Hood i lycra, hur mycket skyddar den?

Sv: Hood i lycra, hur mycket skyddar den?

Så här års är enda gången jag vill tillbaka till skåne, där går leran att få bort! Det jag menar är att del är som Alex säger, här är det verkligen blålera. Det sitter som en tjock skorpa på hovarna som man mockar ut dagen efter, har inte ramlat av förren det torkat och är då format efter hoven...

Jag förstår alltså Alex fullt ut!

Jag har som du en gnoende häst, nu vet jag inte vad det är för lera vi har här:o men den är väldigt kompakt och går inte att bryta av..men man blir förvånad när man sanerat hästen på kvällen och dagen efter när de ska gå ut har han lik för*annat lera i ansiktet, den liksom kryper fram under natten:confused:

Som tur är gör han det bara med just ansiktet och inte så att hela manen blir inkletad, han är ju arab klippt så manen börjar ju inte förren nån dm från huvudet, det kanske vore en ide att arab klippa honom:o:D

Annars kanske det har en annan orsak att han gnor så?
Vår har faktiskt blivit bättre sen han började få linfröpellets som jag egentligen köpte för att han skulle bli av med regnskållorna han får varenda :devil: höst.

Ser fram emot bilderna ikväll så jag kan jämföra:)

Jag tror inte han har någon orsak, men säker kan man ju inte vara såklart. Men han har tydligen 'alltid' varit sån, gillar att rulla och har sin speciella lilla ritual. Pälsen och huden är fin i övrigt, blank och välmående. Och inte kliig annars (dock rullar han alltid på samma sätt, det där bygga hög, gnussa etc) i övrigt, utan bara när det sitter lerkokor.

Ha, dte där med krypa upp känner jag igen. Deprimerande på skimlarna när man borstat och ryktat ch borstat, och så skakar de på sig eller rullar i boxen och voila så är det lortiga igen av det som kommer 'upp' ur pälsen. Samma sak när man badar första vårbadet med dem. Man spolar tills man kräks, och fin vit häst. Som när den torkat har massa 'uppkrupen' lera/smuts i pälsen. (nu har jag lärt mig, spola ihjäl sig och shamponera många ggr..)

Låter som ni har samma typ av lera btw.

Putt putt
vill se bilderna:banana:

Inget batteri i kameran igår, den tog en bild och slocknade sen =(

Ska försöka komma ihåg det innan träningen idag, annars är det bara att ta det vilket intag som helst. Batterierna är laddade nu iaf =)

Vill du ha ett lertips för man? Använd inte piggborste, utan en "hundborste" med metallborst med liten rund knopp längst ut. Dra korta tag så att borsten lyfts ut och in i manen, så pulvriseras leran utan att du behöver bryta i rastaflätorna, och börja i toppen på dem, alltså längst ut i manen, och arbeta inåt mot mankammen.

Jag har också en lergris med ca 30 cm lång man och tjock som en islandsman nästan. Jag brukar nöja mig med att ta bort det värsta. Det kan hända att din häst får klåda av halstäcket även om du tar av det på natten, stoppa in handen under det innan du tar av det och känn vilken temperatur det har. Eller stoppa in en termometer om det är svårt att veta, så får du ett gradtal. Det kan ju hända att huden luckras upp av värmen och blir extra mottaglig för leran/kliig

Vi har också blålera här i Gbg,så jag vet vad du menar. Det är bara att inse att det går inte att få dem rena varje dag, lerdamm finns alltid i pälsen, men det får de inget skav av.

Senast ändrad:

Och:confused: Det är bara att RYKTA av hästen så är problemet borta! Har folk glömt bort hur man ryktar eller:confused: Jag blir chockad av resonemanget här!

Vill du ha ett lertips för man? Använd inte piggborste, utan en "hundborste" med metallborst med liten rund knopp längst ut. Dra korta tag så att borsten lyfts ut och in i manen, så pulvriseras leran utan att du behöver bryta i rastaflätorna, och börja i toppen på dem, alltså längst ut i manen, och arbeta inåt mot mankammen.

Hur menar du man slipper bryta loss kokorna? Jag har sådana borstar till hundarna så inga problem att prova, fast förstår inte riktigt det där med att slippa bryta, jag kommer ju inte in i mantofsen utan att bryta loss lerskalet?

Det kan hända att din häst får klåda av halstäcket även om du tar av det på natten, stoppa in handen under det innan du tar av det och känn vilken temperatur det har. Eller stoppa in en termometer om det är svårt att veta, så får du ett gradtal. Det kan ju hända att huden luckras upp av värmen och blir extra mottaglig för leran/kliig

Jag har alltså provat helt utan halstäcke med, både inne och ute (dvs dygnet runt utan), men han var lika kliig då tyvärr. När man lersanerat honom så kliar han inte (däremot 'kliar han tillbaka' när man borstar bort leran). Brukar som rutin känna under alla täcken så det är lagom, och inte varit minsta för varm under halsen än. Däremot kommer jag nog så slopa den i vår när leran plaskan och solen gassar..

Men snälla du, du har ingen aning om vilken skillnad på lera det är! Tro mig, jag har bott med häst i skåne också, där går det bra att borsta eller spola väck. Ska du spola denna leka måste du ha en rotviska att gnugga med samtidigt för att det ska släppa!

Det går att få bort vilken j-la lera som helst, om man tar sig tiden - dåliga ursäkter för att slippa skitgörat anser jag.

Men har man ett jobb och familj att ta hand om så räcker det med 2-3 timmar i stallet varje dag. Då han man nog inte tiden att ryckta i två timmar extra pga lera.

/Ninnurur som hellre täckar och hinner rida än borstar hästarna i timtal.

Hur menar du man slipper bryta loss kokorna? Jag har sådana borstar till hundarna så inga problem att prova, fast förstår inte riktigt det där med att slippa bryta, jag kommer ju inte in i mantofsen utan att bryta loss lerskalet?

Jag har alltså provat helt utan halstäcke med, både inne och ute (dvs dygnet runt utan), men han var lika kliig då tyvärr. När man lersanerat honom så kliar han inte (däremot 'kliar han tillbaka' när man borstar bort leran). Brukar som rutin känna under alla täcken så det är lagom, och inte varit minsta för varm under halsen än. Däremot kommer jag nog så slopa den i vår när leran plaskan och solen gassar..

Man sticker in borsten rakt utifrån, lirkar lite i sidled och drar ut den igen. Dra rakt ut igen, inte neråt. Då smulas det sönder, men det sliter inte lika mkt på manen. De små knopparna på piggarna är det som gör skillnaden, men det funkar inte så bra med en människoborste, hundborstarna är bäst!

Svårt att förklara bara.

En i mitt stall har alltid halstäcke på sin, och hon sa att han börjat klia av sig manen nu för det är för varmt. :crazy:

Det går att få bort vilken j-la lera som helst, om man tar sig tiden - dåliga ursäkter för att slippa skitgörat anser jag.

Du skulle utan problem ägna 2 h per dag enbart åt att få hästen ren? Glöm inte att du måste vänta på att det ska torka med.

Då måtte du ha väldigt mycket trevlig fritid *avis*

Jag tror för övrigt herrn är döende :eek: Träning ikväll och jag gick ut nyss för att ta in, låta det torka lite och sen påbörja det stora projektet att hitta hästen under leran, dvs har tagit till ordentligt med tid (träning halvsju, tar en halvtimme att åka..).

Och han har knappt rullat *chockad*. (Dessutom sitter iaf båda framskorna kvar, inte kollat bak, han är inte akut halt, bilen är inte paj och det är inte blankis och/eller halv storm ute. Jag börjar bli rädd nu, jag kommer säker ramla av och DÖ.. nåt skumt är det på gång.. :devil:)

Man sticker in borsten rakt utifrån, lirkar lite i sidled och drar ut den igen. Dra rakt ut igen, inte neråt. Då smulas det sönder, men det sliter inte lika mkt på manen. De små knopparna på piggarna är det som gör skillnaden, men det funkar inte så bra med en människoborste, hundborstarna är bäst!

Svårt att förklara bara.

En i mitt stall har alltid halstäcke på sin, och hon sa att han börjat klia av sig manen nu för det är för varmt. :crazy:

Okej, jag förstår inte riktigt hur man ska få in den genom lerkokan, men får prova!

Halsen är ofodrad, så den värmer ju ingenting. Skyddar mot vind och nederbörd (och lera :devil:) bara. Är fem plus och ingen sol här ganska konstant nu, tror vi haft typ två minuter sol 2008 *sucka*

Och:confused: Det är bara att RYKTA av hästen så är problemet borta! Har folk glömt bort hur man ryktar eller:confused: Jag blir chockad av resonemanget här!

:rofl:
Ja just ja...Hmmm,vänta,det tog mig ca 1 timme att skrapa loss leran på kroppen med en koskrapa,sen tog det ca en timme till å reda ut manen..å för att övht kunna lägga ngt på ryggen så fick han duschas av det sista och sen torka,visst,det är inga problem OM man har en häst och inte jobbar heltid med resor till jobbet och om man står inackorderad med det mesta utav skötseln runt omkring.
Dvs,jag åker 5.30 hemifrån på morgonen och är hemma,i bästa fall runt 18,oftast runt 19,sen ska åtminstone två hästar borstas inför ridning,ja efter att vi mockat å sånt då,i bästa fall är vi klara för ridning runt 20,oftast senare och ja,för att avsluta kvällen så skall de andra 4 kollas igenom och borstas av.
Så ja,täckena används för att hålla så mkt som möjligt utav leran borta,men också för att "alla" är helklippta pga att de aldrig tokar upp annars.

Inte ens täckena är roliga å ta hand om när de ser ut så här..
http://img.photobucket.com/albums/v436/MirreM/Puckan/d5601b05.jpg
Några få timmar "gammalt" täcke..:crazy:
http://img.photobucket.com/albums/v436/MirreM/Puckan/HPIM2777.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v436/MirreM/Puckan/HPIM2779.jpg
Utan täcke..
http://img.photobucket.com/albums/v436/MirreM/Puckan/dcb684e3.jpg
Utav 6 hästar här hemma,så är det 2 som inte rullar sig dagligen.

Skåneland har världens bästa lera. Men här uppe i mitten av landet finns det en helt annan typ av lera. Du är välkommen o besöka denna del av landet o se att det är inte bara o RYKTA.

Vad är tid enligt dig? Jag har ingen lust o rykta 1 timme för o kunna rida en halvtimme eller mer. O den timmen har i så fall bara ägnats åt kroppen o 'det värsta'.

Liknande trådar

Hästvård Hästen har knotteksem. Ute går han med eksemtäcke + flughuva med öron. Inne har han eksemtäcke, men jag vill inte att han ska behöva... 2
Svar
26
· Visningar
2 196
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka