Hon är banne mig en vandrande olycka... Otursfölet strikes again..

Att avvakta några dagar är ju ingen fara nej, faran är ju om man ignorerar det hela och rider ("hästen inte halt") eller låter den dra repor i hagen. Det kan vara skillnaden mellan en reparabel senskada och en irreparabel.

Men de flesta vet vill inte UL:a förrän efter några dagar eftersom annan svullnad runt senan skuggar/skymmer.
 
Jag läste för ett tag en svensk forskningsartikel ang böjsenor och om jag inte minns helt fel så skulle man inte kyla skadan. Hade för mig att man skulle jobba med bandage på ett speciellt sätt, men kommer inte ihåg HUR :crazy:. Om man tar hand om skadan inom ett par timmar så var den värsta faran över. Man gav konkreta tips hur man som hästägare skulle kunna göra "första hjälpen" tills en veterinär kom ut och då skulle det vara en veterinär som VET hur man tar hand om böjsenor
 
Nej, nu tror jag att jag svimmar....
Jag har en otursfágel jag ocksá (som nu är triangelmärkt och jag fár hit veterinär i dag för flytningar vid dräktighet), men vid denna álder och redan hinna med sá mycket....
Jag háller tummarna att det inte är allvarligt och hoppas att turen vänder för dig.
M V H Lotta
 
Stackars, stackar dig :cry:.....kan du inte höja ansiktet till skyn och be om hjälp...eller att du fattat vinken??

Det jag kan tala om för dig ang senskador(nästan expert då jag haft "miljoner" :smirk:)
Det finns ingen anledning alls att hetsa upp sig för det och vrålåka till en veterinär....SER du att det är en böjsene skada så ser du precis lika mycket som en veterinär(bara att det kommer att kosta runt 800-1000 spänn att ultraljuda) du kan linda zinkaband på hästen, det drar ur ev svullnad + att det stödjer benet lite.Eftersom det är ett föl så är det inte så mycket att göra mer än ha henne i en liten hage och sen är det bara tid,tid, tid som gäller..det är dessa rekommendationer du får av veterinär...sen finns vissa örter som stimulerar blodförsörjningen i t ex senorna, det heter comfrey(vallört) och det brukar jag ge mina, magnetvaddar använder jag också, men det är lite överkurs tycker jag på en fölis...är hon inte halt finns ingen anledning att ställa henne på box, risken att hon skadar senan mer är ganska så stor när hon är "ohalt" och inte får gå ut...
Mina egna hästar som jag haft(köpt senskadade) har jag släppt ut i hagen direkt, ju mer dom rör sig, ju bättre för cirkulationen i senan( som f.ö är dålig normalt)att ställa dom på box och dom inte för röra sig nämvärt gör att senan "träar" ihop sig och minst lilla ryck sen så får du en ny blödning bredvid...cirkulation och elastisitet är A och O, läkning i hage KAN ta lite längre tid, men i gengäld blir det mer hållbart...Normalt brukar inte vet rekommendera hage, men det är för dom vill hålla ryggen fri, men på en fölis tror jag faktiskt att dom gör det ändå...
 
Tack Martha! :love: Betydligt lugnare nu, ochdet var ju det jag tyckte själv, att de rekommenderar ju bara vila, stödjande bandage (har inget zinkaband hemma, har beställt från tillverkaren för ngn vecka sen just in case men inte fått, det finns ju inte på apoteket längre *morr*) och tid.

Fölis har lallat ute i hagen idag som sagt med bandage på bägge bak, och vid intag nu vid halvnio så var själva "kringsvullnaden" nere, och motsatta bakbenet helt rent. Fortfarande viss bananform på senan, kanske något mindre än när hon gick ut men det ska jag inte svära på det kan vara önsketänkande. Fortfarande ohalt etc, nu inte heller varm (men nååågot trycköm)
 
Vill bara klargöra att ett gaffelband inte är någon sena, det är av 'muskeltyp' (utdragen muskel utan sammandragande förmåga ungefär ;) ).

Alexandra: Vilken otur du verkar ha, minst sagt! Se bara till att tänka "happy thoughts" för om du oroar dig över allt hon ska ta sig för så är hon inte sen att utföra det ;) Klart hon inte vill göra matte missnöjd :smirk:
 
Senskador ÄR inte roliga att få, men att för den skull få panik och rusa till veterinär hjälper inte, vila är det som gäller, och en fölunge lär ju och "vila" tills senan är läkt
Mestadelen av mina "skador" är faktiskt gaffelband och böjsenor, och det är alltid samma rehabilitering på dom, stöd med zinka i början, sen skritt 2-3 ggr dagligen i 20 min , alternativt liten hage.....och då är det äldre aktiva travare som jag har, och då är det oftast pga överansträngning...föl HAR bättre läk kött .Vi lyser ju alltid hästarna för att se omfattningen av skadan då hästarna är ämnade till tävling igen, på ett föl skulle jag inte åka ner och lysa, möjligen om 3-4 månader om senan fortfarande ser konstig ut, men då är den förmodligen redan utläkt, eftersom Alexandra inte skall "sätta igång" sitt föl så kan hon lika gärna spara dom pengarna.....förutsatt att inget annat händer kring skadan.
 
Hej!

Förstår verkligen din situation! Min hingstunge fick tokspel när jag tränade honom i repgrimma förra hösten, gick upp på bakbenen och omkull med huvudet före. Han fick en skallbasfraktur och efterföljande bihåleinflammation. Helt mirakulöst överlevde han! Men j*lar vad det kostade trots försäkring och sånt! Precis ett år efteråt lyckas han bli sparkad och dsk vet tror underbenet fram är av - Illfar till Strömsholm - rtg helt ua! Ben stort som en fotboll och ett par dagar senare hemma igen lika lyckling - med en om möjlgt ännu fattigare matte!

Du skrev att du saknar zinkaband! Gör eget genom att köpa zinkpasta och bandage! Lös upp zinkpastan och kräma in den i bandaget. Jag har alltid extra zink när jag lindar med zinkaband ( i fall jag misstänker senskada)

Om inte annat så har jag det hemma och ska till U-sala på fredag.

MVH Caroline
 
Liten rapport först:

Igår efter en dag i hage var senen fortfarande bananformad, men sval. All kringsvullnad var borta.

Imorse, efter en natt på box var "kringsvullnaden" tillbaka och även h.b var svullet. Senan var lite mindre bananformad imorse, och inte trycköm alls.

Så jag tror benhårt på att låta henne gå i hagen.

Tack för all uppmuntran och alla råd, jag är betydligt lugnare nu! :bow: :bow:

Och tack för tipset att göra eget zinkaband, hade jag inte tänkt på! Jag har ju beställt zinkaband från tillverkaren som sagt men det kommer nog inte förrän nästa vecka, men ska köpa grejer strax så jag kan göra egna =)
 
Jadu, då vet jag inte vem jag ska tro. Den veterinären du hänvisar till eller de hovslagare som jag läst böcker av (rektorer på hovslagarskolan under olika tider).
 
Och jag sa ju faktiskt att jag tycker hon gör helt rätt i det här fallet.

Jag tycker ändå att det är värt att kontrollera om det faktiskt ä r en senskada eller nåt helt annat eftersom behandlingen kan se olika ut beroende på diagnos. Om det är nåt annat kan man ju slippa allt det jobbiga som sensakdor för med sig såsom sjukhage och dylikt.

Jag är även smärtsamt medveten om att veterinärer inte är att lita på i fallet med senskador eftersom jag blev hemskickad med orden "det är inget allvarligt" och inte vidtog de försiktighetsåtgårder man bör vidta vid senskador och på så viss ställde till det ännu mer innan jag fick rätt diagnos.
 
Jag hittade inget som motsäger det du säger - gör du? Texten var däremot något mer fyllig än din mening och hade dessutom en källa.

Och vad spelar det för roll då behandlingen är detsamma som vid en senskada?
 
En liten nyfiken fråga, liten spinoff men det bara slog mig..

Senan är ju (tills killnad från ligament och gaffelband) ganska elastisk. Fast vid en senskada (om senan inte skärs av helt eller delvis pga sår etc) så är den ju överansträngd och har tvingat töja sig mer än den klarar.

Samtidigt (detta är uppgifter jag inte har ngn aning om sanningshalten i, bara sånt jag hört) så byggs ju föl- och unghästars senor upp just av att de belastas och används och på så sätt stärks.

Om man då har ett föl med senskada på boxvila med korta promenader, hur går det då med de andra senorna på de tre friska benen? Borde det inte finnas risk att det, om det är en lång konvalescens, att de senorna tar stryk och inte blir så bra som de borde/skulle kunnat bli, eller kan hästen kompensera detta i vuxen ålder?

Om man tänker på hur de kan se ut när de föds med både för korta och för långa senor, och hur snabbt de med rörelse/belastning rätar sig på bara någon/några veckor så inser man ju att det går fort. Och en sena som är AV är ju inte alls lika farligt på ett litet föl som på en vuxen häst (men då menar jag SMÅ föl, första månaden). Och om man då tvingas att se till att fölet INTE belastar och använder såsom det skulle gjort "egentligen", hur blir det då?

Det är ju inte aktuellt för mitt föl (som är 7 månader lite drygt) utan bara en allmän fundering som slog mig? Nu är jag ju, eftersom hon är ren i benen och senan sval efter en dag ute, men svälld i benen och varm sena efter en natt inna i box, övertygad om det bästa för henne är att traska runt i hagen (tack och lov så håller sig valacken lugn iom att han får sådana styltor, se där, en FÖRDEL med kladdsnö och inga snösulor, man ska visst ha tur ibland med *s* Hon gör ju som valacken gör och just nu är det äter, står och hänger samt knatar stilla och lugnt runt och letar grässtrån). Men OM hon fått en jätteallvarlig skada, struntsamma vilken egentligen, som gjort att hon var tvungen att ha boxvila och stillhet i flera månader, hur påverkar det senorna när det gäller växande föl?

/Alexandra - funderar för mycket ;) Var ute och tittade på damen nyss, hon går ju olindad nu, och benen rena och fina och svala OCH bananformen markant mindre. :bump:
 
Just senorna har jag ingen koll på men vet en häst som fick en fraktur på bäckenet som föl. Blev boxvila i 6 mån med resultatet att hästen växte men inte använde benen. Framkotorna blev därför helt raka, hon belastade inte de och ligament, senor osv blev för korta.

Hon blev inte ridbar så visst finns det risker med boxvila.
Man får ju alltid mäta nackdelar mot fördelar.
 
...Har oxå varit med om det. Totton gjorde sig illa när han busade i hagen för fyra år. Blev hemskickad från klinik med med orden "inget farligt, skritta en vecka o rid sedan".

Efter 3 v var han fortfarande inte fräsch, och jag åkte tillbaka och krävde själv ett UL, vilket visade på lindrig- måttlig skada på ytliga böjsenan.

Totto var 14 år när det hände och vi skulle just debutera MSV ft. När senan efter nästan ett år av skritt och försiktig igångsättning äntligen var läkt fick han bli promenadhäst. Jag vågade inte utsätta en äldre häst med gammal senskada för den träning som jag gjorde innan.

Pålle lever i högönsklig välmåga som prommishäst hos en medleålders dam som sköter om honom på bästa sätt,och blir 19 till våren men jag undrar fortfarande om han hade behövt gå i förtidspension om jag fått rätt diagnos direkt och ställt av honom på en gång...

Alexandra: Enligt min vet är det bara värdefullt att kyla i akutskedet. Sedan är det värme o stöd (stallbandage på fölis?) som gäller. Lycla till!!

AKO
 
Finemang =) Bandage har jag ju haft både ute och inne. Idag fick hon gå utan ute dock, det är så jädra blött. Men ska linda bägge bak med stallbandage sen när de torkat (jag tog faktiskt in dem nyss, det ösregnar och hagen är en kletig svimminpool och till och med jag som brukar vara rätt brutal tyckte de kunde få komma in istället)
 
det har gjorts nån slags forskning på föl och deras uppväxt tid
1 grupp fick stå inne
1 grupp ute som normalt
1 grupp gick på lösdrift
gruppen som stod inne kunde aldrig kompensera upp sig med senor och ligan´ment upp i vuxen ålder
den andra gruppen var det ok med
och den tredje gruppen hade bäst förutsättningar för ett hållbart leverna
det dom INTE får i rörelsebehov som små, kan dom ALDRIG kompensera med träning när dom blir äldre....
 
Ah, när du säger det så har jag ju läst den rapporten.

fast har någon forskat på vid vilken tid gränsen går så att säga?

I den där rapporten förresten, har för mig det var i den de kommit fram till att om man hade föl som inte lekta så mycket eller med vuxna hästar så skulle man gärna släppa dem i t ex ridhus eller paddock och "jaga igång" dem någon gång i vacken, så de sprang och lekte ORDENTLIGT just för senor, leder och skelett behövde det där lilla extra (som de normalt får i hagen vid bus med kompisarna)
 

Liknande trådar

B
Körning Jag har under en längre tid funderat mycket på om jag ska försöka få min ponny körbar igen eller om jag ska inse att han kanske inte är...
Svar
15
· Visningar
1 535
Senast: Ljulius
·
Hästvård Tar med stor glädje imot alla erfarenheter och åsikter....känner mig mkt nedslagen... Köpte ett kanon fint Tyskt dressyr sto förra...
Svar
7
· Visningar
1 241
Senast: oopsie
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
3 925
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp