- Svar: 49
- Visningar: 3 081
"Kvinnor kan aldrig komma framåt om vi ska bromsas av fördomar och tabun. " Det säger Annikki Hirn, som var uppe i sadeln 13 dagar efter att hennes dotter fötts.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om något, så tycker jag proffsryttare verkar tävla i att minsann komma igång så tidigt som möjligt efter förlossning eller annan sjukhusvård. ”Läkarna ville ha kvar mig på sjukhuset och tyckte att jag skulle vila, men jag åkte hem och satte mig till häst på en gång. Redan efter två veckor var jag tillbaks på tävlingsbanan!” Varpå reportern lägger till något uppskattande om att hästtjejer minsann är hårt virke, här klemas det inte för de är vana att bita ihop och jobba.Förstår inte riktigt artikeln. Skulle de som väljer att avvakta vara sämre på nåt sätt då? Alla gör väl det som känns bäst för en själv. I otaliga föräldratrådar här på buke har jag läst både om såna som varit uppe och ridit "direkt" och såna som väntat. Allt enligt eget tycke och läkning.
Så sant! Jag tror att endel inte riktigt förstår hur illa och dumt det kan bli om man inte låter kroppen få läka i lugn och ro. Jag vet hur svårt det är, efter de flesta operationer har jag levt som vanligt direkt, efter kejsarsnitt som vanligt efter 2 dygn. Att vara stilla och ta det lugnt är jag urdålig på så jag är den sista som ska säga något men man ska veta att rekommendationer inte är tagna ur luften. En bekant red enligt sig själv för tidigt efter kejsarsnitt. För tidigt eftersom det resulterade i ett bråck som var så allvarligt att ett nät fick sättas in för att hålla upp bukväggen så att inte tarmarna riskerade att ramla ut och komma i kläm. Det var ändå inte så att hon hoppade upp det första hon gjorde precis men bevisligen var det ändå förtidigt.Om något, så tycker jag proffsryttare verkar tävla i att minsann komma igång så tidigt som möjligt efter förlossning eller annan sjukhusvård. ”Läkarna ville ha kvar mig på sjukhuset och tyckte att jag skulle vila, men jag åkte hem och satte mig till häst på en gång. Redan efter två veckor var jag tillbaks på tävlingsbanan!” Varpå reportern lägger till något uppskattande om att hästtjejer minsann är hårt virke, här klemas det inte för de är vana att bita ihop och jobba.
Så i den mån det finns ett ideal så är det att man rider till veckan innan förlossningen, har en enkel förlossning och är tillbaka i sadeln ett par veckor efteråt. Samt har ett barn som nöjt sysselsätter sig själv i vagnen i timmar medan mamma tar hand om hästarna.
Läkare ordinerar ju i regel inte vila för att de är klemiga, utan för att kroppen rent fysiologiskt behöver lite tid för att läka ihop efter t ex ett kejsarsnitt eller en större bristning. För att man ska slippa men och komplikationer.
Att som mamma lämna sitt barn hos pappan ses som att man överger sitt barn hos vissa än idag så jag tror att hon syftar på det. Att man är två föräldrar med exakt samma ansvar kan aldrig nog poängteras. Ingen säger till en nybliven pappa som åker på fotbollsträningen, går ut med kompisar eller, för all del åker till jobbet där han ligger ute långa tider att han överger sitt barn men en mamma som gör detsamma är i alltför mångas ögon någon som överger sitt barn och aldrig borde ha fått något alls.Tycker hela uppmärksammandet/artikeln är
”Jag tänker inte ha dåligt samvete” ? Nej jaha ? Varför skulle du ha det/varför känns det ens som att det behövs hävdas ?![]()
Så tolkade inte jag det. Jag tolkade det som att de har intresset gemensamt och därför har så bra kontakt idag. Att hon inte slutade rida när barnet föddes kan ju ses som en orsak till bra kontakt idag. Många tar upp hästarna igen efter några år och delar intresset med sina barn men att som kvinna inte känna sig tvungen att ge upp sina fritidsintressen när man får barn pga yttre påtryckningar/social press ser jag trots allt ändå som kontentan och det tycker jag är viktigt.Det märkligaste tycker jag är att hon påstår att det är tack vare detta som hon o dottern har såå bra kontakt idag o delar intresset för hästar, sådär 17 år senare.
Ridsport har ju haft någon (låst) artikel där en läkare/proffessor uttalar sig negativt om att kvinnor rider tidigt efter förlossningen. Det här är en motreaktion på den artikeln.
Jag har inte läst den artikeln men förstått att det ska ha handlat dels om kvinnsns kropp men också att det skulle vara dåligt för barnet om mamman vill rida tidigt.
@cirkus @hemlig @mackan
Ridsport har ju haft någon (låst) artikel där en läkare/proffessor uttalar sig negativt om att kvinnor rider tidigt efter förlossningen. Det här är en motreaktion på den artikeln.
Jag har inte läst den artikeln men förstått att det ska ha handlat dels om kvinnsns kropp men också att det skulle vara dåligt för barnet om mamman vill rida tidigt.
@cirkus @hemlig @mackan
Ja precis, och i den första artikeln finns ju med följande citat av professorn:
”− Det är viktigt att de lyssnar på sin inre röst och inte känner ett tryck utifrån att börja tävla snabbt igen, säger Uvnäs Moberg, som också vill återinföra värdet av moderskapet.”
Det sista osar ju sunkiga, konservativa värderingar lång väg.
Nej, så stod det inte alls. Det stod att man ska ge kroppen tid att läka, och ge sig tid till att vara med sitt barn de första veckorna efter förlossningen. Det är lättare att få amning etc att fungera då.Ridsport har ju haft någon (låst) artikel där en läkare/proffessor uttalar sig negativt om att kvinnor rider tidigt efter förlossningen. Det här är en motreaktion på den artikeln.
@cirkus @hemlig @mackan
Jag har som sagt inte läst artikeln själv, har bara läst några motinlägg.Nej, så stod det inte alls. Det stod att man ska ge kroppen tid att läka, och ge sig tid till att vara med sitt barn de första veckorna efter förlossningen. Det är lättare att få amning etc att fungera då.
Jag tycker det är ett förnuftigt råd. Vi pratar ju inte ”ge upp alla intressen och låt livet bara handla om barnen i tio år”, utan helt enkelt ge sin kropp en liten chans att under några veckor hämta sig från graviditet och förlossning, och ge sig själv några veckor att hänga med sitt barn och växa in i sin nya roll som förälder. Typ en månad eller så. En liten bebis kräver ju också rätt mycket, sånt tar ju tid. Det tycker jag för övrigt är ett bra råd till föräldrar oavsett kön.
Absolut, men om man som läkare blir tillfrågad om vad som är medicinskt lämpligt, gör man då fel i att svara? Det finns säkert folk som tycker det funkar att rida en vecka efter ett kejsarsnitt, men det betyder ju fortfarande inte att det generellt är lämpligt.Jag har som sagt inte läst artikeln själv, har bara läst några motinlägg.
Jag ser dock inte varför det ska poängteras alls. Uppenbarligen upplever folk att det funkar att kombinera, de som inte tycker att det funkar lär ju avstå.
Det kan ju finnas folk som känner förväntningar eller press och då kan det finnas poäng att betona att man bör känna efter vad som funkar? Folk påverkas av så mycket annat än bara sunt förnuft.Jag har som sagt inte läst artikeln själv, har bara läst några motinlägg.
Jag ser dock inte varför det ska poängteras alls. Uppenbarligen upplever folk att det funkar att kombinera, de som inte tycker att det funkar lär ju avstå.