Hönstråden II

Jag fick ju ett gäng ägg av en jobbarkompis i april. Blandad kompott av isbar, maran och lite mix. Inga regelrätta avelsägg utan samma ägg som hon säljer som matägg.
Det var ju främst isbar jag ville åt, men bara 2 kläcktes. Har hört att de kan ha dålig befruktning generellt. Har ni hört detsamma?
Fick ett gäng maraner och två förmodade hedemoror också från kläcket, men var mest ägg från isbar som lades i kläckaren.
Håller att kläckas isbar här, 1 av 8 var inte befruktade 1 har dött i ägget och nu håller det på att kläckas så får veta i helgen hur många det blir.

Jag fick ju ett gäng ägg av en jobbarkompis i april. Blandad kompott av isbar, maran och lite mix. Inga regelrätta avelsägg utan samma ägg som hon säljer som matägg.
Det var ju främst isbar jag ville åt, men bara 2 kläcktes. Har hört att de kan ha dålig befruktning generellt. Har ni hört detsamma?
Fick ett gäng maraner och två förmodade hedemoror också från kläcket, men var mest ägg från isbar som lades i kläckaren.
Kläckresulatet på isbar blev 50% 4 av 8 ägg. En ligger kvar i kläckaren men gissar att det inte blir något då det inte är något håll än.

Här blev resultatet
20250517_131857.webp
Resultatet blev både topp och botten minst sagt
Australorp 8 ägg blev 8 kycklingar :banana:
Maran 7 ägg 4 kyckling var av en död pga mig:(
Isbar 8 ägg och 4 kycklingar
Araucana 9 ägg 3 kycklingar
Leghorn 8 ägg 0 kycklingar

Ganska stor skillnad på vilka som kom med posten och vilka jag hämtade själv. Araucana och leghorn kom med posten.

3 ägg kvar i kläckaren men vågar inte gissa på eftersläntrare även om det idag är dag 21.
Gissar på för varmt i kläckaren då första kom redan dag 18.

Nyfikna frågor: Älskar tråden och vet att många av er har hönor av olika raser. Verkar vanligt att ha en tupp, blir det massa blandraskycklingar då? 😁 Håller man reda på vad det är man får för blandningar ner i generationerna, eller hur gör man liksom? Om man vill ha flera raser och hålla dem renrasiga för typ bevaringsprojekt, har man två separata hönsgrupper med varsin tupp då eller?

Nyfikna frågor: Älskar tråden och vet att många av er har hönor av olika raser. Verkar vanligt att ha en tupp, blir det massa blandraskycklingar då? 😁 Håller man reda på vad det är man får för blandningar ner i generationerna, eller hur gör man liksom? Om man vill ha flera raser och hålla dem renrasiga för typ bevaringsprojekt, har man två separata hönsgrupper med varsin tupp då eller?
Många köper avelsägg som har blandad grupp, är även en hel del som bor där det inte är tillåtet med tupp även om det inte är vanligt här i tråden.

När vi haft flera innan så har det varit 1 gård till varje ras.

I större grupper fungerar det med fler tuppar där du låter gruppen går blandat och du tar ut avelsgrupp(er) som går själva där du tar avelsägg ifrån efter 4 veckor från dom blev avskilda från övriga gruppen. Denna metod kommer jag köra på nästa år.

Ska du ha för bevarandeavel så är det olika vad som krävs. Kulturhöns kräver bara att du håller avelsdjur avskilda i minst 4 veckor innan du börjar ta avelsägg medan för lantraser raser krävs tillstånd att ha fler än en ras om du vill ha genbank.

Senast ändrad:
Många köper avelsägg som har blandad grupp, är även en hel del som bor där det inte är tillåtet med tupp även om det inte är vanligt här i tråden.

När vi haft flera innan så har det varit 1 gård till varje ras.

I större grupper fungerar det med fler tuppar där du låter gruppen går blandat och du tar ut avelsgrupp(er) som går själva där du tar avelsägg ifrån efter 4 veckor från dom blev avskilda från övriga gruppen. Denna metod kommer jag köra på nästa år.

Ska du ha för bevarandeavel så är det olika vad som krävs. Kulturhöns kräver bara att du håller avelsdjur avskilda i minst 4 veckor innan du börjar ta avelsägg medan för lantraser raser krävs tillstånd att ha fler än en ras om du vill ha genbank.
Stort tack för utförligt svar 😍 Så intressant!

Hittills fått 7 naturruvade, tyvärr var det en som jag märkte en eftermiddag att den hamnade efter, jag kollade över den och hittade inget uppenbart. Någon timme senare hade den dött.
25 stycken hybrider är hämtade, de blir en vecka idag. :)

Bestämt mig för att fermentera fodret i sommar till hybriderna. Gjorde inte det förra året och det var en dyr sommar och de växer lika bra på säd. Känns också bra att de får insig vätska när det är varmt i sommar. Men än så länge äter de startfoder.

Jag kan bara referera till mig själv. Här kör vi en blandad grupp med renrasiga höns. Alltså massor med olika raser i samma grupp. Det är för att jag vill ha en massa olika färger på äggen. Tupparna har bara en ren sällskaplig och tryggande funktion.

Om jag någonsin låter dem få avkommor så är det för slakt, så de behåller jag inte. Jag vill veta vilken färg det är på äggen.

Jag håller inte på med bevaringsprojekt.

Här blev resultatet
Visa bifogad fil 167665
Resultatet blev både topp och botten minst sagt
Australorp 8 ägg blev 8 kycklingar :banana:
Maran 7 ägg 4 kyckling var av en död pga mig:(
Isbar 8 ägg och 4 kycklingar
Araucana 9 ägg 3 kycklingar
Leghorn 8 ägg 0 kycklingar

Ganska stor skillnad på vilka som kom med posten och vilka jag hämtade själv. Araucana och leghorn kom med posten.

3 ägg kvar i kläckaren men vågar inte gissa på eftersläntrare även om det idag är dag 21.
Gissar på för varmt i kläckaren då första kom redan dag 18.

Vi har haft riktigt dåligt resultat i år också. Här brukar vi få runt 80-95% kläck även på de vi får skickade. I år har vi runt 50% skulle jag säga. Samma kläckare, samma tillvägagångssätt.

Dessutom har två dött vilket är väldigt ovanligt när de kläckts. Då brukar det liksom vara starka individer.

Så här var det vårat första år (ca 7 år sedan) när vi inte hade erfarenhet så jag har alltid trott att det var därför men det är ju tydligt att så inte är fallet.
Dåligt betäckningsår? Det har ju varit er förvirrande vår och det kan givetvis påverka och sedan postens hantering på det. Vem vet?

Jag kan också bara svara för mig själv.

Jag bryr mig inte särskilt mycket om vad det är för ras på hönorna eller färg på äggen eller liknande (kanske gärna lite blandat, så att jag ser skillnad på hönsen och äggen, så att det är lättare att hålla koll på dem?). När jag började med höns skaffade jag en fullvuxen grupp med blandrashöns (5 hönor och en tupp, alla vuxna, och med lite olika raser i sig), så efter det har det fortsatt med blandrashöns. Jag har inte tänkt att byta ut alla enbart för att kunna ha renrasiga för bevaringsprojekt, utan jag kör istället så att jag försöker plocka in enstaka nya yngre för föryngring (vilket väl har gått sådär :p två "unghönor" visade sig vara tuppar, två av dem lyckades ta sig ur hönsgården in till hundarna (dvs överlevde inte sotrpudeln...), och den som jag har kvar nu som är yngre är ju som tidigare nämnt inte helt med i flocken, även om hon nu vågar sig ut i den lite mer avskilda hönsgården).

Mina är inte så ruvningsbenägna, under de åren jag haft höns har det bara hänt en gång att en höna ruvat fram kycklingar (och den hönan är inte kvar längre). Så jag får ju aldrig några kycklingar, även om jag hade velat :cautious:

Mina är inte så ruvningsbenägna, under de åren jag haft höns har det bara hänt en gång att en höna ruvat fram kycklingar (och den hönan är inte kvar längre). Så jag får ju aldrig några kycklingar, även om jag hade velat :cautious:

Det här är intressant. Jag har några raser som inte ska vara ruvningsbenägna och några som ska vara det. Här är det alltid någon som ruvar när de inte är i växthuset utan i sin "ordinarie" inhägnad. Jag har till och med problem med att det är för många som ruvar, även de som inte är så benägna.

Jag och min granne har funderat på varför jag får det men inte hon. Hon vill ha det och jag vill det inte.
De får samma mat uppe i växthuset som i ordinarie. Dock är de ju där uppe när det är vinter/vår. I ordinarie är det vår/sommar.
De får samma mat också. Några påstår att proteinmängden ska ha med det hela att göra men, jag vet inte.

Det enda som jag kan tänka mig är att vi har fler reden och några av dem är inne i huset där det är mörkt hela dagen. Det är alltid där de ruvar. Aldrig i de redena som är ute i gården där det är ljust.

Det här är intressant. Jag har några raser som inte ska vara ruvningsbenägna och några som ska vara det. Här är det alltid någon som ruvar när de inte är i växthuset utan i sin "ordinarie" inhägnad. Jag har till och med problem med att det är för många som ruvar, även de som inte är så benägna.

Jag och min granne har funderat på varför jag får det men inte hon. Hon vill ha det och jag vill det inte.
De får samma mat uppe i växthuset som i ordinarie. Dock är de ju där uppe när det är vinter/vår. I ordinarie är det vår/sommar.
De får samma mat också. Några påstår att proteinmängden ska ha med det hela att göra men, jag vet inte.

Det enda som jag kan tänka mig är att vi har fler reden och några av dem är inne i huset där det är mörkt hela dagen. Det är alltid där de ruvar. Aldrig i de redena som är ute i gården där det är ljust.
I mitt fall beror det nog delvis på möss/råttor, eller att någon av hönorna pickar hål på äggen om de ligger där för länge. OM jag minns rätt har någon av dem börjat ligga på ägg någon dag, men sedan har något ägg gått sönder av höna/råtta/okänd anledning, och efter det har de lämnat.

Vi har haft riktigt dåligt resultat i år också. Här brukar vi få runt 80-95% kläck även på de vi får skickade. I år har vi runt 50% skulle jag säga. Samma kläckare, samma tillvägagångssätt.

Dessutom har två dött vilket är väldigt ovanligt när de kläckts. Då brukar det liksom vara starka individer.

Så här var det vårat första år (ca 7 år sedan) när vi inte hade erfarenhet så jag har alltid trott att det var därför men det är ju tydligt att så inte är fallet.
Dåligt betäckningsår? Det har ju varit er förvirrande vår och det kan givetvis påverka och sedan postens hantering på det. Vem vet?
Tråkigt med fler som har liknade erfarenheter iår.
Blir nya ägg i kläckaren till helgen.

Intressant, vill du berätta hur du gör?
Jag brukar ha en stor plastlåda som jag fyller på med 1 del korn, 1 del havre, 1/2 del vete, 1/4 majs och en 1/4 del ärtor. Skjusterar om det är något det äter mindre av.
Dubbelmängd vatten (minst) och så ett par matskedar grekisk yoghurt för att få igång fermenteringen.
Många hoppar yoghurten men man brukar säga att från dag 3 är det fermenterat.

Vissa har 3 hinkar och ger en hink dag 1 och gör nytt i den och ger då den igen dag 4 så att det rullar på.
Jag har så stor balja att jag fyller på med foder och ger av det dagen efter direkt och då blir det mest äldre mat och lite nytt.
Ska stå svalt.

Fördelen med fermenterat är att det blir billigare, lättare för dem att nyttja allt foder och det blir godare så även tex ärtor äts med god aptit.

Vissa har 3 hinkar och ger en hink dag 1 och gör nytt i den och ger då den igen dag 4 så att det rullar på.

Så här har jag, fast jag har tre. Använder inte youghurt utan låter det självfermentera. Tre dagar räcker, som du skriver.
Sedan använder jag det "gamla" vattnet till nästa batch och fyller bara på med nytt vatten.

Så här har jag, fast jag har tre. Använder inte youghurt utan låter det självfermentera. Tre dagar räcker, som du skriver.
Sedan använder jag det "gamla" vattnet till nästa batch och fyller bara på med nytt vatten.
Väldigt smidigt tycker jag det är!

Passar på att lägga till att det behövs fritillgång av snäckskal.

Väldigt smidigt tycker jag det är!

Passar på att lägga till att det behövs fritillgång av snäckskal.

Jag kompletterar med värpkoncentrat under äggläggarsäsongen men har ändå fri tillgång på snäckskal.
Det är en bra regel tycker jag, trots att det finns i de flesta värpfoder redan (kalk).

Liknande trådar

Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett... 6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 125
Senast: Franken
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
476
Senast: animalasia
·
Hemmet Vi har mycket Råkor där jag bor och nästan varje morgon har jag fågelskit på fönstren. Nu pratar vi inte om lite skit, utan mycket...
Svar
2
· Visningar
542
Senast: ufot
·
Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka