Hööks vår/sommar 2012

Sv: Hööks vår/sommar 2012

Malmö är min närmsta butik, jag är väl kanske inte jättepositiv till att ta in hästen i den smeten, men å andra sidan är det knappast värre än ATG-kliniken i närheten:D

Malmö verkar inte ha sadelprovningar.

En gång när jag var i Kållered, där Hööks ligger inne i ett köpcenter (som är nästan heldött iof förutom ett par affärer) och med IKEA ett stenkast bort, låg det en hästskit vid köpcenteringången :p Fast numera verkar inte de heller ha provningar.

Då är Borås bättre, där finns det en t.o.m. paddock!

Jag har broddsetet, haft det i 7år, broddarna har ju bytats ut efter hand som man tappat bort dem, men jag är nöjd :)

Ponnytäckena har superbra passform, både HP och TM har inte alls upplevt att dom varit stora i bogen. Men vilka har du provat innan?

Tröjan och schabraket har inte samma färg, tröjan är mer åt det gröna hållet medans schabraket är mer blått.

Ponnytäckena har superbra passform, både HP och TM har inte alls upplevt att dom varit stora i bogen. Men vilka har du provat innan?

Tröjan och schabraket har inte samma färg, tröjan är mer åt det gröna hållet medans schabraket är mer blått.

Tack så mycke för svar! Då blir det inte turkost alls då.. :P

Jag har testat ett som nog kommer från horze. Tror det heter "happy go lucky"?? (eller något) Det rosa med vinrött längst ner. Det var sjukt stort i bogen, kort på sidorna och satt allmänt illa.. (har en brittish spotted ponny stl. 90cm. Något smäckrare än "vanlig" shettis. Ser lite ut i kroppen som welsh/minishettiskorsning.. drar 85 i täcken.

vilket anatomiska muffbett menar du? jag ser inget i katalogen eller på hemsidan..
ser bara det med vanliga ringar och det med D ringar.

Jag är supernöjd med hööks ponnytäcken, kan ibland vara lite litet i bogen men då borde det ju bli perfekt till din ponny!

vilket anatomiska muffbett menar du? jag ser inget i katalogen eller på hemsidan..
ser bara det med vanliga ringar och det med D ringar.

Det som heter J på sidan 104, det böjda bettet, jag kanske är blind, men hittar inte det på hemsidan.

*kl*

Broddsetet på sid. 151, är det värt att inhandla? håller broddarna, eller ska man satsa på andra?

Jag har också haft det broddsettet i en herrans massa år, broddarna får man ju byta ut efterhand, men jag tycker lådan är praktisk och verktygen är bra.

KL

Har tittat igenom och kommit fram till att det nog blir Lamicells blåa dressyrschabrak, jag gillar deras schabrak. Sen ska jag testa GoldMedals Monoflap-schabrak. Så det blir nog inga knalliga färger för mig:D

Lite inne på de blåa fälttävlansskydden också, men jag har så många benskydd, så det beror på lite hur de känns. Och repgrimman med tyglar.

Väldigt glad att de har ny färg på eksemtäcket, men jag köpte ett för halva reapriset nu så det behövs nog inga fler i år. Sen blir det nog ett nytt bett därifrån också. Skulle inte pengarna räcka i vår kanske jag köper deras Dyon-kopia Hunter istället för äkta vara, men det blir nog ett Dyon.

Jag har också haft det broddsettet i en herrans massa år, broddarna får man ju byta ut efterhand, men jag tycker lådan är praktisk och verktygen är bra.

KL

Har tittat igenom och kommit fram till att det nog blir Lamicells blåa dressyrschabrak, jag gillar deras schabrak. Sen ska jag testa GoldMedals Monoflap-schabrak. Så det blir nog inga knalliga färger för mig:D

Lite inne på de blåa fälttävlansskydden också, men jag har så många benskydd, så det beror på lite hur de känns. Och repgrimman med tyglar.

