Hönstråden II

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu är de här! Fyra hönor och en tupp av rasen Kindahöns.
20250521_161044558.webp

Hallå i tråden 😊

Vi ska skaffa höns och har fixat ett hönshus.
Tänkte måla inomhus med kalkfärg, för det hade grannarna som vi ska ha dem tsm med, snappat upp skulle vara bra.
Men i färgaffären sa de att kalkfärg inte fäster på trä? 🤔
Så vi köpte den här
https://www.rusta.com/sv-se/gor-det...stuga-45-liter-white-narmaste-ncs-kod-s0500-n
på rekommendation av en som hade det i ett hönshus.
Men då hade grannen frågat nån o den skulle vara giftig för hönorna...?

Vilken färg ska vi använda? Tack.

Hallå i tråden 😊

Tänkte måla inomhus med kalkfärg, för det hade grannarna som vi ska ha dem tsm med, snappat upp skulle vara bra.
Så vi köpte den här
https://www.rusta.com/sv-se/gor-det...stuga-45-liter-white-narmaste-ncs-kod-s0500-n

Jag slammar upp släckt kalk i vatten till filmjölkskonsistens och målar med det, fungerar utmärkt men se upp med både dammet från kalken och blandningen då det är frätande tills färgen torkat. Dvs dammet är ohälsosamt att inandas och får du kalken på dig så skölj av med vatten och låt det inte sitta kvar till sen.

Hallå i tråden 😊

Så vi köpte den här

Jag provmålade med släckt kalk-blandning men tyckte inte resultatet blev bra, så jag köpte fasadfärg istället. Både Rusta och Biltema har prisvärd och bra fasadfärg. Fasadfärg är ju betydligt tåligare än väggfärg.

Jag provmålade med släckt kalk-blandning men tyckte inte resultatet blev bra, så jag köpte fasadfärg istället. Både Rusta och Biltema har prisvärd och bra fasadfärg. Fasadfärg är ju betydligt tåligare än väggfärg.

Grejen med kalk är att det håller kvalster och annan ohyra borta. Det gör inte fasadfärg.

Hos mig känns det lite tungt med höns just nu. Det var varit lite mycket död på sista tiden för att det ska kännas sådär kul som det brukar. Vi hade ett gäng kycklingar i kläckaren varpå två som kläcktes var svaga och fick tas bort dag 2. Någon som tidigare inte hänt, vet heller inte vad det beror på. Sen hade vi en rovfågel som tog en höna för oss. Kändes verkligen tungt. Var längesen vi hade någon som togs av rovdjur. Blä. Sist men inte minst dog en utav våra gamla hönor häromdagen. Hon har känts lite gammal och skröpplig på sista tiden men ändå pigg och med. Men hon dog själv. Troligen pga något åldersrelaterat. Hon skulle bli 7 i sommar. Det kändes verkligen tungt. Hon har varit med sedan starten. Sedan vi började med höns. Sedan vi var nybörjare. Så det kändes verkligen. Usch vad jag grät. Tror aldrig det kommer kännas enklare!

Nu hoppas vi att det är slut på elände för ett tag!

Kalk är bäst att måla med, men det är bättre att måla än att skippa det skulle jag säga!
Vi brukar måla med det som vi hade hemma, höns om något gnager ju inte på väggarna.

@strawberrysylt

Jag vet, men vi har tätat alla springor med fog så det finns liksom inte någonstans för kvalstren att bo.

Vad jag hört så är det inte bara springor i väggarna utan vilket annat liten spricka eller vilket litet glapp som helst. Kvalstren är så små att de springor de behöver är svåra att se med blott ögat, som jag förstått.

Köpte tre kopparmarankycklingar för en månad sedan, då var de relativt nykläckta så kön oklart. Vet ju såklart att det kan bli tuppar, men kan inte låta bli att vara lite ledsen, då allas favorit, Blå, har visat sig vara tupp :( Så social och nyfiken! Vi får inte ha tupp där vi bor…

Bifogade filer

• IMG_2150.webp
    IMG_2150.webp
    169,9 KB · Visningar: 45
Senast ändrad:
Vad jag hört så är det inte bara springor i väggarna utan vilket annat liten spricka eller vilket litet glapp som helst. Kvalstren är så små att de springor de behöver är svåra att se med blott ögat, som jag förstått.
Jag har läst på lite om kalk visavi målarfärg i hönshus bl.a. här https://www.alternativ.nu/index.php?topic=164117.0
och tänker att väl fogade springor samt målarfärg ger en yta som är lätt att hålla ren och därför ger mindre ohyra i längden.

Sanning med modifikation. Nej, de gnager inte sönder väggarna men, de äter kalket. Man kan se var de suttit för i näbbhöjd är det inget kalk kvar. :D
Här har de inte rört väggarna, tack och lov. Känns som de behöver mer snäckskal i så fall, eller tänker jag galet då?

Vår snälla tupp verkar vara steril. Minimalt med befruktade ägg förra året och inga i år. Idag kom köpeäggen i alla fall så surhöna har nu 3 veckor till framför sig innan hon äntligen får en kull kycklingar.

Vår snälla tupp verkar vara steril. Minimalt med befruktade ägg förra året och inga i år. Idag kom köpeäggen i alla fall så surhöna har nu 3 veckor till framför sig innan hon äntligen får en kull kycklingar.

Tror det är samma med vår stora tupp. Han byts ut i år då vi fått extremt mycket tuppar i första kläcket. Jag vet inte om jag ska behålla den andra, Nazgul. Båda är snälla men de uppvaktar inte hönorna och påkallar inte matuppmärksamhet, så....
Kanske blir det tre tuppar då jag har många höns.

Tror det är samma med vår stora tupp. Han byts ut i år då vi fått extremt mycket tuppar i första kläcket. Jag vet inte om jag ska behålla den andra, Nazgul. Båda är snälla men de uppvaktar inte hönorna och påkallar inte matuppmärksamhet, så....
Kanske blir det tre tuppar då jag har många höns.
Vår både uppvaktar och visar godsaker så han får vara kvar. Han är väl inte den som beskyddar om katten kommer smygande dock utan då är han först in i hönsgården :p .

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hönstråden del III

Hästrelaterat