Hood i lycra, hur mycket skyddar den?

Sv: Hood i lycra, hur mycket skyddar den?

Och alla frivilliga är välkomna att dra 'två snabba drag med piggborsten här', jag tillhandahåller både lerig häst och piggborstar.

Om det vore så enkelt skulle jag inte behöva fundera på att spöka ut pållen.

Jag sa inte att det var bara du som har problem:D Det blev bara snabbt en lång tråd om lite lera:o.

Men tänk på amkm:s häst med den manen och den stubbar man inte:eek: Det vore riktigt synd, men din har väl bara vanlig tunn fuxman som växer ut igen. :p

Fast det är ju fuuuult som f*n med stubb. Alltså polokort kan jag under mild protest tänka mig, men haken är mellanläget. Dels när det är fult stubb (tunnmanade hästar ser förjävliga ut i stubb som står upp om du frågar mig), mellanläget när det svajar på 'halv stång' etc.

Raka nu, lid tills nästa höst typ, inkl hela tävlingssäsongen. Annars hade jag tagit fram rakmaskinen för länge sen, men jag slipper gärna om jag kan lösa det på annat sätt.

Imorse fick jag en fundering dock, jag har silikonjox för människohår. Och man måste verkligen TVÄTTA bort det från händerna, annars är de glidiga och halkiga lääänge efter. Frågan är om man kan prova kleta det på hästens man, nacke och så vidare, och om det då ger en tillräckligt 'halkig' yta.

Tänkte prova lite på hasspetsarna iaf, populärt lerfastningsställe, ett av de lindrigare att få bort, men ganska tryggts tälle ur allergireaktionssynpunkt.

Men tänk på amkm:s häst med den manen och den stubbar man inte:eek: Det vore riktigt synd, men din har väl bara vanlig tunn fuxman som växer ut igen. :p

:rofl:
Jag undrar vad rasfolket skulle säga på avelsvärderingen i april om jag kom med hingsten stubbad.. :rofl:
Det är ju redan en del diskussioner om att jag rakat bort det fula getskägget på "alla" mina..

Det står ju t om i de rasvisa kraven att de bär visas i sin naturliga behåring (och så är det forumlerat på nått sätt där det står att de inte ska vara flätatde hahaha)

Flytta till norrbotten!

Snö på vintern, ingen lera ens på våren eller hösten (här iaf)... Livet är bra orättvist va ;)

NJa, just nu känns norröver lockande. Men det räcker jag tänker på möööörkret, och den mycket otäcka bristen på djursjukhus med dygnet runt-jour för att jag ska stå fast i min förvissning om att inte flytta längre norröver =)

Men på sommaren är det ju solsken dygnet runt, så det jämnar ju ut sig ;)

Nja, jag har SAD och blir otroligt påverkad av vintermörkret, så nja.. Däremot så SNÖN är otroligt lockande just nu =)

Det finns ju lite fördelar med snö; inga lortiga hästar eller leriga täcken, toppenbra underlag att rida på... Men annars är det mest jobbigt.

Har inte läst igenom hela tråden, men mycket pälsglans på utsatta ställen. Jag hade nog hellre stått ut med lera i manen än att raka av den... det är ju inget de får skav av. Vad har du för täcke nu? Är det bra hals som sitter bra på plats?

Han har en Rhino lös hals, på ett amigotäcke.

Sitter bra gör den, däremot så iom att den inte sitter fast i någonting vid nacken, så dels så när han betar blir ju främre delen av halsen/nacken 'bar'. Och när han ligger och gnussar i leran kasar den ju ner mot halsen.

Så, den sitter utmärkt för att vara en lös hals, men en hals som satt kvar 'uppe' skulle vara bättre, det är där hoodfunderingarna kommer in.

Jag undrar vad rasfolket skulle säga på avelsvärderingen i april om jag kom med hingsten stubbad.. :rofl:

Du skulle väl bli utslängd och polisanmäld för psykisk djurmisshandel:rofl: Om dom inte svimmat hela högen först:D

Jag stubbade ett fullblod med nordsvensk man som var så tröttsam att rycka:angel: Den blev söt när den växte ut en bit och stod som rufs på honom. Fast ett par mer seriösa kompisar pratar om det med fasa fortfarande:rofl:
Fuxmanar är så eländiga oftast så dom kan lika bra vara utan dem:angel:
Sorry alex, men det är lika mycket tilll mej själv (fuxen:love:)

Nu är vi offtopic, men av ren nyfikenhet - vad är det som ligger till grund om uttalandet om fuxmanar? Jag har inte studerat något större underlag så jag är uppriktigt nyfniken. Jag har ju bara två 'äkta fuxar' att jmf med. Welsh mountainponnyn (med flaxen man och svans :love: ) som hade ordentligt med både man och svans, samt nu då fblherren, som har typisk fblman för att plocka fram fördomarna :devil: (Han fick allt tagel till svansen)

Sen en skim född fux, och en röd konstantskimmel (man utav bara f*n, en av få hästar jag haft som var fiiin i lång man). Då tycker jag mer att skimmelmanar.. de är eländiga. Men som sagt, mitt urval är inte respresentativa. (Ska man gå på mitt urval har alla bruna hästar nordisman dessutom, oavsett om de är nordis, hbl eller fbl *s*)

Herrns man är btw himla fin nu i friserad längd, förutom det 'lilla' abret attd en motstår ALLA försök att ligga på EN sida..

Vad står det för:confused: Har aldrig hört det. Är det depression av mörker?

Exakt, seasonal affective disorder. Inget riktigt bra svenskt namn men det som brukar kallas vintertrötthet/vinterdepression/mörkertrötthet/mörkerdepression. Regelrätt depression är det ju inte (men kan lätt bli), därmot extremt trött och håglös. Det året som var värst, innan ljusterapilampan etc så var jag sjukskriven från nov - mars och sov mig i princip igenom den perioden. Var uppe några h i stöten, somnade sittandes, ståendes och var livrädd det lilla bil jag körde då det var överhängande risk att somna bakom ratten.

Gjordes en ziljard utredningar, sömnlaboratorium och en del experimentmedicinering (bland annat med synnerligen läskig antipsykosmedicin som i lågdos mest ger biverkningarna, inkl att 80% av patienterna får sömnproblem, dvs problem att sova. Min husläkare är oortodox ibland och hade haft ett dussin patienter ungefär där det hjälpt mot just vintertrötthet. No need to say att jag tillhörde de 20% som blev ÄNNU mer trött, dessutom blev jag ärligt talat dum i huvudet av dem, totalt lost och jag märkte det själv med, men ffa omgivningen)

Vem fasen blir inte vintertrött:confused:Har just haft några veckors semester:banana:

Apropå mörker så har jag besök av lapplandsbor.
De föredrar mörkret iom de har ljust av snön. Det blir aldrig så becksvart att man inte kan se handen framför sig:eek:
Jag älskar att rida i snön med fullmåne.

Det är ju redan en del diskussioner om att jag rakat bort det fula getskägget på "alla" mina..

Det står ju t om i de rasvisa kraven att de bär visas i sin naturliga behåring (och så är det forumlerat på nått sätt där det står att de inte ska vara flätatde hahaha)
Men du. Om det är rastpyiskt viktigt med fint hår, varför inte sluta att slita i den- varje dag.
du vet ju att den kommer att se likadan ut imorgon- en kvart efter utsläpp;)
Låt den vara o ta itu med det när det fryser till i nästa vecka:idea:

En annan ryktade i flera timmar som ung. Men när vi flyttade till landet så blev det slut med det.
Då fick man anpassa sig o bara spola benen, ta av det värsta o bara ta bort allt den dagen i veckan som man tränade.

vilket är ALTERNATIVET?
Att bara borsta o inte rida? Vet vad jag skulle prioritera:rofl:.

Ja som sagt, vem blir inte deppad av mökret:( Men inte så mycket som du beskriver, men visst känner nog alla av det.:crazy:

Snön gör ju skillnad då piggnar man till:bow:

Håller med axel, när man inte står i tjusigt stall där alla putsar och allltid har rena stallkläder som ser nya ut så blir det inte så mycket putsande i veckorna, ibland inte ens till träningen:cool:

Ang fuxmanar så räknar jag inte isabeller eller ponnyer eller andra lite grövre utan halvblods och fulllblodsfuxar, där den den största delen har mkt tunnare kvalité på håren än bruna o svarta tex. Ungefär som att folk med blont hår ofta har en aning tunnare hårstrån än de med mörkt hår, enligt min erfarenhet :confused:

Vissa fuxar har eländiga strån om man jämför med en mökrbrun eller en brun med svart man.

Du kanske kunde läsa fler inlägg än just de på sista sidan.. ;)

citerar det jag själv skrivit tidigare
Å självklart så är inte huvan tänkt å ha dagligen,men "kan vara bra å ha" inför t ex avelsvärderingen,eller om man ska iväg och dyl.

Sen tror jag att det är värst för "de som precis" fått en lergris,själv har jag givit upp hoppet om att ha rena hästar under lerperioderna och undviker att planera in alltför mkt helt enkelt.

Vilket innebär att mina hästar borstas under magen,på huvudet och ja givetvis där sadeln ska liggas,resten får faktiskt se ut som det gör de flesta dagar i veckan.
Borsta manen gör jag endast "om det behövs",dvs märrarna kanske får en borste genom manen nån gång i månaden,resten av tiden får de gå med rastakulor i manen/flätorna.Benen ska vi inte tala om hur de allihopa ser ut om just nu,men jag kan fota de sen när jag går ut i stallet.(Då står alla inne idag för det blåser och regnar på tvären och får gå ut i omgångar medans vi mockar)
Hingstens man flätar jag om 1-4 ggr/månaden också beroende på ur de ser ut osv.Nu har han halstäcke på sig ute för att dels hålla flätorna rena och dels för skydd för vädret i och med att han nyligen är helrakad och tyvärr har en rel. tråkig hage.

btw..Vet ni att man kan beställa Foxfire på 10 liters dunk?? :angel:

Senast ändrad:

Aha, DÅ är jag med.:angel:

det enda jag gör är att fläta eller binda upp svansarna- låånga såna.
Bara för att om den är smutsig nertill så skitar den ner benen:angel:- Du hör! förutsättningarna är lite annorlunda.
Mina hästar är sällan leriga mer än upp på hoven:p

Kl
Apropå Uppländsk lera.
Det är inget mot Mälardalens gamla sjöbotten:eek::devil:

Ja som sagt, vem blir inte deppad av mökret:( Men inte så mycket som du beskriver, men visst känner nog alla av det.:crazy:

Snön gör ju skillnad då piggnar man till:bow:

Håller med axel, när man inte står i tjusigt stall där alla putsar och allltid har rena stallkläder som ser nya ut så blir det inte så mycket putsande i veckorna, ibland inte ens till träningen:cool:

Ang fuxmanar så räknar jag inte isabeller eller ponnyer eller andra lite grövre utan halvblods och fulllblodsfuxar, där den den största delen har mkt tunnare kvalité på håren än bruna o svarta tex. Ungefär som att folk med blont hår ofta har en aning tunnare hårstrån än de med mörkt hår, enligt min erfarenhet :confused:

Vissa fuxar har eländiga strån om man jämför med en mökrbrun eller en brun med svart man.

Oh ja, visst blir man trött av mörkret oavsett. Jag ser det dock som en seger varje år jag kan hålla det på samma nivå som 'de flesta', och slipper det där att jag inte kan hålla mig vaken mer än några h, somnar sittande etc. Men ALLA är ju trött nu, och jag inte speciellt mycket mer än andra, vilket är en seger (se positivitetstråden)

Jag ser inte axels inlägg, men tro mig, det är inga stilpoäng eller 'petimeterputs' här. Ens inför träning, jag vill inte ha lera kvar på hästen inför träning, men gråa lerdammssvansar, dammiga hästar och lortiga ben/hovar är standard. Inför träning har jag dock alltid minst 'halva dagen' på mig att putsa.

Min minimistandard ligger vid att jag ska kunna sadla och träna, sen får de vara hur grisiga de vill och se ut hur de vill i övrigt. Kruxet med röde herrn är ju kliigheten. Dvs det är inte utseendeskäl som gör att jag står och gnor i en 'halv evighet' varje kväll jag är ledig, utan hans välbefinnande. Hade han inte pipit om det hade jag inte rört honom med borsten dagar jag inte ska rida, och letat fram såpass mycket att det går att tränsa och lägga sadelgjorden på hyfsat ren yta.

Intressanta ng man. Jag har som sagt inte många att jmf med så jag kan varken hålla med eller säga emot. Ang D är jag mest fascinerad över hur 'allt hamnade i svansen', han har en grymt imponerande svans, och då menar jag inte 'för att vara fullblod', utan för att inte vara kallblod. Men manen stöder fullt ut din tes =)

Liknande trådar

Hästvård Hästen har knotteksem. Ute går han med eksemtäcke + flughuva med öron. Inne har han eksemtäcke, men jag vill inte att han ska behöva... 2
Svar
26
· Visningar
2 196
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka