Hönstråden del III

Bukefalos 30 år!

Här hänger flaggan också på halv stång. Fick ta bort min fina viltfärgade igår. Riktigt vad som var fel vet jag inte men det var hon som lade några skinnägg och sedan dess har jag haft ett extra öga på henne. Vad jag sett har hon inte värp några ägg sedan dess. I går upplevde jag att hon hade problem med att andas så då fick hon gå vidare.

Min granne har dvärgcockin, så fina!! Men pyttesmå ägg!
Orpington påminner i kroppen om "våra" Blomme vi har här, älskar deras runda kroppar.
Ja, små ägg och inte så många per år men otroligt roliga och sällskapliga. Men ja ingen ras man har för äggen.

Finns en från Storbritannien som har en YT kanal om höns och har framförallt orpington. Ska se om hittar den.

Två tuppar fick ryka ikväll. Jag som var så nöjd över att vi fick så många hönor av äggen vi kläckte. Fler och fler av hönorna blir tuppar :laugh:
Tycker det är svårt att selektera. Har en ”gammal” tupp nu. Han är väl okej. Okej till den graden att han är snäll och vallar runt sina hönor. Men han våldför sig på dem. Det gillar jag inte!
Men vi landar nog i att han får fortsätta vara herren på täppan.

Kvar nu är 1-2 silveruddsblå tuppar. Jag ber till högre makter att den ena är en höna och inte en sent utvecklad tupp. Men hen är lika stor som den solklara tuppen, spretiga stjärtfjädrar, men inte så utvecklad slör eller kamm som den andra. Gal inte heller (än).

Sen har jag två marankorsningar som jag inte kan könsbestämma än. Inga spretiga stjärtfjädrar, men röd slör och kamm och grova ben. Aldrig sett en maran irl, så vet inte.
Avvaktar ett tag till med dessa. Vill ju ha SB, så ena tuppen kanske får stanna. Då är vi redo den dagen vi lyckas kläcka fram SB hönor.

Hur gör ni med hönor som vill ruva vid olämpliga tillfällen? Vi har en som ruvar, och två som gör sitt bästa för att också ruva. De har inga ägg, utan ligger bara väldigt bestämt i ett rede på halm. Det är dels för sent att ruva nu, det blir kallt snart, och de har inga ägg.

Hur gör ni med hönor som vill ruva vid olämpliga tillfällen? Vi har en som ruvar, och två som gör sitt bästa för att också ruva. De har inga ägg, utan ligger bara väldigt bestämt i ett rede på halm. Det är dels för sent att ruva nu, det blir kallt snart, och de har inga ägg.

Ibland "slänger" jag ut dem ur redet så fort jag är där men några andra metoder har jag inte tagit till. Ibland har jag stängt redena under natten så de inte lägger sig där och sedan blir varma och mysiga och hamnar i ruvläge.

Jag har så många höns att det inte gör något om hamnar i ruvläge. Jag gör inte sådana där drastiska grejer som att sätta dem i bur några dagar i kyla eller liknande.

Av dom jag kläckte visade det sig att isbar äggen var silveruddsblå :cautious:
Könsfördelningen har blivit bra och dålig.
Australorp 2 hönor, 6 tuppar
SB 3 hönor, 1 tupp. Denna tupp ska få vara kvar.
Maran 2 hönor, 1 tupp
Araucana 1 höna, 2 tuppar och hönan krökta tår så igen kvar av dessa.

Ibland "slänger" jag ut dem ur redet så fort jag är där men några andra metoder har jag inte tagit till. Ibland har jag stängt redena under natten så de inte lägger sig där och sedan blir varma och mysiga och hamnar i ruvläge.

Jag har så många höns att det inte gör något om hamnar i ruvläge. Jag gör inte sådana där drastiska grejer som att sätta dem i bur några dagar i kyla eller liknande.
Ska nog se om det går att stänga för där på något vis under natten. Jag har plockat ut henne och stängt ut henne från hönshuset, de är frigående och brukar inte gå in under dagen. Vi har bara fyra hönor, så att ha tre ruvande är inte optimalt. Om dessa två utan ägg fortsätter i ruvläge så kommer de ju antagligen försöka sno kycklingarna från den som har ägg, plus att de inte lägger några ägg själva.

Jag har lite samma läge här. Tre hönor och alla tre vill ruva! Jag har föst ut dem på eftermiddagarna men det har ju inte hjälpt så de sista två dagarna har de fått vara ute hela dagen. Från och med ikväll kommer de att vara avstängda från redena även under natten. Tack @Efwa för tips.

Jag har lovat dem att våren -26 ska de få ruva fram kycklingar!

Hönsen har gått och lagt sig nu och jag tror att jag har lyckats stänga för där hon ruvar. Får kanske stänga till de andra ställena hon kan tänkas lägga sig på istället också. Iofs la hon sig utanför dörren till hönshuset igår, så hon kan nog tänka sig att vara kreativ... för tillfället är det väldigt upprört här, Iris går runt och skriker och tuppen svarar i samma upprörda ton.

Vi har fått våra att sluta ruva genom att flytta dem till vårt gamla hönshus ett par dagar. Kom på det i somras när det var tre stycken som bara låg helt platta och vägrade ge sig. Dessutom i samma rede... Det funkade bra eftersom de inte hade några reden att tillgå där och vi kunde sätta in dem på pinnarna på kvällen. Ofta är det nog ett miljöombyte som behövs, men det känns ju tråkigt att sätta dem i en liten bur också, så jag kände mig mycket smart när jag kom på den idén 😆 När vi bygger nytt hus på nya stället ska det absolut finnas en exil-avdelning 😁

Fråga inför framtiden. Finns det nån ras som är extra social eller handlar det om hantering från födsel? När jag får tag på mitt hus, vill jag ha 3-4 hönor att få ägg ifrån men också ha som roliga husdjur.
Slår som andra också ett slag för orpington. Jag gillar våra dvärgorpington med, man snubblar över dom med :D men de större var nog än mer sociala och tama.

Vi är fortsatt inte överens, trots utestängning på dagen och ett antal uppsättningar på pinne på kvällen. Så nu är hönan inne. Har fått lyssna på gitarr, hälsat på kaninerna, hundarna, tittat ut genom fönstret, flugit i trappan och är allmänt med här. Hon verkar inte överdrivet imponerad, men lätt chockad så jag tror att det funkar. Hon får nog sova i hallen inatt, och sen gå ut med de andra på dagen. Vill hon gå och ruva efter det så får hon en till natt inne. Låter det som en rimlig plan?

Bifogade filer

• IMG_20250815_212603622.webp
    IMG_20250815_212603622.webp
    36,1 KB · Visningar: 38

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur