Hon är banne mig en vandrande olycka... Otursfölet strikes again..

Alexandra_W

Trådstartare
Mitt föl är banne mig en vandrande olycka... :crazy:

Hon har ju hagvila pga ligamentskadan. Skött sig över förväntan och mest knatat runt, inte speciellt mycket bus i hagen. Matte nöjd.

Igår stod jag och mockade när jag hör helvetet bryta lös utanför stallet. kastade grepen, körde flygande språng över skottkärran och ut. Sträckan är kanske 15 meter. Jag hann dock inte ut för att se eländet men jag hörde att någon av hästarna (jag anade redan då vem) hade lyckats gå in i stängslet och trassla in sig.

När jag kommer ut så är det ett virrvarr av utsträckta trådar, knäckta stolpar och flygande isolatorer. Jag hör två hästar skena hysteriskt längre in i hagen. Tankarna for "avskura senor, sårskador, blodbad och BENEN..helvete BENEN inte skena på det här underlaget!!" Det hade nämligen frusit på och hagen bitvis förvandlats till puckelpist.

Efter tio minuters lugnande rop får jag hästarna kontaktbara och kan ta in dem med hjärtat i halsgropen. En första koll visar att det inte finns en blodsdroppe på de små liven. Däremot har Kele uppenbart lyckats linda eltråden runt halsen (Hur bär hon sig ÅT? Hon är fan inte sann). Var ju kolmörkt ute så svårt att få grepp om vad som egentligen hänt, hon har enorm respekt för stängslet normalt.

Skakig lämnade jag hästarna att lugna ner sig i sina boxar och gick in och drack thé (som jag allvarligt funderade på att spetsa med valium för mina nervers skull).

4 timmar senare går jag ut och visiterar nog hästarna med tanke på skenturen. Vision hade tokgallor i haslederna, värst på v.b. men det var ju inte mer än väntat.

Kele var svullen över senan på vb. Klart oroväckande. :crazy:

Imorse var dte med bultande hjärta jag öppnade stalldörren. Vision gallig men inte mer.

Kele toksvullen i bägge bak och med en käckt bananformad sena på v.b. Som klippt och klistrad ur skolboken för hur en senskada ser ut.

Dock så verkade hon inte halt (det är svårt att avgöra på en fölis i växtperiod som går som en kossa och som dessutom tyckte att "vi ska gå uuuut". ) och med tanke på hur hon svullnade av småsåren hon fick för 2 månader sen - sist hon lekte idiot i hagen - så vet jag ju att hon svullnar REJÄLT för minsta lilla. Men det gick ner fort med.

De fick stå inne på fm och nu vid elva kollade jag igen och läget oförändrat. Så jag släppte ut dem och så får jag se hur det ser ut ikväll. Vill se var svullnaden tar vägen av rörelse, men den där jävla senan oroar. Dock verkar hon inte ha ont, men hon är ju uppfostrad i enlighet med Visions "Smärta är för mesar!"-ideologi så fan vet.

Snart börjar jag fundera på att skjuta kraken och gräva ner henne som en ekonomi- och nervbesparande åtgärd *galghumor*

(Och ja jag kylde direkt men gjorde ingen skillnad)
 
Nä, fy vad tråkigt! Det är en riktig olyckskorp det där!
(Hur var det med försäkringen? Hinner du inom perioden?)
 
Försäkringen ja.. Självriskperioden gick ut förra tisdagen :crazy: Vi var ju på senaste klinikbesöket förra måndagen..
 
Ähmen neeej vad tråkigt!!! :(

Men senskada = vila vila vila. Och hon ska ju redan vila..

Och ja.. förhoppningsvis så går svullnaden ned på några dagar, annars blir det väl ett par veckor? Ömmar hon inget alls när du palperar senan? :confused: Även om hon inte är så smärtkänslig så borde hon ömma tycker man.
 
Hur vågar du vänta om du misstänker senskada? :eek: Det hade jag aldrig vågat göra! Kylning är bra men va det tillräckligt? Hade åkt in till sjukan och kollat upp det noggrannt.
 
Hon ömmar en aning för HÅRT tryck, men inte så mkt som jag tycker hon borde om det var en rejäl senskada. Hon är ju smärttålig, men SÅ smärttrålig borde hon inte vara.

Till den som undrade varför jag inte åker till vet nu:

För att hon belastar benet, är ohalt, reagerar bara en aning på tryck OCH jag vet att hon är av typen "svullnar massor för ingenting". Och för att det inte finns något att göra just nu mer än vila om det är en senskada. och för det lilla faktum att du inte tar dig av gården med en transport just nu.. :crazy: Men det är den minsta anledningen.
 
oj, låter verkligen som en otursförföljd liten fölis :( hoppas att allt blir bra och att det här verkligen är sista skadan nu :( :)
 
Vill höja ett varningens finger här - en av mina hästar hade en senskada (gaffelband) och var varken halt eller särskilt öm.
 
Jo jag vet, valacken var inte speciellt halt av gaffelbandsskadan mer än direkt samma dag.

Men det finns inte mer att göra just nu i alla fall, jag har koll på henne i hagen och hon knatar runt lite lugnt, utom ett ryck när hon stod på bakbenen (så så ont har hon inte iaf..). Att ha henne på box gör ju att hon om någon dag bara står och studsar i boxen och sen drar som en idiot när hon kommer ut. Och när hon har massa överskottsenergi så står hon på stället och ömsom bockar och ömsom står på bakbenen, så det hjälper inte med boxhage heller.

men Jag kollar henne frekvent, och jag ska om någon timme kolla hur svullnaderna ser ut, har de gått ner lite får hon gå kvar, är de oförändrade får hon också vara kvar och blir de värre åker hon på box. Finns ju inte så mkt mer att göra nu än det jag gjort: Kyla, stödja, avvakta.
 
Usch du har fått en kopia av min ena häst!

Hon är 5 år nu...det händer konstant saker som inte borde hända...man får hjärtklappning,ångest...blir ett levande nervvrak...känner igen det där.

Ibland kan man undra om vissa hästar är födda under "fel stjärna".Jag trodde hennes otur skulle försvinna...men inte...det kommer i sina regelbundna omgångar.
 
Jag är rädd jag fick en kopia av min ANDRA häst. Olycksfågeln som under sina 4 år i min ägo (han är 8 nu) varit mer konvalescent än frisk och som gav ordet Otursförföljd en HELT ny innebörd.

Jag kommer snart börja måla på den där skylten med "Alexandras konvalescentstall" och spika upp på stalldörren.

Det räckte liksom GOTT OCH VÄL med all otur valacken hade (jag brukar säga halvt på skämt och halvt på allvar att det enda han inte råkat ut för är dräktighet..). Men nu har jag två olycksbarn *sucka*
 
Jag orkar inte ens dra hela historien med min olycksfågel (med bla gaffelbandsskadan) men jag kan säga så mycket att hon inte finns längre.
 
Vad var meningen med det inlägget? Bara rent inormativt off the topic, eller var det kritik mot mitt förfarande? (Inte sur alltså, bara undrar?)
 
Var det mer off the topic än andras berättelser om sina olycksfåglar? Då får man väl be om ursäkt.

Att min häst inte finns längre hade inte med senskadan att göra men om jag nån gång mer misstänker en senskada så kommer jag ultraljuda för att få besked direkt och inte vänta.
 
nejnej, jag menade inte så. Jag menade just att om inlägget var off topic och hörde till pratet om otursförföljda hästar (som ju är off topic från ursprungsinlägget men väl hör hemma i tråden ändå) eller om det just var så du tyckte mitt agerande var fel.

Valacken UL:ades ju direkt (dagen efter, fanns ingen som kunde UL:a samma kväll) och det är himla skönt att VETA omfattningen. Fanns det någon som kunde UL:a på plats skulle jag kolla fölet direkt nu med bara för min egen sinnesro, men det finns ingen som kan det, och det är tyvärr inte bara att lasta och åka till klinik och göra det heller.

Så sålänge det går åt rätt håll så får det några dagar till, och med samma behandling som om det vore en konstaterad senskada.
 
Men ofta kan man ju inte se direkt om det är en senskada eller inte. Min häst kom in från hagen vrålhalt med ett stort, otroligt ömmande(fick knappt peta på benet och det var svårt att ultraljuda för man ju måste trycka lite på benet då) och varmt framben. Man trodde direkt på senskada. Veterinär kom ut och ultraljudade, kune inte se ngt säkert men trodde på senskada. 5 dagar senare med boxvila och medicinering var hästen helt frisk.. En annan veterinär kom ut då och trodde på antingen huggormsbett el en vrickning.

Så det är ju inte alltid vad det ser ut att vara. Och att avvakta lite är ju inget som gör det värre, iaf inte när hästen inte är väldigt halt..! Så ser man åt vilket håll det går..
 
Och det skulle vara en anledning att vänta menar du? Tja, det är upp till var och en. Jag tror Alexandra gör helt rätt i det här fallet iaf.

Och som sagt - hästar behöver inte vara halta öht även om de har en senskada.
 
Det har jag också sett, stallkompisen hade en liten hoppmärr, fullblod. Fick senbanan (också skolexempel), de lät henne promenera ett par dagar för att avvakta förändring. Blev senare 9 månaders konvalcens varav tre månader på box (hon klättrade ut ur boxhagen).

Men halt var hon inte någon gång under den perioden.
 
Ja jag tycker man kan avvakta ett par dygn, och veterinärerna säger ju oftast att det inte är förräns om några dagar efter som man kan se skadans omfattning på ultraljudet.

Sen är ju varje fall individuellt, så man kan inte dra alla över en kam.
 

Liknande trådar

B
Körning Jag har under en längre tid funderat mycket på om jag ska försöka få min ponny körbar igen eller om jag ska inse att han kanske inte är...
Svar
15
· Visningar
1 535
Senast: Ljulius
·
Hästvård Tar med stor glädje imot alla erfarenheter och åsikter....känner mig mkt nedslagen... Köpte ett kanon fint Tyskt dressyr sto förra...
Svar
7
· Visningar
1 241
Senast: oopsie
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
3 925
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp