Hood i lycra, hur mycket skyddar den?

Sv: Hood i lycra, hur mycket skyddar den?

Du skulle utan problem ägna 2 h per dag enbart åt att få hästen ren? Glöm inte att du måste vänta på att det ska torka med.

Då måtte du ha väldigt mycket trevlig fritid *avis*

fast även med den största leran i världen alexandra: kom igen - TVÅ TIMMAR kan det inte ta dig att göra iordning hästen när den är täckad över hela kroppen, har halstäcke och det alltså är 1) benen 2) övre halsen och manen, samt 3) huvudet som vi pratar om. :D

Låt oss behålla proportionerna på det hela även om jag förstår att din lera är hemsk : )

Jag vet inte vars du tycker att Veberöd och Flyinge är belägna i skåne men enligt mig är det sydväst.

Ett exempel, unghästen hade tappat ena framskon idag. Jag spolade benen, borstade av, torkade benen med handduk och gav mig sen på att plocka av den kvarvarande skon så att det inte skulle bli sån nivåskillnad för henne. Nu är hela jag färdig att stoppas i tvätten just pga all lera som var kvar, trots spolning, borstning och torkning.

Men vill du så får du jättegärna borsta mina hästar varje dag så att de kan gå utan täcke och jag ändå hinner rida ;)

fast även med den största leran i världen alexandra: kom igen - TVÅ TIMMAR kan det inte ta dig att göra iordning hästen när den är täckad över hela kroppen, har halstäcke och det alltså är 1) benen 2) övre halsen och manen, samt 3) huvudet som vi pratar om. :D

Låt oss behålla proportionerna på det hela även om jag förstår att din lera är hemsk : )

Jeeves svarade amkm, har du tittat på hennes bilder? Det var den Jeeves ansåg skulle ryktas ren, och annat var bara lathet/bekvämlighet.

Bilderna visar alltså en tinker/ic som gått utan täcke och är helt täckt i lera all over. Den tar garanterat två h att få ren.

Ok, sorry, missade det. men ställer mig oerhört skeptiskt till att 4 ben, en 4:dels hals, och huvud, oavsett lera tar en timma. och en timma var väl det du nämnde iallafall? :D

Ok, sorry, missade det. men ställer mig oerhört skeptiskt till att 4 ben, en 4:dels hals, och huvud, oavsett lera tar en timma. och en timma var väl det du nämnde iallafall? :D

Japps, en timme. Du får komma och provborsta med tidtagaruret i hand om du vill.

10290014.jpg

.

:eek:O herre gud säger jag bara stackars häst!!:eek:

Orkar inte läsa hela tråden men... snälla folket, glöm inte att hästar är hästar!! Kan de inte få va skitiga o så? Finns väl borstar! Skulle aldrig i mitt liv komma på tanken att utsätta mina hästar för dylikt som detta vansinniga täcke!!:crazy:

Äntligen en vettig människa...:bow: Tycker att denna hysteri borde gå under benämning djurplågeri faktiskt. Skaffa en gunghäst istället gott folk.

Men snälla nån!! Som vanligt alltså.. Buke.. snart vågar man ju inte fråga efter nått alls här, för då är det ju en massa som ska hoppa på en för dom är ju guds mest perfekta barn själva, precis som vanligt.
Vad less jag blir.
Går det inte bara att acceptera att om alexandra säger att det tar 1 timme, så tar det det? Eller måste ni åka ut till henne med tidtagarur för att vara nöjd?
Varför måste ni hoppa på henne för att hon frågar efter tips på hur hon ska kunna hålla hästen renare, när den älskar att rulla?
Alla människor har för fan inte tid att stå och rykta i x antal timmar varje dag! Skulle jag göra det ja då skulle jag inte hinna rida. Men det kanske är bättre, inga täcken, borsta hästen, ingen häst motioneras. Perfekt!
De flesta av oss har ju faktiskt ett vanligt jobb, familj och hus att ta hand om också utöver hästen.

Japps, en timme. Du får komma och provborsta med tidtagaruret i hand om du vill.

Ja jag skulle nog lätt klara det under en timma.
helt enkelt för att jag inte förstår katastrofen om det är lite lerkockor i manen om man bor ute på vischan och ska ut och rida på landsbygden. Huvudsaken är att det är rent där utrustningen skall ligga. "dammet" blir man lätt av med genom att fukta med en trasa efter man är någorlunda nöjd med avborstningen. som sagt, så gäller det ju en heltäckad häst med helhals, så återigen ser jag inte katastrof problemet faktiskt.

Du är välkommen å ta hand om dessa på kvällarna efter heltidsarbete och långa resvägar till jobbet,de ska även ridas.. :angel:

http://img.photobucket.com/albums/v436/MirreM/20070816001.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v436/MirreM/20070816.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v436/MirreM/Puckan/dcb684e3.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v436/MirreM/Puckan/d5601b05.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v436/MirreM/Puckan/HPIM2777.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v436/MirreM/Puckan/HPIM2779.jpg

Och näe,jag har inte "för små" hagar (vinterhagen är på 3,5 ha),men hästarna väljer själva vart de rullar sig och inte är det där det är torrt precis..:crazy:

Kan ju säga att övervägande av kvällarna i veckan så borstas mina hästar bara ner till framknäna/haserna och huvudet och kroppen,men annars får de helt enkelt vara grisiga fram till helgerna.

/Mirre

fast låt oss behålla perspektivet här tack.
min häst rullar och går täckad den med och det är fördjävligt att stå och borsta varenda dag. Jag jobbar heltid och har dåligt med tid jag med, så det behöver du inte oroa dig för. det är alltså inte fråga om ngn antitäckes/natural horse/ besatthet i denna diskussionen, tycker bara att folk som kommenterat försöker behålla ngt sorts perspektiv/diskssion för när det går lite för långt gällande påklädnad och bekvämligheter runt häst. det är ju inga elit tävlingshästar vi pratar om utan ganska vanliga bonn hästar på landet eller hur?

Det håller jag med om fullständigt,samtidigt som jag gladeligen klär på den som skall ridas på kvällen ett halstäcke för att ha tiden till annat än att karva loss en massa lera.
Hingsten går iof. numera "alltid" med halstäcke,eller ja tills det ev.har frysit i backen,för hans man är inte å leka med helt enkelt och ja,inför avelsvärdering så får man ta till saker och ting som gör att man inte sliter i onödan på sånt som faktiskt är en del av bedömningen..:o
Men att de är skitig om benen å har rastakulor i pannluggen osv det ger jag blanka f-n i..De får helt enkelt se ut så,jag har gett upp slaget mot leran

*kl*

efter att ha läst igenom de sista sidorna här är jag glad att jag bor där jag gör. leran orkar ganska fort och borstas relativt enkelt bort. min häst har ingen förkärlek till att gnugga in leran i manen så att man måste bryta loss den heller :bow:
men täcket däremot.. det var ljuuust rosa när det köptes, nu är det mörkbrunt

Jag önskar ärligt just nu att jag hade möjlighet till minre,gärna grusade hagar istället för stora springvänliga hagar.
Kan ju tyvärr inte heller byta hagar "till torrare marker" då det skulle förstöra betena,och 6 hästar (varav 3 med föl) utan beten på sommaren är ju ingen höjdare precis.
Dock så kan ju stona välja att gå på annat ställe än i skiten nere vid grindhålet och runt omkring där,men njae,de lägger sig tydligen helst där.
För hingsten som har mindre hage,den är dryga en ½ ha,han har ju lite svårare att komma undan leran,dock så hoppas jag att det snart fryser på så kan de få gå på betena också..:crazy:
Men så vattensjukt som det är i år,så har det aldrig varit innan.

Hej!
Jag undrar bara varför du inte kan tänka dig att klippa manen kort om du har sånt bekymmer med den? Min häst har också lång man och älskar att rulla sig. Jag bryter bara bort lerkockorna och låter manen vara när det är som värst men om jag hade samma bekymmer som du så skulle jag inte tveka att klippa av manen. En väldigt enkel lösning för både dig och din häst.

Ingen bra lösning inför våren/sommaren. Manen är ju där av en anledning.

Håller inte riktigt med om det. Manen hjälper inte så mycket mot flugor och andra småkryp, oftast är andra sidan på halsen bar, brukar hästar vara "utsatta" på den sidan? Och hur är det för att "stackars" fjordingar, har dom större problem med krypen än andra hästar? Att en lång svans och längre pannlugg är bra att ha på sommaren kan jag hålla med om.

Efter egen erfarenhet (tunnmanad häst) så blir han biten längs mankammen.

Om det är knott du skriver om så kryper dom ändå ner i mankammen hur lång eller kort man hästen än har. Har erfarenhet av islänningar med tjock man på båda sidor halsen som ändå blir väldigt bitna i mankammen och utvecklar exem. Även min häst blir biten där (han har lång man) och jag tror inte man kan skydda dom speciellt mycket med hjälp av längden på manen. Tycker inte min häst blir mycket biten på sidan av halsen, varken på manfria sidan eller mansidan så jag ser inte att manen skulle skydda speciellt mycket. Jag menar inte att trådskaparen ska stubba manen men klippa ner den så att den kanske är 5 cm. Tycker inte det är rätt mot hästen att sätta på det amerikanska täcket när man kan klippa ner manen istället och låta hästen slippa vara inpackad.

Men för att slippa denna lera så måste man stubba manen. 5 cm ger ändå lerkockor i manen.

Liknande trådar

Hästvård Hästen har knotteksem. Ute går han med eksemtäcke + flughuva med öron. Inne har han eksemtäcke, men jag vill inte att han ska behöva... 2
Svar
26
· Visningar
2 196
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka