Homozygota skäckhingstar

Re: Bukskäck

"Man tycker ju ändå att en person som ägnat 20 år av sitt liv till forskning
borde veta det mesta...har du sett/läst boken så du har fått se innehållet i den??"

Jo det tycker man ju. Men även Sponenberg säger samma sak i sina böcker,
och det är felaktigt. Bukskäcksanlaget är RECESSIVT. De undersökningar
som är gjorda i Finland och på Island visar entydigt att det är så.
Vad Sponenberg och Gower baserar sina rön på vet jag inte. Men det kanske
finns nån amerikansk undersökning som de stöder sig på. Dock är bukskäck-
anlaget mycket ovanligt i USA (och även i Australien) så jag litar betydligt
mer på den europeiska forskningen.
 
Re: Bukskäck

Hmm att folk fattar fel angående en del amerikanska forskningsfrågor beror nog på att de inte använder någon typ av översättning för recessivt anlag...de kallar ALLT för dominant anlag...så länge det är ett anlag som räknas nedärvas till minst 50% oavsett om det är synligt för ögat eller ej...för dem handlar det bara om,om anlaget finns där eller ej...synligt eller inte spelar dem ingen roll tydligen...kan inte förklara på annat sätt.Kanske någon har tid och ork att älta detta med vad som står i böckerna?

Jodå jag har själv hittat felaktigheter i den bok jag har...angående fullblod som är cremello...vilket enligt boken inte ska existera men det gör de och att de inte kunde finna info om detta i stamböckerna beror på felaktig registrering av färg på hästarna.

Däremot tycker jag allt annat är bra och tydligt redovisat i boken för den vetgirige.Speciellt vad det gäller alla olika typer av just skäckanlag.
 
Re: Bukskäck

Förlåt ett sidospår men innan du köper ny video kan du kolla hos videohandlare för jag tror att de kan föra över en USA-video till vårt system så du slipper betala för ny video. Kanske är det dyrt dock...
 
Re: Bukskäck

Jag har frågat i videohandeln vad det skulle kosta och fick till svar inte under 500 kr...och då kostar en sådan video-apparat runt 1000-lappen bara.Då kan man lika gärna köpa en hel video! :)

Men jag har ingen direkt användning för det nu...jag ska sälja av mina hästar.Jag har satt ut dem på annons...men tack för tipset ändå! ;)
 
Re: Bukskäck

Här svänger det snabbt. I tisdags då satt du och pratade om vem du ev. skulle betäcka med. Idag skall du sälja. Hänt något eller?
 
Suspisious Mischief lämnar 75% fläckigt på enfärgade ston. Ska man se till alla hans avkommor är det mer än 75%. Man utgår ju ifrån hur många enfägade ston utan skäckanlag han har betäckt och hur många av dom blev fläckiga.Betäcker han ett sto 4 ggr.blir 3 fläckiga. :cool:
http://home.swipnet.se/mischief
 
Om han är tovero (som det står i länken) stämmer det förstås! 50% får overoanlaget, 50% får tobianoanlaget, de båda anlagen nedärvs oberoende och då blir det sammanlagda resultatet förstås 25% enfärgade, 25% overo, 25% tobiano och 25% tovero dvs 75% skäck!
 
Re: Bukskäck

Japp...här har hänt saker som har gjort att jag tar steget ut och annonserar.

Planera betäckning, kommer jag att göra eftersom man inte vet hur lång tid det tar att sälja dem.Annonserna utlagda(dock inte på Buke)...med enbart min mailadress än så länge.

Telefonen kommer att vara urkopplad här några dagar för jag har dels fått en chock som gör att jag sover mycket och att jag inte orkar prata med folk just nu.Men jag kommer ändå försöka kolla Buke varje dag, plus min mail.
 
Re: Bukskäck

Ja det var dyrt för att fixa ett videoband....inte värt det!

Ja jag måste sälja hästarna....det som hände nu var en grej för mycket från min sambos sida...detta kunde kostat en utav hästarna livet.
 
Alla föl efter en bukskäckhingst blir anlagsbärare för bukskäcksanlaget.

Det behöver inte synas alls men oftast ger det lite vita tecken och ibland blå ögon.

För att få en bukskäck efter en sådan hingst behöver du även ett sto med anlaget.

Två bukskäckar ger 100% bukskäck.

En bukskäck och en anlagsbärare ger 50% bukskäck.

Till en sådan hingst ska man alltså gärna ta ston med så stora vita tecken som möjligt, det är störst chans att de är anlagsbärare :)
 
Re: Bukskäck

Tack för din omtanke! :bow: :bow:

Hästarna är nu utannonserade på ett par ställen på nätet...sedan får vi se hur det går.Har redan nu fått
svar ifrån bla Norge och från en ganska duktig tävlingsryttare angående unghästen...åtminstone något positivt. ;)

Vi får väl se om jag ångrar mej i sista minuten... ;)
 
Re: Bukskäck

Ditt svartskäckiga sto är ju bara underbart! Henne hade jag köpt direkt om jag bara kunde bestämma mig för om jag ska ska sälja min gula eller inte...
Du vill inte ha en gul i utbyte!? :D
(skojar bara)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 608
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
929
Senast: Crossline
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 406
Senast: Nixehen
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp