Hon är mager!

Mysaan

Trådstartare
Vad sjutton ska jag göra? :confused: Tösen är snart 1½ år. Hon var supermager när hon kom till mig i augusti. Har ingen analys på höet ännu men hon äter ca 10 kg per dygn plus att hon går ute och betar på dagarna. Dessutom får hon 0,5 kg betfor och 0,5 kg lucern båda pelleterade och detta är torrvikten.

Hon har breddat sig en del men lägger inte ut över revbenen utan ser jättemager ut där. Några tips??? Hoppas få analysen på grovfoderet under veckan som kommer.
 
Sv: Hon är mager!

Har du kollat att hon inte har "mask" eller något sådant??...Då brukar dom bli smala just över revbenen :(
 
Sv: Hon är mager!

Ta träckprov...mask måste du väl kunna kolla så kan du åtminstone utesluta detta. När maskades den sist och med vad ?
 
Sv: Hon är mager!

*knapplån*

Tack för era svar! Ska kolla mask och öka lucernet lite till då kanske. Har ingen aning om när hon avmaskades och med vad.
 
Sv: Hon är mager!

Jag skulle minska betforn till 200gram och öka lusernet till minst 1kg.

Men du får ju analysen snart - den kanske visar låga proteinvärden och då behöver hon förmodligen "starkare" proteintillskott än lusern.
Det återstår att se! :smirk:
 
Sv: Hon är mager!

Låter som parasiter, unghästarna är inte motståndskraftiga mot dem som äldre hästar är.
 
Sv: Hon är mager!

milly skrev:
Jag skulle minska betforn till 200gram och öka lusernet till minst 1kg.

Men du får ju analysen snart - den kanske visar låga proteinvärden och då behöver hon förmodligen "starkare" proteintillskott än lusern.
Det återstår att se! :smirk:

Om det skulle visa på låga proteinvärde och hon skulle behöva starkare proteintillskott vad ska man välja då???

Det som jag har till min 5 åring och som jag tänkte använda till henne är Lucern, betfor och sedan ska jag lägga till havre om det behövs när analysen kommit. Kan hon behöva något annat ändå???
 
Sv: Hon är mager!

Ja, parasiter är mask..åtminstone i denna tråd då det poängterats att du ska kolla upp detta.
 
Sv: Hon är mager!

Krafft Protein är bra, Soja går också men med maxgräns (100 g /100 kg häst). Hoppas att du får en bra analys och att hästen blir tjockis! ;)
 
Sv: Hon är mager!

Fast jag har ju svarat att jag ska kolla det så jag tänkte att det kanske var någon annan parasit.
 
Sv: Hon är mager!

Mysaan skrev:
Om det skulle visa på låga proteinvärde och hon skulle behöva starkare proteintillskott vad ska man välja då???

Det finns lite olika... och det beror på hur stor brist på protein det är i höet. (OM det nu är det)

Några proteintillskott:
Krafft protein (dyrt)
soja (billigt men har en maxgiva)
b-jäst
linfrökaka
 
Sv: Hon är mager!

Hoppas jag oxå. Lyckades hålla min svårfödda 5 åring lagom rund på förra årets skörd så jag hoppas bonden fått lika bar värden i år.
 
Sv: Hon är mager!

Får hoppas att värdena är så pass bra att jag inte behöver fodra med annat än lucern och betfor. Kanske att hon behöver mer lucern bara.
 
Sv: Hon är mager!

Efter ev avmaskning, så prova att ge henne krossat korn, det brukar funka bra som hullupbyggare på de flesta hästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 973
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 352
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 280
Senast: svea
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp