Hööks Höst-Vinterkatalog 2011

Sv: Hööks Höst-Vinterkatalog 2011

*KL*

Jag tror jag är ensammast i hela världen att tycka att breda & tjocka nosgrimmor är fula. Särskilt om de har vit fodring, då ser det ut som om hästen har ett stort bandage runt nosryggen. Dessutom ser det konstigt ut när bettringarna "står ut" från mungipan eftersom sidostyckena petas ut från sidan av den tjocka nosgrimman.

Jag är kanske udda som tycker så? :p

Håller faktiskt med lite där. Nosgrimman får gärna vara bred, men inte tjock så det blir bulligt, brett och platt, annars får det vara :D

kl

Någon som köpt eller klämt på Hunter tränset?

Inte nodvandigtvis... beror pa hur stora bettringarna ar. Rider med Myler bett och de ringarna tar ju upp halva ansiktet pa hasten tyvarr... :(

Nja, beror på nosgrimman och hästen också... Sånadär "bulliga" breda nosgrimmor gör att sidostyckena och bettringarna står ut från hästen. Breda platta (typ Stübben) funkar bättre, men tex min pålle med cob-skalle kan inte ha breda nosgrimmor alls, ser inte klokt ut, bettringarna petar rakt ut.

Håller med, en bullig nosgrimma gör ju att sidostyckena petas ut även om nosgrimman sitter tillräckligt högt = bettringarna står ut.

Jag har ingenting emot breda nosgrimmor, bara de inte är onödigt tjocka sådär som du beskriver det med bettringar och så ;) Men vitt foder tycker jag känns så 90-tal på något vis har jag fått för mig, så det tycker jag är fult :p

90-tal ?

Jag vet att jag såg för första gånget ett svart träns med vit fodring på en tävlingsplats i skåne i början av 80-talet.
Märket på tränset var, eller rättare sagt ÄR, Hubertus.
Var där och tävlade och vann en grimma i premie, sen när vi skulle åka hem kom det en dansk tjej som hade vunnit meetingpriset, en Hubertussadel, med det träns hon även hade vunnit i en annan klass.
Jag förstod inte vad hon sa, men "grannen" översatte och det hon ville var att hon önskade BYTA sitt nya träns mot min nyss vunna grimma.
Hennes hästar hade haft sönder sina grimmor och hon hade inte haft med sej extra grimmor till alla hästarna. Hon tyckte även att min hästs träns såg "ful och gammal" ut, det var en av ridskolans hästar, så därför undrade hon om jag ville byta....
Klart jag gjorde.
Sen tyckte ridskoleägaren/min ridlärare att jag skulle behålla tränset och spara det till när jag väl hade köpt mej en egen häst, vilket jag då höll på att leta efter...

Tyvärr har jag ingen bild på tränset men det ligger i min stallåda fortfarande...

Lite OT......

*kl*

Var en runda på Hööks igen och idag hade de fått in Hunter tränset i svart så det följde med hem tillsammans med en röd höpåse i XL storlek och en påse hästgodis...

Tyvärr står hästen på sommarbete en bit härifrån och jag kan inte ta mig dit på egen hand men kan försöka ta mig dit imorgon och prova det samt ta bilder om ni vill?

Åhh ja vill jättegärna se bilder på det svarta hunter tränset!! funderar på att köpa det till mitt fullblod.

*kl* Det enda jag ska handla är nog en sån där lurvig mössa! Är också ganska sugen på det nya svängda pannbandet med kedja. :)

Instämmer med Inka-90. Vill se bilder på tränset! Är så himla kär i det att jag funderar på att köpa det ifall jag har pengar till det efter söndag :D *girig*

*KL*

Jag tror jag är ensammast i hela världen att tycka att breda & tjocka nosgrimmor är fula. Särskilt om de har vit fodring, då ser det ut som om hästen har ett stort bandage runt nosryggen. Dessutom ser det konstigt ut när bettringarna "står ut" från mungipan eftersom sidostyckena petas ut från sidan av den tjocka nosgrimman.

Jag är kanske udda som tycker så? :p

Nej, du är inte ensam. Just därför som jag är toklycklig över det nya Lippo tränset jag fått tag på som har bred vadderad nosgrimma men ändå platt.

Här har ni en kass bild på det...

Blir nog mycket bättre på ponnytant utomhus istället för fula tapeten med skarpt ljus och kamerablixt.

32605599.jpg

När jag stod och tittade på det i butiken tyckte jag att nackremmen där vid pannbandet såg extremt bred ut så tod det där rosa strasspanbandet och trädde på och det passade och jag blev förvånad över hur mjukt och fint det pannbandet var så tror jag beställer det nästa gång när där är rabatt på tränsprylarna.

Senast ändrad:

Hur känns kvalitén på lädret? Känns det som att det skulle behöva smörjas innan användning eller är det mjukt och fint redan? Är lite orolig att det ska kännas som papper när man tar i det..

Jag tycker lädert är mjukt och smidigt... skulle kunna gnälla på att "hällorna" till flärparna på sidostyckena och nosgrimman är lite trånga men sån brukar töja ut sig med tiden.

Kommer dra en svamp med lite läderbalsam över det innan det tas i bruk på allvar men det gör jag förvisso med alla nya träns.

Jag har vridit och bänt på hela tränset och inte en början till spricka ens...

Dock tyckte jag att detta jag tog var mjukare än det andra svarta i cob i butiken men det kanske var önsketänkande?

Men jag ville köpa det i butik istället för att beställa just för det är kännt att det är väldigt varierande kvalite på lädert.

Nackfodert är riktigt mjukt.

Tittade en extra gång nu för jag tyckte pannbandet så gigantiskt ut när det hänge på kroken... men insåg att det är nog för nackstycket är svängt... så det kanske man ska tänka på om man köper andra pannband och man har en häst som ligger precis på gränsen av en storlek så ska man kanske ta en storlek större...

Senast ändrad:

Tack för svar. Låter ju lovande :) Fast blir till att köpa det i butik av samma anledning du nämnde, är rädd att man får hem ett måndagsexemplar annars..

Liknande trådar

Utrustning Katalogen släpps imorgon och nyheterna trillar in på hemsidan, så dags för en egen tråd:). Av de jag sett i butikerna är jag väldigt... 20 21 22
Svar
430
· Visningar
45 039
Senast: Snurre
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i... 2
Svar
25
· Visningar
4 473
Senast: pews1972
·
Småbarn Nu har overallerna börjat trilla in i butikerna & allt som hör till värmande ytterplagg. Jag med en son som är född i januari 2011...
Svar
3
· Visningar
1 309
Senast: Ajda
·
Utrustning Nu är snart Hööks Höst- och vinterkatalog för 2010 här! Redan nu börjar det dyka upp nyheter på hemsidan, och jag tänkte att vi här... 17 18 19
Svar
363
· Visningar
43 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Shop to you drop, del 4
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka