Sv: homeopati

Ingen hov, ingen häst sägs det ju.....det kanske är så enkelt :idea:

Nä, orkar bara inte låta bli efter alla personliga påhopp därifrån..
Jag har iallafall facit på mina hästar. Inte ett B-lopp så långt ögat når :bow:

Känn dig fri att roa dig över statistiken på mina egentränade gamla hobbyhästar. Nu är det nog inte brist på homeopatika som står för deras siffror. Och vad gäller ingen hov ingen häst så har Stig H aldrig klagat.
Nu anser jag inte att jag hoppat på dig personligen utan homeopatin som jag anser är rent bluff och båg. Jag kan ju inte påstå att jag ändrat uppfattning efter expressens artiklar om bluffkliniker som lurar folk på pengar.
 
Sv: homeopati

*

Slutligen: Så SO, jag håller inte med dig varesig din okunskap om homeopati eller att detta kan jämföras med någon barfotasekt. Här talar vi om resultat inom en tidsrymd på två-tre månader med bevisligen högpresterande hästar. Vi snackar inte om att få dom i "gångbart skick" med boots hasande runt på en skogsslinga på tre km med personligt rekord på 3 timmar.

:

Jag kan förstå att du tror på homeopati.
Vad jag däremot har svårt att förstå är att du ilsket dänger forskningsresultat omkring dig och hävdar att inom hovvården så är det viktigt med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Barfotatalibanerna "tror" lika hårt på det dom gör som er homeopater.
Dom hävdar hela tiden egna undersökningar och fallbeskrivningar.
Är forskning och vetenskap bara viktig när det passar dig?
 
Sv: homeopati

Jag kan förstå att du tror på homeopati.
Vad jag däremot har svårt att förstå är att du ilsket dänger forskningsresultat omkring dig och hävdar att inom hovvården så är det viktigt med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Barfotatalibanerna "tror" lika hårt på det dom gör som er homeopater.
Dom hävdar hela tiden egna undersökningar och fallbeskrivningar.
Är forskning och vetenskap bara viktig när det passar dig?

Här har du en poäng. Kanske kan coari och lille skutt ändra uppfattning om barfotametoder?! :)
 
Sv: homeopati

Egentligen så uppfattar jag inte att man tror, däremot kan man det i bland vara svårt att förneka det man upplevt.
Själv "tror" jag inte på denna typ av vård vid alla tillfällen, men det kan ju inte förnekas att när man tillämpat detta så har man även fått ett resultat. Slump, eller inte får ju vara upp till var och en att bedöma.

Har man då kommit till en punkt där hästen lämnas för vidare rehabilitering för egen maskin, så lär det ju knappast försvåra något om man i det läget går in med sk sockerpiller, får man dessutom ett positivt resultat så vad är problemet.

Har man en häst med ett nedsatt allmäntillstånd, man gör sitt yttersta veterinärmässigt för att få bukt med problemet men når ändå inte hela vägen fram. Klart ägaren blir frustrerad när veterinär inte kan hjälpa mer, vad är det då som skadar att man ger sockerpiller? Ger det dessutom ett bra resultat så vad är problemet? Även här kan man fråga sig om det är slumpen eller inte, oavsett så är det ju upp till var och en att bedöma.

Så vad pratar vi om? Att ersätta veterinärvård mot denna vårdmetod, NEJ. Då är det oseriöst, att det finns klåpare inom de flesta branscher är vi ju medvetna om. Skillnaden att jämföra är för dem som råkat på klåpare, de har av naturliga skäl inget positivt att säga i saken. För dem som har hittat en seriös person som kan sin sak, kan faktiskt få en "slumpartad" upplevelse som de förmodligen kommer att anse som positiv.

Jag skulle kunna vända på steken och säga så här, hovslagare är bara skit de kan inte sin sak. Grunden för det påståendet kan härröra från att jag anlitat en :devil: klåpare till skopåspikare. Med denna handling har jag fått en negativ uppfattning om hovslagare, och utgår ifrån att alla är av samma skrot och korn. Men har man anlitat en seriös person som är kunnig i sitt område, kommer jag med stor säkerhet att få en "slumpartad" positiv upplevelse och se detta som något positivt.

Så för min del är jag övertygad om att det inte handlar om att tro, utan vad man upplever eller har upplevt.
 
Sv: homeopati

Ang barfota så kan jag personligen tycka att talibanerna är fanatiker många samma som inom NH...men det finns ju ändå en grundkunskap om hoven och hur den egentligen ska arbeta...egentligen för mig betyder ju att ha öga, förstånd o kunskap...att till vilket pris somhelst ha en häst barfota är INTE ok....och absolut inte om hästen lider.

Har folk sunt förnuft och djuröga så följer man inga raka spår, utan kan gira åt sidan utan att behöva ha dåligt samvete.

Jag fuskar med mycket...jag har mina (hade) fölmärrar alltid barfota..men ett år när blankisen inte ville släppa så fick dom dojjor med brodd på sig och att se hur GLADA dom blev för att kunna röra sig utan att vara livrädda var en fröjd. Man får se saker som dom är och inte skrika NEJ.....inget är bara svart o vitt.
 
Sv: homeopati

:confused: Var svaret menat till mig :confused: eller tog du bara ett knapplån?
 
Sv: homeopati

Ang barfota så kan jag personligen tycka att talibanerna är fanatiker många samma som inom NH...men det finns ju ändå en grundkunskap om hoven och hur den egentligen ska arbeta...egentligen för mig betyder ju att ha öga, förstånd o kunskap...att till vilket pris somhelst ha en häst barfota är INTE ok....och absolut inte om hästen lider.

Har folk sunt förnuft och djuröga så följer man inga raka spår, utan kan gira åt sidan utan att behöva ha dåligt samvete.

Man får se saker som dom är och inte skrika NEJ.....inget är bara svart o vitt.


Håller med.
 
Sv: homeopati

Okej. Jag syftade på "den vetenskapligt beprövade kunskapen" och inte på "tron", när jag skrev mitt inlägg om att de kanske ändrar uppfattning i just den frågan (barfota) De har ju pläderat hårt för att hästars hovvård ska skötas enligt just vetenskapliga rön, så om man ser det i ett större perspektiv så "borde" man kanske tycka det samma om homeopati (dvs inte tro på det) Jag tycker faktiskt att SO hade en poäng med sitt inlägg, sen håller jag inte med honom i övrigt.

För mig som utbildad sjuksköterska och Equiatriker så krockar dessa världar enormt kraftigt eftersom det är två utbildningar som baserar sin kunskap på två skilda sätt. Jag tycker ändå att det är min egen erfarenhet och kunskap i olika frågor som i slutänden får avgöra om jag anser att något fungerar eller inte.
 
Sv: homeopati

Bra för varken jag eller Lilla skutt har ändrat åsikt om barfotametoder.

Det har liksom inte "slumpat"sig så.:angel:

Inte än, nej :) Men i mina ögon är du lika oresonlig vad gäller barfota/ naturlig hästhållning (eller vilket ord vi nu ska använda....), som SO är när det gäller homeopati :angel:

Och, ja jag vet. 1. Trådkapning, sorry :bow: 2. Det är två skilda ting; hantverk och "new age", (fast jag inte skulle kalla det så)
 
Sv: homeopati

För mig som utbildad sjuksköterska och Equiatriker så krockar dessa världar enormt kraftigt eftersom det är två utbildningar som baserar sin kunskap på två skilda sätt. Jag tycker ändå att det är min egen erfarenhet och kunskap i olika frågor som i slutänden får avgöra om jag anser att något fungerar eller inte.

Kort fråga och helt OT, anser du att dagens sjukvård fungerar utifrån din erfarenhet och kunskap???
 
Sv: homeopati

Kort fråga och helt OT, anser du att dagens sjukvård fungerar utifrån din erfarenhet och kunskap???

Hur menar du nu?? Menar du min personliga roll som sjuksköterska på en akutmottagning (min erfarenhet och kunskap) så svarar jag; JA absolut! Men menar du i det stora hela, med neddragningar överallt, med bristande resurser och svårttillgänglig vård för gemene man, så svarar jag NEJ, absolut INTE!
 
Sv: homeopati

Jag har slutat vara på barfotatrådarna så jag också har agg emot "talibanerna" som anser att ALLA hästar klarar av det, även en travare som tränar för fullt...så enkelt är det inte. Däremot så tror jag generellt det är bättre med barfota för alla hovens funktioner o mekanismer...men man får också vara realist. En häst med normala fötter som knallar i hagen och i skogen är det säkert ok för.eller nån som ränner i ett ridhus året om.
 
Sv: homeopati

Ja, för min del som alltid haft skodda hästar, i stall och med täcke, så är det en konflikt i sig att komma i kontakt med "barfotavärlden". Men jag måste säga att de som jag träffat inom denna grenen av hästvärlden varit oerhört seriösa och jag har, med egna ögon, sett hästar bli bra på deras "metod" som varit utdömda av veterinär och hovslagare. Bara för att dra en parallell till egen erfarenhet av homeopati.
 
Sv: homeopati

Det betvivlar jag inte, men att då när den värsta stormen var ( för några år sen) och det sas att t om aktiva travare kunde gå barfota...ja då började jag undra iallafall om folk vet hur mycket man tränar , farter och underlag....en hästhov är inte skapad för de slitaget det ger. Men OM den var det, så skulle det säkert vara "bättre" för hästen..
 
Sv: homeopati

Det betvivlar jag inte, men att då när den värsta stormen var ( för några år sen) och det sas att t om aktiva travare kunde gå barfota...ja då började jag undra iallafall om folk vet hur mycket man tränar , farter och underlag....en hästhov är inte skapad för de slitaget det ger. Men OM den var det, så skulle det säkert vara "bättre" för hästen..

Jag tror man bör göra en viss skillnad på hovslagare och personer som "kallar sig för det" för att man ska se ljuset i mörkret.

Sedan tror jag inte ett dugg på att dagens hästkunniga hästägare som har en hovslagre och kunskapen om skonings/verkningsintervaller går på denna "skräckpropaganda" som barfotafolket sprider ut med vanskötta bilder på sk normalskodda/verkade hovar utförda utifrån traditionell hovvård.

Hittade en bild i senaste Islands tidningen på en hov som bevisligen inte varit verkad på minst ett år (förmodligen aldrig) så lägger man in den som en "traditionellt verkad hov" istället för att som man borde ha gjort, anmält hästägaren för djurplågeri utifrån eftersatt hovvård.

Snacka om marknadsföring och förtal!!

Sorgligt nog så finns det tydligen kvar en liten "klick" som går på detta resonemang och fasen vet vad det är för "piller",,,, dom knaprar.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag är orolig över min hästs luftvägar. Står inackorderad och min stallägare har i mina ögon bara fått tag i sämre kvalite på halm...
Svar
8
· Visningar
686
Senast: Freazer
·
Hästvård Är det någon här som har erfarenhet av Hovpasta , Artimud eller Hoof Potty, vilket är olika hovleror. Kan man använda det direkt på en...
Svar
4
· Visningar
350
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
582
Senast: jemeni
·
Hästvård Glanssprayen går åt som smör här hemma. Funderar på att testa denna? Eller vad använder ni vars hästar har tjocka svansar och långa...
2
Svar
25
· Visningar
1 850
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp