Hönstråden del III

Bukefalos 30 år!

@Ajda Är det mörka ägg? Mina lägger vit/beige men de mörkaste är svåra att se, de brukar jag få chansa på. Tycker inte det krävs så mörkt skal för att missa ev spindel.

Börjar inse att min fina tupp måste bort😔.
Visst tuppar är inte alltid så snälla mot hönsen men denna är så översexuel på ett helt annat plan än vad jag har märkt på andra tuppar och går hårt på hönsen och nu har han gjort en höna helt blodig på huvud och kam i sin iver att få henne att vara med på noterna. Nä huggkubben till helgen för han.
Synd för han är så fin att se på och aldrig visst minsta agg mot oss tvåbenta.

I förrgår hade hönorna klivit av äggen och de var iskalla. Egentligen glad för det. Men känns lite makabert ändå. Men de ska kastas idag. Sen får de inga nya.
Ena hönan saknar från en dag till en annan fjädrar på halsen. Ser ut som en kalkon. Antar att de varit osams om äggen i redet.

I helgen måste hönshuset städas. Haft det helt stängt nu när det varit så kallt. Det dammar något enormt där inne.
Till våren kommer vi se över ventilationen och sätta in en fläkt.

Våra har fått flytta in då några nös och tuppen var ljus om kammen. Så nu bor de i ett rum som är ca 10-12° istället. Det är helt enkelt för stort för bara sex fåglar i hönshuset, de håller inte värmen.

Hur håller era hönshus värmen? Vi (egentligen inte mina fåglar, jag bara deltar ganska mycket) har ju en lantras i genbank och de ska inte ha en massa moderna påhitt, men djuren måste ju ha det bra också. Hönshuset är isolerat. Drar dock en del, men det behövs ju också för ventilationen... Fler höns hade rimligtvis hjälpt en del, frågan är bara hur många höns som behövs för att hålla temperaturen uppe där. Huset är ca 3×3 m och ganska högt i tak.

Våra har fått flytta in då några nös och tuppen var ljus om kammen. Så nu bor de i ett rum som är ca 10-12° istället. Det är helt enkelt för stort för bara sex fåglar i hönshuset, de håller inte värmen.

Hur håller era hönshus värmen? Vi (egentligen inte mina fåglar, jag bara deltar ganska mycket) har ju en lantras i genbank och de ska inte ha en massa moderna påhitt, men djuren måste ju ha det bra också. Hönshuset är isolerat. Drar dock en del, men det behövs ju också för ventilationen... Fler höns hade rimligtvis hjälpt en del, frågan är bara hur många höns som behövs för att hålla temperaturen uppe där. Huset är ca 3×3 m och ganska högt i tak.
Jag hade värmelampa så det var isfritt i vattnet. Det klarade de sig bra på över vintern.

Vi har två värmelampor igång inne. En över vattnet, så det håller sig ifritt.

Kamrörsradiator med termostat, fungerar mycket bra!

Även här är det värmelampa som gäller. Den första jag köpte på 175 w räckte inte till när utetemp sjönk ner till ca -10. Köpte då en på 250 w som håller värmen under natten även när det varit mellan -18 och -20. Isolerad hönshus med ca 2 meter i tak och 8 höns på 4,5 kvm.

@Bluefish
Jag höll på att smälla av när jag såg priserna på kamrörselementen och termostat! Dessutom tillkommer installationen... För 10-12 000 kr kan jag köpa en hel del el i många år.

Trodde jag skulle få akutnacka en ungtupp idag men han bara.. satt där. När jag petade reste han sig, ruskade lite på kroppen och struttade lugnt iväg.
1000024553.webp

Men till veckan blir det att bita ihop, dags att gallra ut tupparna och till på köpet är en av de ordinarie halt idag. Stor och tung, ingen svullnad så ger det sig inte på ett par dagar får han följa med dem till de gröna ängarna. Tungt men en del av det hela.

Kamrörsradiator med termostat, fungerar mycket bra!
Vad har du för sort/märke? IP-klassning? Jag är väldigt nojig med brandrisken (har redan haft en elrelaterad brand i ett av uthusen) så jag vågar inte ha värmelampa hos hönsen då det knappast finns godkända sådana för hönshus. Men godkänd radiator funderar jag starkt på även om de kostar en hel del.

@macan Kraemer & kraus, ip 67. Jag var också orolig så det är en elektriker som gjort allt jobb i hönshuset och jag frågade ungefär hundra gånger så allt var godkänt för stallmiljö, det ska inte vara någon fara. Har en hängränna upp och ner som skydd ovanför radiatorn så hönsen inte ska försöka sitta på den.

När jag tog bort äggen häromdagen tog jag faktiskt sönder dem. För att se om de var befruktade eller inte. Ett var det inte. Men det hade stannat av, såklart eftersom de hade gått av dem.

@macan Kraemer & kraus, ip 67. Jag var också orolig så det är en elektriker som gjort allt jobb i hönshuset och jag frågade ungefär hundra gånger så allt var godkänt för stallmiljö, det ska inte vara någon fara. Har en hängränna upp och ner som skydd ovanför radiatorn så hönsen inte ska försöka sitta på den.
Tack för tipset! ❤️ När jag sökt på nätet har jag inte hittat dessa höga IP-klasser så det är så himla skönt att se att det finns ändå. Stämde du av med elektriker innan du beställde? Eller du kanske hade koll på vad du behövde och vad som var godkänt etc? Jag kan väldigt lite om detta och behöver forska mer i vad jag kan tänkas behöva till mina 8-10 hönors 15 kvm rum i oisolerad stallbyggnad. Men jag har bestämt efter senaste veckornas kyla att jag måste ge hönorna ett bättre inomhusklimat så det får kosta vad det kostar.

Tack för tipset! ❤️ När jag sökt på nätet har jag inte hittat dessa höga IP-klasser så det är så himla skönt att se att det finns ändå. Stämde du av med elektriker innan du beställde? Eller du kanske hade koll på vad du behövde och vad som var godkänt etc? Jag kan väldigt lite om detta och behöver forska mer i vad jag kan tänkas behöva till mina 8-10 hönors 15 kvm rum i oisolerad stallbyggnad. Men jag har bestämt efter senaste veckornas kyla att jag måste ge hönorna ett bättre inomhusklimat så det får kosta vad det kostar.

Ja vi hade en dialog under bygget, jag beställde radiatorn och köpte armaturer för badrum, elektrikern ordnade uttag och strömbrytare. Men det gick att läsa sig till på nätet vad som var 100% i hönshus, det svåra var snarare att hitta produkterna.. Det håller jag med om är lurigt.

Här var det dags att bygga om i hönshuset (igen :)). Jag vill ju ha fler hönor och då behövs längre sovpinne och fler reden.

Sagt och gjort, så imorse drog jag och käre maken igång med att skruva ner allt. Sedan var det bara att skruva upp det nya på rätt platser. Klart!
PhotoCollage_20260328_154312006.webp

Övre bilden är före och nedre då givetvis efter.

Sovpinnens längd är nu 2,4 jmf med 1,9 och redena har utökats från två till fem. Dessutom är bajsbrädan nu på bättre höjd än tidigare. Min rygg kommer att tacka mig!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka