Hönstråden del III

Bukefalos 30 år!

Vår äldsta höna (min favorit) verkar nu ha bestämt sig för att hennes omhuldade kyckling, kläckt i slutet av juni, är gammal nog att klara sig själv. Det tycker inte kycklingen (som nu är typ lika stor som sin lilla lilla mamma), och springer omkring och piper helt hjärtskärande så fort hon går iväg för att ha egentid.

Samtidigt har det bildats ett litet ungdomsgäng av två maskinkläckta och två framruvade, som rör sig i flock och (faktiskt) tar hand om varandra. En kväll såg jag en av de lite större sitta med vingen runt den minsta av dem 😭:heart

exported_EB6FE682-584F-48C3-B180-28FD4BCAF44C.webp

Jag hade lyckat kläck igår! :love: 8 kycklingar på 10 ägg är bättre än jag fått tidigare med fraktade ägg. Tyvärr var 4 av 5 cream legbar tuppar… Får hoppas på bättre fördelning på maranerna.

Jag har blivit blåst ( vill inget viktigt i denna tråd bara gnälla lite) Köpte under semestern 8 kycklingar av Skånsblommehöna som skulle vara könsbestämda. Betalde dyrt för att det enbart skulle vara hönor då jag bor för nära grannar för att ha tupp.
Nu sitter jag med 5 tuppar och 3 hönor och säljaren har slutat svara.....
En tupp kan jag testa att behålla, han är så mild och fin. Men vad gör jag med de andra?

Jag har blivit blåst ( vill inget viktigt i denna tråd bara gnälla lite) Köpte under semestern 8 kycklingar av Skånsblommehöna som skulle vara könsbestämda. Betalde dyrt för att det enbart skulle vara hönor då jag bor för nära grannar för att ha tupp.
Nu sitter jag med 5 tuppar och 3 hönor och säljaren har slutat svara.....
En tupp kan jag testa att behålla, han är så mild och fin. Men vad gör jag med de andra?
Ser om någon annan vettig vill ha en tupp och slaktar dem du inte hittar bra hem åt. Det är dessvärre en del i att ha höns. Tråkigt att det blev så fel i fördelningen när djuren skulle vara könsbestämda och att säljaren inte är behjälplig.

Ser om någon annan vettig vill ha en tupp och slaktar dem du inte hittar bra hem åt. Det är dessvärre en del i att ha höns. Tråkigt att det blev så fel i fördelningen när djuren skulle vara könsbestämda och att säljaren inte är behjälplig.
Kommer givetvis försöka sälja dem då dom är fina och trevliga. Nacka blir sista alternativet. Men jag känner att jag sitter lite i en knipa, då jag inte kan kräva några pengar tillbaka om dom är sålda eller nackade....
Vet inte riktigt hur jag skall hantera detta.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka