Hon har dåliga ryggmuskler

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare sassen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 986
S

sassen

Hej. Min häst går snart CNC* och går jätte bra men hon har väldigt dåliga ryggmuskler. Ibland när vi tränar dressyr så kan hon "tappa" ett bakben. Det är när hon får jobba på en liten volt eller något annat krävande för ryggen. Har du något tips på en rörelse eller program till henne som är stärkande för ryggmusklerna? :confused: tack på förhand

Tömkör, klättra, cavaletti, löshoppa, ut i skogen och kliv runt över stock och sten så hon får lyfta ordentligt på benen. Galoppfattningar.Rygga hästen ETT steg och fram direkt (i form givetvis), cantra.. Hmmm, kommer inte på nåt mer just nu ;)

Andra övningar som du kan göra i stallet och som hästen faktiskt bygger muskler på är "morotstricket" samt att du trycker(ganska hårt) precis under hästens sittben, så att hon sjuter upp ryggen (som katter gör).

Lycka till!

Ett tips är att longera med Chambon, där du kan variera övningarna i oändlighet... Lägg tex ut 3 bommar 1.10-1.20m och lina över dem, minska och öka storleken på volten och framför allt , TEMPOVÄXLINGAR!!!
Här får ju hästen använda sina ryggmuskler utan att man lägger tryck genom ryttarens vikt. Har fungerat väldigt väl på mina unga hästar, de har blivit starka i ryggen redan innan jag börjat jobba så mycket uppsuttet. Det man får tänka på är att resultaten inte kommer på en vecka, att bygga upp hästens ryggmuskler är ett projekt på minst 3 månader1
//Tuttiboo

i senaste hästfynd står det en artikel om att stärka ryggen...läs den :)
annars, ut o klättra (men hästen ska jobbas i backarna, inte bara åka med alltså) gör övningar där h*n behöver lyfta mycket på benen, ut i terrängen osv.

Sadeln kan inte vara lite för smal då? Det kan ju hända att hon "växt ur" sin sadel eller behöver bredare för att kunna sätta muskler? Bara en tanke :)

Annars lät de andra tipsen bra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Grazing
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 677
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 448
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Diskbråck