Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är så otroligt skönt att kunna gå ner i hönsgården och hämta upp hönorna och sen kunna ha dom i trädgården utan att behöva vara på sin vakt mot tuppen.
Så länge hönorna verkar nöjda utan en tupp som håller ordning på dom så kör vi med bara hönor framöver :).
Så tråkigt att du fått så dålig erfarenhet av att ha tupp. Jag hoppas på att du så småningom vågar försöka igen för de allra allra flesta tuppar är väldigt trevliga varelser. Jag har i nuläget fyra stycken och inga problem alls med dem för egen skull. En av dem kommer hamna i grytan eftersom han inte verkar växa ur slyngelstadiet och fortfarande jagar hönsen på ett mindre trevligt sätt.
 
Så tråkigt att du fått så dålig erfarenhet av att ha tupp. Jag hoppas på att du så småningom vågar försöka igen för de allra allra flesta tuppar är väldigt trevliga varelser. Jag har i nuläget fyra stycken och inga problem alls med dem för egen skull. En av dem kommer hamna i grytan eftersom han inte verkar växa ur slyngelstadiet och fortfarande jagar hönsen på ett mindre trevligt sätt.
Vi kommer köpa in avelsägg även nästa år, men kanske att vi behåller nån av tupparna då. Förstår inte vad som blev galet med denna, han kläcktes här hos oss i juni förra året och var bra först. Sen i vintras blev han värre och värre.
 
Vi kommer köpa in avelsägg även nästa år, men kanske att vi behåller nån av tupparna då. Förstår inte vad som blev galet med denna, han kläcktes här hos oss i juni förra året och var bra först. Sen i vintras blev han värre och värre.
Vissa blir tyvärr sådana. Det är bra om det kommer tidigt så man kan slakta ut dem direkt. Tyvärr eskalerar det nog ofta då tuppen blir äldre och tryggare i sig själv så han tycker att han kan vara herre på täppan även utanför sin direkta flock
 
Vi kommer köpa in avelsägg även nästa år, men kanske att vi behåller nån av tupparna då. Förstår inte vad som blev galet med denna, han kläcktes här hos oss i juni förra året och var bra först. Sen i vintras blev han värre och värre.
Jag hade ju en tupp som kläcktes här och blev riktigt otrevlig mot folk, inga av de andra tuppkycklingarna blev ilsken men han fick sluta sina dagar då jag inte ville ha kycklingar efter en sån T Rex. :crazy:

Han var dock snäll med hönsen, men jag vill kunna gå i min egen trädgård utan att behöva vara rädd för bakhåll och mina stackars ben.
 
Släppte ut hönan med kycklingar ur sin bur samtidigt om de andra hönorna var kvar uppe i trädgården. Hon med kycklingar tyckte inte om när de andra blev för nyfikna och närgångna utan gav dom på moppo då :o. Men inga skador.
De andra ville inte vara kvar i trädgården då utan ville hem till hönsgården :p.

Ska prova imorgon på dagen igen. Tror kycklingarna är stora nog för att jag inte ska behöva sitta på vakt för katten.
 
Nu har länsstyrelsen släppt på grillningen på tomt så till helgen åker bägge tupparna i röken. Dem är ju mysiga att ha men sålänge vi inte har färdigt istallet får hönsen vänta, för som det är nu så väcker dem 1-åringen vid halv fyra varje morgon när galandet sätter igång och det funkar ju inte. Förhoppningsvis lyckas jag få färdigt stallet i vinter för att kuna skaffa höns till nästa vår/sommar.
 
Tog ner våra cream legbar-hönor till orparna igår kväll. De håller sig lite för sig själv, ena hönan är lite bestämd mot dom, men i övrigt verkar det gå bra.
Upptäckte dock att en av orparna har bumblefoot, så nu blir det till att behandla. Hon är inte halt (än) men röd och svullen.
 
Blött upp skorpan och gjort rent så gott jag kunnat. Mitt första bandage på höna blev inte så fint, men övning ger färdighet :up:.
 

Bifogade filer

  • 20180814_205724.jpg
    20180814_205724.jpg
    124,7 KB · Visningar: 51
Fattar inte... Mina hönor är naggade både här och där...:( Allihop ser ut som dom tvättats i fel program och gått i torktumlare efteråt.... Fjädrarna borta och bara början på fjäderpennor på nacke, hals och på rygg. Gick igenom dom allihop nu ikväll, och hittar inte en enda lus eller kvalster på nån (som tur är, ändå!)! Ruggar dom nu???
(Tuppen är fin)
 
Fattar inte... Mina hönor är naggade både här och där...:( Allihop ser ut som dom tvättats i fel program och gått i torktumlare efteråt.... Fjädrarna borta och bara början på fjäderpennor på nacke, hals och på rygg. Gick igenom dom allihop nu ikväll, och hittar inte en enda lus eller kvalster på nån (som tur är, ändå!)! Ruggar dom nu???
(Tuppen är fin)
Det är inte tuppen som gjort det då? Han kan vara rätt hårdhänt ibland, tar tag i nacken och kan riva dom på ryggen när han parar dom.
 
Här går allt bra med alla höns och tuppar. Det verkar i slutänden i alla fall bli 8 tuppar och 8 hönor av Silverudds Blå. Kanske en tupp till.
Vi har alla färger (svart, grå och spättad). De grå (blå) tupparna är skitsnygga medan de svarta verkar mest utvecklade och har börjat peka ut mat till hönorna och vänta tills alla är ute innan de går ut.
De spättade fick vi bara tre av och två av dem är tuppar men de är inte lika snygga som tuppar tycker jag. Jag är däremot väldigt glad att en blev höna även om jag helst velat ha en till av den färgen.

Nu börjar den svåra uppgiften att välja bort 7 av dem. Vi vill nämligen ha kvar en wyandotte-tupp så två tuppar av SUB är för mycket. Ska se om jag kan pracka på grannen en. De är jättefina och verkar vara snälla men de är ju inte så gamla än (ca 12 veckor) så man kanske inte kan veta det än. Hur är det....när utvecklas deras tuppinstinkter? Eller, kan man se redan nu var det barkar hän?

Är två tuppar för ca 10 hönor för mycket?

Wyandotterna är väl nu ca 5 veckor och man ser att minst två av sex är tuppar. Vi hoppas att det slutar där vi vill ha så många höns som möjligt av dem då de är så få.

De små är ute lite sporadiskt och alla har inte vågat sig ut än. De blir inte jagade eller hackade på men tillsagda, väldigt sunt, när de kommer för nära och håller sig ännu lite för sig själva och vågar inte gå förbi de stora riktigt än.
 
Är två tuppar för ca 10 hönor för mycket?

.

Tycker det beror på utrymme och hur snälla tuppar det är. Samt om du tänker att det ska bli fler hönor i framtiden. Har tex för många tuppar för mina vaktlar men eftersom hönorna ser bra ut och det kommer fler hönor i framtiden så tycker jag det är ok
 
Tycker det beror på utrymme och hur snälla tuppar det är. Samt om du tänker att det ska bli fler hönor i framtiden. Har tex för många tuppar för mina vaktlar men eftersom hönorna ser bra ut och det kommer fler hönor i framtiden så tycker jag det är ok

Ja, just nu bråkar de inte alls trots att de är 8 tuppar och 8 höns men med tiden antar jag att det kommer att bli lite annorlunda eftersom de är unga nu.
Vi har ju inget emot att äta dem men man vill ju spara rätt tupp, så att säga.
 
Jäkla tur att man räknar in hönsen på natten. Två av de minsta var ute för första gången idag och hittade inte hem.

Gud vad ens hjärta blöder när man ser dem trycka i ett hörn i gården för skydd hos varandra. De var bara att plocka upp så de var nog lite kalla (de är annars lite skygga) och medtagna men piggnade till på bara två minuter under värmelampan. De har ju alla fjädrar och var varma om benen och det var ju 15 grader varmt så det borde inte vara något problem.
 
Fattar inte... Mina hönor är naggade både här och där...:( Allihop ser ut som dom tvättats i fel program och gått i torktumlare efteråt.... Fjädrarna borta och bara början på fjäderpennor på nacke, hals och på rygg. Gick igenom dom allihop nu ikväll, och hittar inte en enda lus eller kvalster på nån (som tur är, ändå!)! Ruggar dom nu???
(Tuppen är fin)

Om dom ruggar så ligger det för det första tappade fjädrar överallt och för det andra så värper dom inte och tittar man noga ser man att dom nog känner sig lite ruggiga - inte i toppform. Vet inte vad det beror på men du kan ju alltid testa att ge dom vitamintillskott, om dom inte redan får det.
 
Nackat tupp idag. Nu till en fråga, dem är ju säkert nått/några år gamla. Tanken är röken på lördag på långrökning så dem åker ju in i kylskåpet tills dess. Men räcker det för mörning? Jag kommer ju inte upp i dem 40dygnsgraderna som rekommenderas. Men tillagningstiden kommer ju bli uppåt en 5-6 timmar, räcker det för att få dem möra i köttet?
 
Om dom ruggar så ligger det för det första tappade fjädrar överallt och för det andra så värper dom inte och tittar man noga ser man att dom nog känner sig lite ruggiga - inte i toppform. Vet inte vad det beror på men du kan ju alltid testa att ge dom vitamintillskott, om dom inte redan får det.
+ @hemlig
Jo, tänkte också tuppen, men de är kala även fram på halsen :confused:. Och dom värper... MASSOR!!!
Vilket vitamintillskott rekommenderas? De får ju värp opti, ska väl vara det mesta däri..? Samt att de går ute och äter en massa gott, just nu mängder med svarta vinbär....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp