Hur ska man tänka vid byta av tupp?
Jag har en tupp nu, 4 år gammal, men tidigare i vår köpte jag en yngre unghöna (då många av mina hönor är lite äldre och jag behövde föryngra). Tuppen tycker dock inte om unghönan, utan försöker jaga undan henne om hon försöker gå ut till de andra, eller om hon går ner på golvet när han är där inne. Jag har öppnat upp till en andra del, med en extra inhägnad, så att hon ska kunna ha möjlighet att röra på sig mer och gå ut utan att han stör, och i förhoppning att han skulle börja acceptera henne, men hon håller sig ändå mest för sig själv inomhus, och jag märker ingen skillnad. Jag tycker också att tuppen börjat bli lite taskig mot en av de andra hönorna, den av hönorna som är några år yngre än hans tre favoritdamer - att han inte tillåter den att äta nära honom, när han vill ha mat. Etc. Annars beter han sig bra - han är snäll, aldrig varit aggressiv, tar hand om sin hönsgrupp, etc. Men han har också haft återkommande problem med kalkben (hönsen har inte alls haft samma problem).
Det känns kanske som att det är läge nu att han får åka under yxan, och att jag får leta upp en ny tupp - hans tre damer är 8 år gamla, och föryngring är prio 1 för hönsen nu. Och kan han inte lära sig acceptera en ny höna, så känns det inte som om det kommer fungera att ha kvar honom.
Eller, finns det något jag kan göra?
Om det är dags att byta tupp, hur ska jag tänka? Ska jag försöka hitta en mer fullvuxen tupp, eller går det bra med en ungtupp på kanske 2-4 månader istället?
(jag har bara bytt tupp en gång innan, och då blev det ett mer naturligt byte när tuppen togs av en räv, samtidigt som jag hade några ungtuppar som kläckts någon månad innan)