Hööks allroundsadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Marika
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 3 364
Sv: Hööks allroundsadel?

älgen skrev:
Vi har skickat märkes sadlar på omstoppning hos utbildade sadelmakare och de kom tillbaka både sneda och vinda. Dessutom hade de stoppat upp dem med gamla strumpor och annan knölig lump..
Bara för att det är utbildad sadelmakare och märkesgrejer är inte allt guld som glimmar..

Givetvis inte. Men chansen är betydligt mycket större.

Då har vi olika erfarenheter.

Har haft billiga börjes sadlar som legat som smäck på flera olika hästar samt hållt i 15 år.

Har också haft märkessadlar om inte ens en gunghäst skulle stått ut med.

Uppenbarligen ja. För som sagt, aldrig i livet att jag ens skulle komma på tanken att lägga en sån sadel på min häst, efter att jag såg detta (skräck)exemplaret.
Däremot håller jag med dig om att det ena trots allt INTE utesluter det andra. Bara för att en billig sadel är dålig betyder det inte automatiskt att alla dyra sadlar är bra. Det finns dyra (märkes)sadlar som jag heller inte för allt i världen skulle vilja använda, men det är en helt annan historia.

Min kompis har haft sin Hööks allround sadel i 6-7 år nu. Hon rider varje dag 1-2 timmar i den sadeln. Den är lite skavd i färgen men annars inget fel på. Och hästen har inte ont i ryggen. :smirk:

/Maria

Man blir bara förvirrad av allas svar :crazy: Självklart tycker alla olika. Men jag håller fast vid min teori. En "billig" sadel kan vara minst lika bra som en märkessadel, och en märkessadel som ligger fel gör väl helt klart mer skada en än "billig" sadel som ligger perfekt. Så varför säga att alla billiga sadlar är skit? Jag förstår inte riktigt hur man resonerar då. Självklart förstår jag ju att kvaliten är sämre men vad spelar det för roll huvudsaken är att den ligger bra, är skön för både mig och hästen och att den håller så länge jag behöver den! Och då spelar det ingen roll vad det är för någon sadel? Eller har jag helt fel?

Klart att sadeln ska ligga bra, det är vi överens om.
Men det spelar INGEN ROLL om sadeln ligger bra när det inte sitter någon ryttare i den. Och som bommen sviktade på sadeln jag såg, VET jag att den inte kunde ligga bra på någon häst, NÄR en ryttare satt i den.

Självklart (hoppas jag iallafall) finns det bättre exemplar av denna sadeln, eller andra billighetssadlar, och hittar man ett sådant som passar hästen, visst, fine, köp!

Klart att det blir olika svar om folk har olika erfarenheter om en viss sak, och det är väl olika åsikter man är ute efter att få reda på om man skriver på ett diskussionsforum?

Man får alltid vad man betalar för! Sadlar, träns, bilar, transporter, kläder osv osv. Det är som att jämföra ett par måttbeställda handsydda jeans mot 99:- jeans från ÖB, Maxi eller OBS!

Den stora skillnaden på billiga ex Börjes eller Hööks paket sadlar är att dom är gjorda av det sämsta skinnet som går att få tag på. Dom är tillverkade på löpandeband, med den absolut billigaste stoppningen som också går att få tag på, billigaste arbetskraften oftast i ett U-land(barnarbete?? Vet jag inte säkert, men billig arbetskraft).. Av människor som på sin höjd sett en häst på bild.

Har en kompis som red i en sån på sin arab/halvblodskorsning under några år. Hästen började visa hälta, men det var ryggen som pajjat pga sadeln och hästen blev aldrig bra utan fick tas bort..

Så ja nu behöver ni inte oroa er längre för jag har nämligen köpt hästens gamla sadel, en Morris&Noland hoppsadel. En märkes sadel så som ni ville. Åh herregud.

:bow: :bow: :bow:

Jag har en hööks alroundsadel.
En sadelutprovare har sagt att den ligger perfekt på min.
Känenr inte att jag har behov av en märkes sadel då jag i princip aldrig rider. Rider även barbacka då och då.

Marika, kul att du kunde köpa loss hästens gamla sadel :)

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 007
Senast: Tora
·
Utrustning Har någon tips på mjuka ridkängor? Gärna i läder. Mina fötter är tyvärr superkänsliga och jag får lätt skavsår eller ont, alltså är...
Svar
0
· Visningar
133
Senast: NilHe
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 229
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
870
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?