Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rovkvalster fungerar tydligen utmärkt! Blir första gången jag köper själv så jag återkommer med en egen utvärdering...:D
Kan tyvärr inte måla med kalk på de flesta ställena, skivorna är målade med nån ladugårdsfärg så det fäster inte.

Vårat hönshus har klätts med de där grova spånskivorna (MDF?) och kalken fastnar inte helt på dem heller men vi hoppas det räcker för att hålla kvalster borta ändå.
 
Tupparna var delikata, dock gillade jag inte själva grytbasen i coq au vin.
De vägde, utan innanmäte ca 350 gr stycket och de är runt 3 månader gamla och av rasen Silverudds blå.

Nästa gång blir det nog en gräddbas och Romertopf (heter det så?). Alltså lergryta, eller slow cooker kanske? Då blir nog såsen godare än med vin.
På den tiden jag åt höns / ankor och liknande så använde jag alltid lergryta. I med fågeln, släng i allt du har i grönsaksväg, några potatisar, och en stor klick gelé... Mycket kryddor. Ta daaa, klart! Och gott!
 
Har lite frågor om ätbart för höns men först.......

Att skaffa höns var verkligen något av det bästa beslut vi tagit. Det är så fantastiskt roligt, intressant och utbildande. Innan vi skaffade höns hörde jag givetvis att det var så men att man i denna utbredning skulle bli så kär i höns är svårt att förstå. Då har de ännu inte börjat värpa!

Nu till frågorna då.......
Ger ni potatiskskal, råa? Jag har hört både och; att man verkligen inte ska ge det och att det kan man vissst, utan problem.

Ekollon? Är det som med hästar eller som med grisar?

Hasselnötter?
 
Har lite frågor om ätbart för höns men först.......

Att skaffa höns var verkligen något av det bästa beslut vi tagit. Det är så fantastiskt roligt, intressant och utbildande. Innan vi skaffade höns hörde jag givetvis att det var så men att man i denna utbredning skulle bli så kär i höns är svårt att förstå. Då har de ännu inte börjat värpa!

Nu till frågorna då.......
Ger ni potatiskskal, råa? Jag har hört både och; att man verkligen inte ska ge det och att det kan man vissst, utan problem.

Ekollon? Är det som med hästar eller som med grisar?

Hasselnötter?

Nu fick du mej ännu mer peppad på att skaffa höns! :bump:
Tyvärr måste vi bara flytta in på gården, bygga hundgård/ hundhus, bygga hönshus /gård innan vi kan skaffa några :meh::arghh:
 
Sitter på altanen och tittar på kycklingarna. De är inte så små längre, utan mer bara som mini-orpington. Men väldigt söta, framförallt när de jagar insekter.
Tror det är fyra tuppar och två hönor.
 

Bifogade filer

  • 20180902_135519.jpg
    20180902_135519.jpg
    566,8 KB · Visningar: 56
Någon som har bra sätt att bli av med kalkben?
Brukar skrubba med såpa och sedan på med olja, men det är en rätt omständlig process.
10 hönor och ingen är handtam, även om jag gör det när de gått och lagt sig så är det ju ett projekt.
 
Någon som har bra sätt att bli av med kalkben?
Brukar skrubba med såpa och sedan på med olja, men det är en rätt omständlig process.
10 hönor och ingen är handtam, även om jag gör det när de gått och lagt sig så är det ju ett projekt.
Jag har fyllt en sprayflaska med olja och sprayat på benen när de gått och lagt sig. På dagen sprayade jag även sittpinnarna.
Har även använt skillingarydsalva som jag kletat på efter läggdags (petar då bara lite på dem så att de liksom reser sig lite.. Håller inte på och lyfter eller nåt), även detta med goda resultat.
Första omgången skrubbade jag med såpa, men tycker det fungerat precis lika bra, om inte bättre utan.
 
Funkar det hade det varit toppen! :up:
När jag gjorde det för tio år sedan så hade jag fem handtama som kom när man kallade och då var det mest mysigt. Det här ser jag inte fram emot. . .
 
Har lite frågor om ätbart för höns men först.......

Att skaffa höns var verkligen något av det bästa beslut vi tagit. Det är så fantastiskt roligt, intressant och utbildande. Innan vi skaffade höns hörde jag givetvis att det var så men att man i denna utbredning skulle bli så kär i höns är svårt att förstå. Då har de ännu inte börjat värpa!

Nu till frågorna då.......
Ger ni potatiskskal, råa? Jag har hört både och; att man verkligen inte ska ge det och att det kan man vissst, utan problem.

Ekollon? Är det som med hästar eller som med grisar?

Hasselnötter?
Jag har gett mina råa potatisskal, men de åt det inte.
Ekollon vet jag inte, men jag hade nog undvikit det ändå.
Hasselnötter vet jag inte heller, visste inte det var giftigt för andra djur..?
 
Jag har gett mina råa potatisskal, men de åt det inte.
Ekollon vet jag inte, men jag hade nog undvikit det ändå.
Hasselnötter vet jag inte heller, visste inte det var giftigt för andra djur..?

Jag testar potatisskal ikväll.
Nä, hasselnötter är nog inte giftigt men hellre fråga än att råka ut för något.
 
Jag tycker att mina höns och tuppar (Silverudds blå) är i tunnaste laget. De äter som hästar när jag kommer med grönt och rester och har fri tillgång på sädblandning på havre, korn, vete, majs, ärt och fullfoder.

De är väl precis klara med växt, kanske någon månad till (wyandotterna är ju fortfarande under växtperiod) men jag tror de behöver lite mer protein och kanske lite mer kalorier.
Wyandotterna känns mer i fas trots att de är mer i växtperioden ju är en tyngre ras.

De är alla väldigt pigga och hungriga hela tiden. Så......vad göra?
Jag har hört att man kan ge Fasan hög en stund. Är det ett alternativ?
Kokt quinoa?

Jag vill ju inte heller att Wyandotterna ska bli feta, men det är ju en bit tills de är det.
 
Jag tycker att mina höns och tuppar (Silverudds blå) är i tunnaste laget. De äter som hästar när jag kommer med grönt och rester och har fri tillgång på sädblandning på havre, korn, vete, majs, ärt och fullfoder.

De är väl precis klara med växt, kanske någon månad till (wyandotterna är ju fortfarande under växtperiod) men jag tror de behöver lite mer protein och kanske lite mer kalorier.
Wyandotterna känns mer i fas trots att de är mer i växtperioden ju är en tyngre ras.

De är alla väldigt pigga och hungriga hela tiden. Så......vad göra?
Jag har hört att man kan ge Fasan hög en stund. Är det ett alternativ?
Kokt quinoa?

Jag vill ju inte heller att Wyandotterna ska bli feta, men det är ju en bit tills de är det.

Dom är väl inte så gamla? Silverudds är ju helt annan kroppsform än wyandotterna, lite som min isbar vs Maran. Silverudds är ju ganska strikt en äggläggande ras och blir inte alls lika runda någonsin
 
Dom är väl inte så gamla? Silverudds är ju helt annan kroppsform än wyandotterna, lite som min isbar vs Maran. Silverudds är ju ganska strikt en äggläggande ras och blir inte alls lika runda någonsin

Nä, det har jag förstått, men tycker att de börjar bli lite väl. Men, det kan nog vara så att de inte är färdigväxta än.
 
Någon som har bra sätt att bli av med kalkben?
Brukar skrubba med såpa och sedan på med olja, men det är en rätt omständlig process.
10 hönor och ingen är handtam, även om jag gör det när de gått och lagt sig så är det ju ett projekt.

Jag har blandat egen salva mot kalkben. Køpte vanlig bivaxsalva och værmde upp den. Værmde upp lite tjæra också - den luktar starkt men jag hællde lite i en burk och stængde den och sen la jag den i hett vatten. Sen rørde jag ned tjæran i salvan och stællde burken i diskhon och fortsatte røra tills den stelnat. Tror jag hade 1/5 tjæra.
 
Nu har nästa höna bumblefoot - på bägge fötter :(. Har gjort rent och bandagerat och hon haltade mindre med bandagen på i alla fall.
 
Är så ledsen. Min favorit ungtupp är sjuk. Harn har inte satt sig med de andra på kvällarna de senaste dagarna men ja ghar inte sett något fel på honom. I morse såg jag att vingarna hängde en aning men han hann smita ut innan jag fick tag i honom och jag hade inte tid att jaga honom. Nu i kväll fick jag ge mig ut i mörkret och regnet och hittade honom blöt och ruggig intryckt i ett nässelsnår :cry:.
Snälla håll en tumme för att lite värme och lugn och ro hjälper. För tillfället vilar han på mitt badrumsgolv sittandes på en tröja med en handuk som täcke. Han har vatten framför näbben och likaså mat men sover med huvudet under vingen. Skulle helst vilja få i honom lite vatten men vågar inte då jag är rädd att han i sitt nuvarande tillstånd endast kommer få ner det i lungorna.
 
Är så ledsen. Min favorit ungtupp är sjuk. Harn har inte satt sig med de andra på kvällarna de senaste dagarna men ja ghar inte sett något fel på honom. I morse såg jag att vingarna hängde en aning men han hann smita ut innan jag fick tag i honom och jag hade inte tid att jaga honom. Nu i kväll fick jag ge mig ut i mörkret och regnet och hittade honom blöt och ruggig intryckt i ett nässelsnår :cry:.
Snälla håll en tumme för att lite värme och lugn och ro hjälper. För tillfället vilar han på mitt badrumsgolv sittandes på en tröja med en handuk som täcke. Han har vatten framför näbben och likaså mat men sover med huvudet under vingen. Skulle helst vilja få i honom lite vatten men vågar inte då jag är rädd att han i sitt nuvarande tillstånd endast kommer få ner det i lungorna.
:heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp