Hööks bomlösa sadel. Problem med paden?

Toxis

Trådstartare
Hej! :)

Jag köpte hööks bomlösa sadel tree free under sommaren här. Till en början gick det fint fint men upptäckte sen att paden börja dumma sig.
De två "skum" plattorna flyttar isär och skapar en större kanal vilket lede till att hästen fick "tyck skador" på ryggen.

Är det nån som har stöt på liknade problem vad det gäller bomlösa sadlar med pad?

Och är det nån som vet om man kan köpa en ny eller köpa till flera padar till just denna sadel?

Sv: Hööks bomlösa sadel. Problem med paden?

Nu har jag inte haft en Hööks-pad, men däremot har jag en Börjes-pad. Jag tog genast ut iläggen för de är inte bra, och jag antar att Hööks-padden har samma problem. I Börjes-padden ligger det bara mjuk skumgummi, och det behövs ett fastare material för att det ska fungera. Jag har ett par lager hyfsat fast liggunderlag i min nu. Det är bara att klippa med det gamla ilägget som mall, och sedan lägga i så mycket som behövs för att det ska bli bra.

Japp självaste padderna är gjorda av skumgummi på hööks modellen. Fast den är ganska hårt, man kan väl säga att den är "formbar" om man kan uttrycka sig så.
Den är ca 4 cm tjock. Och jag har också fått dom tankarna du har om risken att det är för tunt :s Men tycker att nån borde veta att det är ok innan produkten sälj, förhoppningsvis då. :s Samtidigt får man känslan i denna sadel att det är väldigt stötig och "vinglig", så man undra ju hur det påverkas hästen rygg...

Vad var det för material du använde istället för skumgummin? Och hur tjock var din skumgummi?

Vilken pad har du förresten? den billiga eller den dyrare?

Senast ändrad:

Jag använder liggunderlag (sådant man lägger på marken under en sovsäck). Det är inte så tjockt, men man använder så många lager som behövs.Det blir mycket fastare än skumgummin som ligger i de billiga paddarna. Den padd jag har är Börjes billiga (179 kr?) och jag köpte den BARA för att jag ville ha en padd med fickor för inlägg. Jag visste när jag köpte den att de inlägg som följer med är kassa!

Oh vad intressant att du använde sånt material :) Jag kan tänka mig att det ger ett mer "fastare pad" med det materialet. Kanske är värt att testa tro(?)

För problemet jag ser med den skumgummit är att den "viker" sig vid tryck. Den flyttar på sig för lätt än vad man hade önskat. Och då är materialet i liggunderlag bättre i den fronten. ^^

Jag vet inte om min pad var så billigt skumgummi i, tro den kostade ca 750 kr. Och med det priset trodde jag att den var bra och skulle "räcka" till men ikke sa nikke, den va dålig! Hehe :)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Hej! Min häst har ganska rak rygg, väldigt hög manke, dåligt med ryggmuskler och ganska stora rörelser. Det har skapat problem då jag...
Svar
10
· Visningar
1 330
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag är total nybörjare när det kommer till bomlösa sadlar. Ha blivit förtjust i en chezz calido och vill köpa en till min häst då de...
Svar
1
· Visningar
1 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka