Homeopatmedel.

H

Heero

Nån som har positiva eller negativa erfarenheter??? Funderar på att prova, men jag är mkt skeptisk. Skulle vara kul att få höra era åsikter. (Min häst har problem med svaga leder och ledinflammationer).
 
Detta skulle jag också precis skriva en tråd om!

Men jag undrarde om någon sett några positiva effekter mot exem?
 
Homeopati gir mkt bra resultat på alla typ av problem. I de fall man inte uppnår nåt resultat beror det på okunskap om dosering och framför allt FEL MEDEL.

Det är väldigt svårt att hitta rätt, så jag anser att hästägare inte skall försöka "fixa till" sina egna hästar mha homeopati om de inte är utbildade och väl insatta i de olika medlen.

Båda ledproblem och eksem är saker som jag har behandlat med framgång, men det går inte att säga att ett bestämt medel är rätt, det beror på hur hästen är i övrigt.

Det finns många duktiga djurhomeopater, så kontakta en av dom!! Det går även att göra på distans, om djurägaren är duktig på att beskriva sitt djur.

Lycka till!
/maria - dipl. hästhomeopat :)
 
det hjälpte på mitt isis-sto som HADDE eksem. Men hon sa at det var svårt at kurera sommareksem til islandshästar, så vi hadde nog tur.
 
Vad fick din häst för något ?
Har provat homeopatmedel (utbildad djurhomeopat) på mina hästar i våras men vet inte om jag märkte någon skillnad. Med täcke och bra miljö så klarar de sig bra hos oss. Kanske hade de varit sämre utan homeopatin, man kan aldrig veta.
 
Hej Heero,
Jag jobbar som toxikolog och jag är MYCKET skeptisk till homeopatiska medel och naturläkemedel. Inte för att jag inte tror att naturläkemedel inte kan innehålla verksamma substanser, utan för att de förutom de verksamma substanserna även innehåller andra ämnen som i många fall kan vara skadliga. Fördelen med homeopatiska medel är ju att de är så pass utspädda att de oftast inte gör någon skada men pga den låga koncentrationen gör de ingen nytta heller (Varför betala för det?). Jag har hört en del homeopater prata om att man får en gradvis effekt genom att tillföra låga doser av ett ämne under en lång tid, men med kännedom om kroppens exkretionsvägar och allmän fysiologi så tycker inte jag att det är ett speciellt hållbart argument.
Jag har ingenting emot att man provar olika alternativa behandlingssätt på sig själv eftersom man då kan känna själv vad som känns bra eller ej. Däremot tycker jag att barn och djur inte ska utsättas för otestade kemikalier eftersom de inte kan ta ansvar för sina egna handlingar och har svårare att kommunicera om de skulle känna ev eventuella biverkningar.
Du har väl först kontaktat en veterinär om din hästs problem?
Hoppas att din pålle blir frisk snart!
/Alfhild
 
Men att ge en massa läkemedel som verkligen innehåller massa kemiska onaturliga saker och framförallt massa biverkningar är helt OK eller??

Det finns inga kemikalier i homeopatmedicin , det är en droppe i oceanen alltså nästan enbart vatten så varför är du så rädd för vatten??
Det finns tusentals djur och människor som blivit friska med hjälp av naturmedicin och som inte behöver lida av svåra biverkningar.
Visst finns det mkt skit som inte hjälper , men det finns det faktiskt inom den vanliga medicinen oxå, om inte mer........
 
Jag har provat mot sen pälsfällning. Efter en mycket grundlig genomgång av inte bara symptom utan hur hästan var fick jag piller till honom, och det hjälpte. Vet kor som det funkat utmärkt på mot t ex juverinflammation på tidigt stadium. MEN, det ersätter inte veterinären men kanske kan komplettera ibland, liksom massör och kiropraktor. Fattar inte varför alla sådana yrken hugger så fort på varandra.
 
Ta reda på principen för hur man framställer homeopatmedel (minns den inte exakt) så kommer du att förstå hur ovetenskapliga dessa preparat är. Lägg istället dina pengar på någon som är utbildad inom djursjukvård och medicin och som har en legitimation som står på spel om ditt djur felbehandlas. Ta din hästs inflammation på allvar!
Däremot vill jag varmt rekommendera akupunktur-utförd av veterinär (finns på flera kliniker samt privatpraktiserande)!
 
Som kemist är jag också skeptiskt, av samma anledning som Alfhild.
Att läkemedel innehåller kemikalier är sant, till skillnad från naturläkemedel innehåller de endast de aktiva ämnen som anges på förpackningen(och en massa dyr krita... :mad:).

Min åsikt är att homeopat produkter skadar inte men liter priset är lite väl hög i alla fall för min plånbok.
Jag är inte rädd att ge några droppar vatten, i sådan fall har jag en brunn full med homeopatmedicin...
De som vill får hämta gratis... :D
Om jag har uppfattat lagstiftningen rätt så får man inte sälja produkter som kan vara skadliga eller ha några effekter alls egentligen. Risken att man skulle få negativa konsekvenser av en homeopatbehandling är minimala.
Staten har beslutat att granska naturläkemedel + andra alternativa behandlingar och då får vi äntlige lite opartisk statistik. Ska bli spännande.
 
Vadå priset lite väl högt ?? snälla du en burk som räcker i 3 månader kostar 50 spänn!!
Hur jädra tunn är din plånbok egentligen :angel:


OCh självklart är alla kemister, läkemedelsföretag mm LIVRÄDDA för homeopatmedel för vem kommer ha nytta för era tjänster i framtiden när det visar sig att man kan bli frisk för en betydligt billigare peng utan biverkningar.
 
Jag är VÄLDIGT skeptisk till något som innehåller verksam substans motsvarande en DROPPE i världshavet. Känns som jag kan ge dem sockepiller med samma effekt.

Sen, det har ALDRIG någonsin i oberoende tester kunnat bevisas NÅGON som helst verkan av homeopatmedel. Om du ger homeopatmedel elelr placebo (verkningslöst strunt) och inte talar om vem som får vad så får du samma resultat på placebot och homeopatijoxet.

Det hjälper helt enkelt inte enligt alla OBEROENDE tester som finns. Finns en gubbe i USA som erbjuder mååååånga miljoner DOLLAR för den som kan bevisa att det har någon som helst verkan. ALLA tester har misslyckats att visa det.

och som sagt, spädningen av de verksamma ämnet i homeopatmedel är motsvarande en droppe substans i världshavet...

Sen, bara för att inte leva som jag lär, så har jag provat. Effekten var ganska exakt noll.

Och så ska vi inte glömma att t ex naturläkemedel kan vara VÄLDIGT biverkningsrikt och allergiframkallande. Ringblomma är poppis i olika naturmediciner t ex (jag vet skillnaden på homeopatmedel och naturmedel, jag bara tar ett exempel). Ringblomma är ENORMT allergent för både människa och djur. Det vill till att hästägaren vet det så han kan hinna fatta vad som händer när hästen får en allergisk reaktion.
Så naturligt är INTE samma sak som ofarligt. Detta har inget med homeopatmedel att göra, utan är en invändning mot att kalla vanliga mediciner för "farliga kemikalier". Man ska inte glömma att vanliga mediciner HAR biverkningar men dessa är DOKUMENTERADE..
 
Men jag förstår inte varför alla är så rädda för ett preparat som inte ens fungerar då??
Varför ens bry sig?
Och det finns massvis med "vanliga" mediciner som inte fungerar heller och dom ÄR dyra!
Men DET är ingen som bryr sig om , för staten tjänar massvis med pengar på medicin som inte hjälper någon.

Jag känner massvis med folk som blivit av med sina utslag,eksem och allergier när dom ätit homeopatmedicin och det finns massa djur som oxå blivit friska och på dom biter ingen placeboeffekt.

Men bara för att biverkningar är dokumentarade skulle det vara helt OK då eller??

Man skall inte bli sjukare av att äta medicin utan man skall bli frisk, och man skall inte bara äta en massa medicin som hämmar ens problem hela livet utan att ens komma åt orsaken.


Det är som med elbilen , inte en jävel har ansträngt sig för att få fram en fungerande elbil , åka till rymden är inga problem men att få fram en elbil verkar vara helt omöjligt.
Det kan ju absoluuuuuuut inte ha något med dom stora stora oljebolagen och dom höga höga skatterna på olja/bensin att göra :angel:


fio/ som äter minst en treo om dagen :angel:
 
Jag har inte sagt jag är RÄDD för homeopatmediciner. Det är jag inte. Men jag tror inte ett skvatt på dem eftersom jag inte vet NÅGON som blivit bra/bättre av det, och eftersom INGA tester lyckats bevisa att det fungerar ett endaste dugg.
 
Men jag anser att man får negativa konsekvenser om djuret kräver behandling och man istället använder medel som en på området helt outbildad person säljer.
 
Homeopatin går ut på att lika botar lika. Det karakteristiska för homeopatin är att sjukdomar behandlas med små doser av läkemedel som vid överdosering kan framkalla symtom som liknar den sjukes symtombild.
Detta är anledningen till att dessa meddel är så utspädda. Svaga doser stegrar organens prestationsförmåga, medan starka doser gör det motsatta. Jag vet inte exakt hur det är nu, men för ett par år sedan var det i Sverige olagligt med homepatmedel med starkare koncentration än 1:1000.000.

Hur som helst - jag har inte bestämt mig om det är sant eller "hokus pokus", men det har fungerat för min häst. Han har gått upp i hull efter att ha varit otroligt svårgödd. Han har fått homeopatmedel mot problem i hans tarmar och mage och för honom har det innebärt ett steg i rätt riktning! Sen om det beror på det eller andra omständigheter det kan jag inte svara på.

Men det finns väl en anledning till att veterinärer och homepater arbetar ihop i en del länder i Europa...
 
Jag vet inte så många cancersjuka som blir bra av alla mediciner heller, utan dom flesta dör faktiskt, dom hålls vid liv med plågsamma cellgifter istället och till slut när dom plågats i flera år så dör dom iallfall, så inte hjälper medicin heller då.

Jag själv har eksem och har iflera flera år använt cortison, vilket lindrar symptomen men inte fan blev jag bättre.
Slutade jag med cortison kom det tillbaks direkt.
För ett år sedan använde jag homeopatmedicinen sulfur och efter en och en halv vecka var all eksem borta, det kostade tja ungefär 10 kronor att bli av med mina besvär jag hade haft i 10 års tid.
på dom 10 åren jag varit tvungen att använda cortison har jag nog lagt ut det miljondubbla i pengar , mått dåligt etc.

Nu har jag varit frisk i över ett år och inte behövt äta ett piller eller stryka på en salva och vi är många många fler som blivit hjälpta av homeopatmedicinen.

Hur länge åt du homeopatmedicin och för vad?

Med tanke på att många människor äter mediciner i hela sina liv och aldrig blir bättre så tycker jag du är väl inskränkt i ditt tänkande.
 
Jag är väl inskränkt i mitt tänkande?

Tänk, om man INTE sjunger homeopatmedicinens lov så blir man genast hackat på av homeopatförespråkare.

Jag har inet försökt omvända dig, varför känner du ett behov av att omvända mig?

*nyfiken*
 
JO, man talar om placeboeffekt även på djur och utreder denna i läkemedelssammanhang.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har börjat gå på tankarna att köpa häst och jag har hittat några fina hästar från utlandet. Det jag är rädd för är att jag får...
Svar
16
· Visningar
1 410
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: Roheryn
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp