Verkar vanligt att bara släppa dem på lösdrift och sen inte hantera så mycket ?

Ta reda på så att man kan lyfta hovar på dem osv, så himla tjatigt att börja traggla det med en treåring.

Om det är en vuxen häst som är billig så bör man låta göra en egen och mycket noggrann veterinärbesiktning med röntgen innan köp. Det finns en hel del som är kasserade i Holland som ridhästar för att de inte har hållit eller blivit skadade. Så kostnaden för den besiktningen kan man ha igen många gånger om. Har tyvärr träffat på många som köpt just holländska hästar i prisklass upp till så där 90 000 som varit rena vrak. I de fall jag känner till har köparen inte gjort en egen besiktning utan godtagit säljarens.

har en Holländsk Import hemma,krubbiter och är hemskt stressad.Ofta är det nog tyvärr så att dom bra hästarna behåller dom och dom dåliga kommer hit..Men visst kan man hitta en bra häst!

jag har en holländsk import och har även jobbat lite i ett stall som tog hem hästar från Holland. Jag har i stort sett bara positiva saker att säga om de holländska hästarnta. Visst finns det hästar som är felhanterade och därför stressade men det finns det ju i Sverige och tyskland också. Är supernöjd med min egen häst, hon är mycket väluppfostrad och trevlig att hantera. Det jag kan säga allmänt om de holländska hästar jag jobbat med är just att de är väluppfostrade och lätta att ha att göra med. Däremot har vissa av dem blivit lite "ställda" när de fått börja gå ut i hage men de har vant sig efter någon vecka.

Tycker absolut du kan köpa en häst från holland, dock kanske inte åka ner utan någon som har mycket kontakter där nere för jag har hört att man lätt bli lurad annars. Och var väldigt noga med veterinärbesiktningen.

Har ett KWPN sto från holland. Hon har genomgått samma röntgen undersökning som godkända hingstar så inget krångel där. Hon hade däremot torgskräck i början då hon antagligen inte var van att vara ute så mycket, hon kan inte gå i vissa hagar för då springer hon bara och vill bli intagen, hon kan inte heller gå på bete, då hoppar hon över staketet och springer hem. Hon blir väldigt orolig på vintern och gillar inte snö eller regn. Trevlig häst med meriter men en komplicerad häst,går gärna över folk,nervig och väldigt speciell men min guldklimp iaf:love:
skulle inte tveka att köpa en häst från holland igen, där är dom också mer noggranna att faktiskt röntga hästarna.

Har själv en holländsk import hemma för avel, har inte importerat själv, har varit i sverige i ett tag när vi köpte henne.

Var stressad när hon kom, skulle behöva skydd i hagen då hon inte riktigt vet var hennes ben finns.
Jobbig att hantera, gjorde precis som hon ville trots en ilsken människa hängandes i grimskaftet.

Med mycket träning & stor portion tålamod är detta idag en lugn & trygg häst i sig själv som är en klippa att hantera.

Jag har hört att holländarna inte ser så hårt på lösa benbitar utan släpper oftare igenom dessa hästar än vad dom svenska normerna gör. Jag hade gjort en fullständig vet.besiktning i sverige innan köp för säkerhets skull.

Var noga med besiktningen bara!

Jag köpte en kwpn som gått 130 (enl uppg) i holland och varit i sverige i ett år ca. tävlat 120 i sverige och sen varit avställd pga "tidsbrist" (??). mkt fin häst med kapacitet, men väldigt stressad på alla sätt och vis.
köpte förhållandevis billigt och röntgade inte.

började träna och tävla lite nätt efter igångsättning. blev halt, båda fram. kraftiga (gamla) pålagringar i hela kotorna fram. vet skakade bara på huvudet och muttrade nåt om holländare... :crazy:
efter ett större antal försök att få honom hältfri fick han sluta sina dagar, 9 år gammal.

Har en kompis som köpte en holländsk import från ett försäljningsstall för några år sedan,Vid fyra års ålder blev han halt på båda fram..Pålagringar i båda knäna..han kan idag endast gå som lätt promenadhäst.Det är väldigt många holländska importer som krubbiter,luftsnappar och väver pga att dom är understimulerade i holland

Jag har två saker att säga.

Vi har idet stallet jag står i nu 3 holländska importer. Den första ponnyn började bete sig konstigt, det blev klinik där spatt konstaterades. Veterinären är säker på att denna funnits innan hästen kom till Sverige eftersom att den vart så pass "utvecklad" ( :S dåligt ordval kanske men hoppas ni förstår).

Den andra hästen har just varit inne på klinik för tredje och sista gång (ägaren ska sätta igång en gång till annars blir det slakt, väldigt synd men hennes beslut). Just för tillfället står hon med hovledsinflammation.

Den tredje har bara varit hemma 2 veckor och har än så länge ej haft problem.

Jag har dock en vän till mig som jobbar i ett försäljnings stall nere i Holland och hon påstår att som sätter upp skyltar med "SVERIGE" på hästar som är sjuka/har problem eftersom dom är lättsålda här.

HAr inte sett det med egna ögon dock.

Köpte en holländsk import för ett par år sedan. Ett kanonfint sto i hemskt skick. Mager, omusklad med lååånga hovar.
Jättetrevligt temp, lite lättstressad och skadade sig så fort hon inte gick i en platt hage. Lättlärd, positiv och framförallt med en jävla potensial. Tyvärr visade det sig att papprena inte stämde efter ett par månader, så hon såldes vidare.

jag tycker absolut inte att du ska vara rädd för att köpa en holländsk häst. Många säger att "skräpet kommer till sverige" och dom behåller de bästa själva... Det är skitsnack, även i holland så får du det du betalar för -slänger du upp x antal miljoner så ska du se att även holländarna säljer det bästa dom har:laugh:. Precis som när du köper en häst från Sverige, tyskland eller Lettland så ska hästarna genomgå en besiktning. seriösa importörer har även sina försäljningshästar försäkrade i svenska bolag och då är dom väl genomgångna på klinik innan dom kommit till Sverige. Ang röntgen så är ju det upp till varje individ och jag kan garantera att det inte är mer fysiska fel på importerade hästar än vad det är på svenska . Ang krubbitning osv så kan det oftare visa sig på hästar som kommer från stora stallar och stått i en stressig miljö - gäller även svenska hästar -men kan nog hålla med att det förekommer oftare hos importer -dock brukar mycket hagvistelse och stimulans kunna ta bort beteendet. viktigast att tänka på när du köper häst är att det är en individ du köper och det finns inte större anledning till att vidta försiktighetsåtgärder vid en importerad häst än vid köp av en svensk häst.
//Jenny som varit med och förmedlat över 500 holländska hästar i ALLA prisklasser

Jag har dock en vän till mig som jobbar i ett försäljnings stall nere i Holland och hon påstår att som sätter upp skyltar med "SVERIGE" på hästar som är sjuka/har problem eftersom dom är lättsålda här.

Det där låter som en skröna...

De holländare (sas :D) jag träffat har varit mycket trevliga hästar. Vanligt är dock att hästarna inte rids mycket utomhus, så viss träning med "allt konstigt och livsfarligt ute" kan behövas. Men enligt min åsikt väl värt mödan!

Har sett (nästan) alla sorter.

"hoppsan vi missade att hela hästens vänsta sida var full med svamp vid besiktningen"

"hjälp den hästen får vi ha täcke på mitt i sommaren annars ringer någon djurskyddet- smal"

"naturbegåvning"

"Ardennerbak"

"kan inte ens gå på gräs utan skor"

"knappt varit sjuk i hela sitt liv"

"gått 120 i Holland visar sig ha kapacitet för mycket mer"

"houdini (täcken och lindor)"

"Krubbitare"

"lösa benbitar"

Tillägg: Har lärt mig att många holländare inte vet något om foder. Alla hästar i samma storlek fodras efter samma principer... det gör att dom nästan aldrig är i normalt hull. Snarare antingen för feta elelr för smala...

Tack för alla inlägg, alltid intressant att höra andras erfarenheter! :laugh:
mvh. Matten

Anledningen till dom inte kan gå i hage är att det finns mycket lite mark i Holland att ha hästar på.

Har dom tur & det är en väldigt stor anläggning så kan dom kanske komma ut i en minimal hage någon timme om dagen.
Att hitta en egen gård med mark är hopplöst även man är beredd att ha hästen i trädgården mer eller mindre. Hittar man så är det sjukt mycket pengar det handlar om.

Har vänner som har rötter därifrån & har häst själva.

De holländare (sas :D) jag träffat har varit mycket trevliga hästar. Vanligt är dock att hästarna inte rids mycket utomhus, så viss träning med "allt konstigt och livsfarligt ute" kan behövas. Men enligt min åsikt väl värt mödan!

Det känner jag också igen, plus att de kanske inte är jättevana i början att ta sig fram i lite knixigare terräng i skogen.:D

Tänkte just på det där med markbristen i Holland också .
Hur är det med hållbarheten på hästarna måntro,är det någon som vet det?
För mej är det viktigt att låta fölungarna och unghästarna vara ute så mycket som möjligt,bygga upp en bra benstomme och lära sej ta sej fram i terrängen, leka med varandra och bara vara häst.
Hur funkar det sociala till exempel om de mest stått på stall?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 402
Senast: Edla
·
Ekonomi & Juridik Jag har sålt en häst till en familj som absolut ville köpa den till sin dotter som förälskat sig i hästen. Dom har först fått ha den på... 2
Svar
25
· Visningar
5 164
Senast: sjoberga
·
Övr. Hund Hej på er! Jag funderar lite över hur det här med hårda / mjuka metoder eller vad man nu kallar det då det gäller hund V häst. Jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
6 757
Senast: Jenka
·
Islandshäst Regler för forumet "Tävla Islandshäst" Detta forum är avsett för diskussioner kring Tävling och Träning av Islandshästar utrustning... 2
Svar
39
· Visningar
10 253
Senast: Rea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka