Hon är banne mig en vandrande olycka... Otursfölet strikes again..

det jag vet är att men travare iallafall så är det viktigt att ge dom träning för att stärka, senor, ligament, muskler, hjärta, lungor...ja hela kroppen upp till dom är 3 år...GÖR man inte det innan kan man aldrig få hästen bli hållbar(undantag finns ju såklart)...vi kör ju in som 1,5 åringar och så tränas dom hela tiden tills dom förhoppningsvis börja tävla vid 3 års ålder..men det är just denna tidsperiod du kan bygga och förebygga din häst för det som komma skall...sen är det kört....däremot kan du ställa ner hästen länge, länge EFTER denna perioden och ta dig tillbaka till samma status igen....
 
Så gjorde jag med min pålla när hon var fölis. Alltså hade anordnade lösgalopper i ridhuset. Det var 2 lika gamla fölisar och så väldigt små hagar = lera upp till knäna. Så en gång i veckan fick del galoppera lösa i ridhuset 10-15 min. Har läst i någon bok (som jag tappat bort titeln på) att det skulle vara ett alteranativ om man inte hade tillgång till lösdrift.
 
Här hittade jag litegrann om vikten av belastning av den unga hästen...gå gärna in på denna hemsida, den är verkligen högintressant
www.stallbredbyn.com


Docent Göran Dalin från SLU föreläste för Umåkers Hästägareförening före jul. Ämnet var "Skelett & leder – hållbarhet & prestation". Det finns redan en hel del av Göran på min hemsida från kursen som jag gick på SLU 2001/2002, men här är i alla fall lite av de samlade anteckningarna. Det handlar mestadels om att hästen måste röra sig och belasta sina leder för att bli hållbar och det redan som föl!

Till att börja med så anser GD att vi hästägare är alltför ointresserade av våra hästar från det att de är föl till dess att de är 1,5 år – och det är ingen bra investering!

Det är viktigt att vi har koll på utfodringen av våra föl/unghästar. Hos det växande djuret är proteinet det viktigaste "byggmaterialet", kalcium och fosfor får de oftast i sig hursomhelst och det är inte det största problemet.

"Kolla upp fodret ni köper! En näringsanalys av grovfodret är mycket billigare än alla möjliga tillskottspreparat och först då kan ni veta vad ni ska komplettera med. Räkna foderstater!" säger Göran.

En felaktig foderstat med för mycket energi, för lite protein och för lite motion ger tillväxtrubbningar som t ex Osteochondros.

"Unghästarna måste få röra sig på stora ytor! Det är så de förbereder sig inför livet."

Ledproblem blir annars ett hot mot hållbarheten. Ben är levande vävnad, säger Göran.

När det finns tillräckligt mycket ben av tillräckligt god kvalité så kan vi nå hållbarhet, och en förutsättning för att skelettet ska vara friskt är belastning, annars blir effekten den motsatta; mindre ben av sämre kvalité!


Om hästen inte rör på sig så fungerar inte ledbroskets svampfunktion, som cirkulerar runt ledvätskan så att leden blir smörjd och får näring – leden mår dåligt. Av denna anledning så får t ex astronauter särskilda gymnastikprogram. Annars skulle tyngdlösheten göra att deras ledbrosk blev skadade.

Ibland måste kanske vår häst vila för att den har blivit behandlad, men vila bör inte innebära absolut vila, d v s stillastående. Så länge som det inte handlar om frakturer så är kontrollerad skrittmotion bara av godo för såväl hästen som dess leder!

En travhäst belastar varje ben med 1-1,5 ton i varje nedslag och tar 2 steg per sekund a 5,5-6 meter i full fart. En galoppör tar 2,5 steg/sekund och synkroniserar andningen med steget. Det innebär att 110 steg blir 110 andetag.

Även travhästen försöker synkronisera sitt steg med andningen men i och med att det är en mer orytmisk gångart så blir det inte fullt så exakt som för galoppören.

När det gäller träningen så är det viktigt att vi tränare kommer ihåg att muskler, hjärta och lungor tränas upp väldigt snabbt i förhållande till hästens teknik/skicklighet som också påverkar hållbarheten. Allra sist kommer dock skelett, leder och senor. Kommer vi ihåg det så är vi en bra bit på väg, och det gäller alltså att tänka på det redan när hästen är föl.

En häst måste tränas i det som den ska tävla i. Ska den bli hopphäst så ska den tränas i att hoppa, ska den bli en travhäst som förväntas trava fort, då måste den tränas i att trava – fort.

"Det handlar bara om att vi ska göra det under kort tid. Vi behöver inte hoppa 100 språng med hästen, eller speeda 1000 meter med unghästen. Det räcker att de får prova på lite grann, korta bitar eller några få språng, då känner skelettet av att "det är det här som jag ska förbereda mig för". En häst som skrittas eller går i hagen – blir förberedd för....att skritta och gå i hagen.", säger Göran.



Överben

Beror oftast på snedbelastning (pg a inkorrekthet), överträning eller slag. Kroppen signalerar att det finns ett försvagat område som behöver förstärkas så egentligen är inte överben bara av ondo om vi tar signalerna på allvar och utvärderar varför de uppkommit.

"Hästen bildar ben hela tiden liksom hos människan. När människan drabbas av benskörhet så har det brutits ned mer ben än vad som bildats", berättar Göran.

Gallor

Gallor hittar vi i leder och i senskidor och de beror på en ökad mängd ledvätska. Det kan vara normalt för hästen, en cirkulationsstörning som inte behöver betyda något allvarligt, men kan även vara ett tecken på att något inte står rätt till, t ex på grund av att hästen blivit överbelastad eller att ledbrosken inte mår bra.

"Negativa" gallor:

Värme

Hårda gallor

Ömhet

Hälta

Enkelsidiga

Plötsliga

"Ofarliga" gallor:

Mjuka

Ingen värme

Minskar med motion

Oömma

Dubbelsidiga





Copyright: Jenny Johansson
 

Liknande trådar

B
Körning Jag har under en längre tid funderat mycket på om jag ska försöka få min ponny körbar igen eller om jag ska inse att han kanske inte är...
Svar
15
· Visningar
1 535
Senast: Ljulius
·
Hästvård Tar med stor glädje imot alla erfarenheter och åsikter....känner mig mkt nedslagen... Köpte ett kanon fint Tyskt dressyr sto förra...
Svar
7
· Visningar
1 241
Senast: oopsie
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
3 925
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp