Honda CR-V?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Balance
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 5 611
B

Balance

Blev intresserad av en Honda CR-V automat, men i reg.beviset står det att den bara får dra 1200 :confused: Men en manuell får dra 1500 har jag för mig? Nån som vet hur det ligger till?

Sv: Honda CR-V?

mja... så här står det:

Max släpvagnsvikt: 1200
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1540

ringde vv, hon som satt där visste inte heller :confused:

Bilen får dra 1200 kg. Men eftersom det står som det gör, får du med B-kort kroka på ett släp med högre totalvikt upp till 1540 SÅ LÄNGE BRUTTOVIKTEN INTE ÖVERSTIGER 1200 KG. En slamkrypare jag brukar nästla in i diskussioner om dragvikter.

Vi har f ö köpt en bil med sådana papper idag, på b-kort får du dra 1280 kg, men bilen får bara dra 1000 kg.

Vilket då borde betyda att jag kan köra släp med häst i?
Men hade släpet i sig självt vägt över 1200 så hade det inte gått. Har jag förstått rätt? :)

Nej det är fel. Din bil får dra MAX 1200kg. Vad väger släpet?? Mitt väger 990kg, dvs jag skulle inte få köra med häst i det! Du måste ha ett släp som väger endast 500-600kg om du ska få köra laglig och säkert!!, det finns väl inga släp som väger så lite..... :crazy:

Däremot så får du dra ett släp som har Totalvikt 1540, och det är siffran som står i pappret. Men du får inte LASTA mer än så att släp+häst väger under 1200kg. Annars går väl bilen sönder.

So, lika korkat är det tycker jag... Vad ska man med en sån skitdragkrok på en suv? iofs är det väl mest en "låtsas-suv", får väl inte dra så mkt på BE heller antar jag?

Lånar lite av tråden...

Hur kan det komma sig att man med en viss bil får dra 1510 kg med B-kort men "bara" 1500 kg med BE?

Finner ingen logik i det alls för tillfället...:confused:

Nej det är fel. Din bil får dra MAX 1200kg. Vad väger släpet?? Mitt väger 990kg, dvs jag skulle inte få köra med häst i det! Du måste ha ett släp som väger endast 500-600kg om du ska få köra laglig och säkert!!, det finns väl inga släp som väger så lite..... :crazy:

Däremot så får du dra ett släp som har Totalvikt 1540, och det är siffran som står i pappret. Men du får inte LASTA mer än så att släp+häst väger under 1200kg. Annars går väl bilen sönder.

Gud så krångligt :crazy: Då får det bli en manuell där man får köra 1500! Konstigt att det ska skilja så mkt...

Tusen tack för hjälpen!

För kroken är eftermonterad och man hade inte råd att köpa en som *gah hittar inte ordet* är som en orginalmonterad dragkrok.

Min bil får dra 1.460kg, men den har ju inte ens dragkrok :p

Jo jag vet, min får dra 2620kg och har inte heller dragkrok. Men drar med pappas likadana, den får dra 3,3 ton. :p

Du provkör väl bilen först? Vi har en sån på jobbet och jag tycker inte att den är så jättebra att köra. Känns lite ostabil. Men det är jag det, men jag råder dig att provköra iaf.:idea:

So, lika korkat är det tycker jag... Vad ska man med en sån skitdragkrok på en suv? iofs är det väl mest en "låtsas-suv", får väl inte dra så mkt på BE heller antar jag?
Tyvärr får Honda CRV med automatlåda av någon anledning tydligen bara dra så lite. Kanske är växellådan för klen för att klara större påfrestningar.

Jag hade en CRV, 99-a. Den hade maximal släpvagnsvikt på 1500 kg, vilket den även fick dra på B-kort pga det var manuell låda. Det räckte gott åt mig, men jag har inget stort och tungt släp. Låga maximala släpvagnsvikter är tyvärr inte helt ovanligt på de mindre japanska SUV-arna. Jag tycker dock inte att de är mera låtsas-SUV än t ex Mercedez och BMW:s SUVar.

Edit: Den nya modellen av Honda CRV som kom nu har som bensinare har max. släpvagnsvikt 1600 kg med manuell låda och 1500 kg med automat. Med diesel så är max. släpvikt 2000 kg oavsett låda. Bilen har blivit starkare med andra ord.

Du provkör väl bilen först? Vi har en sån på jobbet och jag tycker inte att den är så jättebra att köra. Känns lite ostabil. Men det är jag det, men jag råder dig att provköra iaf.:idea:
En bil av den typen känns ostadigare att köra än en vanlig personbil pga bilens tyngdpunkt hamnar annorlunda. Om man bara tänker sig lite för och anpassar körstilen till bilens förutsättningar så är det inget problem. Jag tyckte att den exempelvis var kul att köra på grusväg, inget fel på väghållningen där. Det blir en himla skillnad i väghållningen beroende på vad det är för däck på den märkte jag när jag bytte från halvdana dubbdäck till nya sommardäck av "SUV-typ". Stabil att dra mitt pluttsläp med.

Senast ändrad:

Håller med där. Hade en CR-V men den var inte många veckor hos oss. Bilen har för liten motor tycker jag, och får jobba som fasen med ett tyngre släp bakom. Vilket i sin tur inte ger nån större körglädje. Nuförtiden kör jag BMW och jag är supernöjd. Får dra mycket , trevliga att köra, både med och utan släp. Hyfsad i bensinförbrukning oxå.

Liknande trådar

Fordon Jag är på gång och ska byta bil, men tycker det är svårt med begagnade bilar. Min budget är ca 150 000 kr och det är ett plus om bilen...
Svar
6
· Visningar
768
Senast: Windy
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
881
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 534
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025