Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Beige-bruna. Något ljusbeige.@Ajda Är det mörka ägg? Mina lägger vit/beige men de mörkaste är svåra att se, de brukar jag få chansa på. Tycker inte det krävs så mörkt skal för att missa ev spindel.
Beige-bruna. Något ljusbeige.
Jag hade värmelampa så det var isfritt i vattnet. Det klarade de sig bra på över vintern.Våra har fått flytta in då några nös och tuppen var ljus om kammen. Så nu bor de i ett rum som är ca 10-12° istället. Det är helt enkelt för stort för bara sex fåglar i hönshuset, de håller inte värmen.
Hur håller era hönshus värmen? Vi (egentligen inte mina fåglar, jag bara deltar ganska mycket) har ju en lantras i genbank och de ska inte ha en massa moderna påhitt, men djuren måste ju ha det bra också. Hönshuset är isolerat. Drar dock en del, men det behövs ju också för ventilationen... Fler höns hade rimligtvis hjälpt en del, frågan är bara hur många höns som behövs för att hålla temperaturen uppe där. Huset är ca 3×3 m och ganska högt i tak.
Vi har två värmelampor igång inne. En över vattnet, så det håller sig ifritt.Våra har fått flytta in då några nös och tuppen var ljus om kammen. Så nu bor de i ett rum som är ca 10-12° istället. Det är helt enkelt för stort för bara sex fåglar i hönshuset, de håller inte värmen.
Hur håller era hönshus värmen? Vi (egentligen inte mina fåglar, jag bara deltar ganska mycket) har ju en lantras i genbank och de ska inte ha en massa moderna påhitt, men djuren måste ju ha det bra också. Hönshuset är isolerat. Drar dock en del, men det behövs ju också för ventilationen... Fler höns hade rimligtvis hjälpt en del, frågan är bara hur många höns som behövs för att hålla temperaturen uppe där. Huset är ca 3×3 m och ganska högt i tak.
Våra har fått flytta in då några nös och tuppen var ljus om kammen. Så nu bor de i ett rum som är ca 10-12° istället. Det är helt enkelt för stort för bara sex fåglar i hönshuset, de håller inte värmen.
Vad har du för sort/märke? IP-klassning? Jag är väldigt nojig med brandrisken (har redan haft en elrelaterad brand i ett av uthusen) så jag vågar inte ha värmelampa hos hönsen då det knappast finns godkända sådana för hönshus. Men godkänd radiator funderar jag starkt på även om de kostar en hel del.Kamrörsradiator med termostat, fungerar mycket bra!
Tack för tipset!@macan Kraemer & kraus, ip 67. Jag var också orolig så det är en elektriker som gjort allt jobb i hönshuset och jag frågade ungefär hundra gånger så allt var godkänt för stallmiljö, det ska inte vara någon fara. Har en hängränna upp och ner som skydd ovanför radiatorn så hönsen inte ska försöka sitta på den.
Tack för tipset!När jag sökt på nätet har jag inte hittat dessa höga IP-klasser så det är så himla skönt att se att det finns ändå. Stämde du av med elektriker innan du beställde? Eller du kanske hade koll på vad du behövde och vad som var godkänt etc? Jag kan väldigt lite om detta och behöver forska mer i vad jag kan tänkas behöva till mina 8-10 hönors 15 kvm rum i oisolerad stallbyggnad. Men jag har bestämt efter senaste veckornas kyla att jag måste ge hönorna ett bättre inomhusklimat så det får kosta vad det kostar.