Väldigt glad att de har ny färg på eksemtäcket, men jag köpte ett för halva reapriset nu så det behövs nog inga fler i år. Sen blir det nog ett nytt bett därifrån också. Skulle inte pengarna räcka i vår kanske jag köper deras Dyon-kopia Hunter istället för äkta vara, men det blir nog ett Dyon.

Tack för svar.

Jag har repgrimman med tyglar. Den sitter inte bra alls på min arab (drar "vanlig Cob utan problem, inte ytte, pytte liten mule heller). Tar man öht i ena tygeln (oavsett om man drar tygeln mot sig eller ledande) så snurrar grimman i princip. Repet + ena knutan glider in ögat på dom då. Försökt att spänna, tänkte om man satte käkbiten något hårdare så tar det stopp mot ganachen, men nepp. Nu tar jag inte jätte mycket i tant, och i förhållning från handen funkar den väl ok. Tycker dock att den "krullar" sig och halkar rundor en massa. Jag skulle vela ha tyglarna fästa undertill istället, inte sästa i samma punkt, men tänk strax under mungipan på varje sida, förstår du? Testade att provisoriskt fästa tyglarna där istället och då var den helt super!, men har inte kommit på hur jag ska fästa det där ordentligt, knöt fast tyglarna med hjälp av ett balband så den inte skulle kasa runt. Men är ju ingen permanent lösning.

Bara en input, andra kanske den har funkat bättre med?

Jag kommer väl använda den typ 2 gånger om året iofs. Kanske får modifiera min befintliga repgrimma istället och köpa haktyglar till den.

KL.
Det blev ett gult schabrak igår :D

417244_10150506725310588_588725587_9067238_1127140209_n.jpg

Ja det är den tyvärr. Ganska störigt eftersom min häst är 144 cm med kort rygg (islänning) och jag har en normalstor 17 tums sadel, dvs ponny passar inte utan det måste vara strl full. Och som ni ser så är det i största laget för min påwniehest :devil: :angel:
Men ja, jag behövde ett lite tjockare schabrak och staaaackars mig som var tvungen att köpa det gula :D

Lånar min egen knapp.

Någon som klämt på och provat Arezzo Horseheadstövlarna?
Det står att dom ska vara "något högre/smalare" vilket skulle vara perfekt för mig! Jag har provat MH modellen dom hade inne (richmond high rider?) i vintras och jag skulle vilja ha skaften lite tightare och lite högre.
Jag är jättelång (183cm) och smal så jag kommer så småningom, när ekonomin tillåter, att mått beställa men jag skulle behöva ett par fram tills dess och Arezzostövlarna var rätt billiga.

Tillägg: Om man ska beställa dom från nätet, vad är skillnaden mellan S och N som står framför storlekarna?

Senast ändrad:

*kl* fick nu svar från hööks, Gold Medal har slutat göra pelhambett :( så nu blir det till att leta efter folk som vill sälja då! Suck!!

Lånar min egen knapp.

Någon som klämt på och provat Arezzo Horseheadstövlarna?
Det står att dom ska vara "något högre/smalare" vilket skulle vara perfekt för mig! Jag har provat MH modellen dom hade inne (richmond high rider?) i vintras och jag skulle vilja ha skaften lite tightare och lite högre.
Jag är jättelång (183cm) och smal så jag kommer så småningom, när ekonomin tillåter, att mått beställa men jag skulle behöva ett par fram tills dess och Arezzostövlarna var rätt billiga.

Tillägg: Om man ska beställa dom från nätet, vad är skillnaden mellan S och N som står framför storlekarna?

Jag har beställt de också! Precis samma problem som du lång och smal...
N= normal vidd S= Smal vidd =)

Måttabell : http://np.netpublicator.com/netpublication/n73582622 (Sidan 178-179)

Jag har haft svårt att hitta stövlar av samma anledning, jag köpte "stövelskaft" i väntan på måttbeställda stövlar, rekomenderas! Köpte ett par superfina på falsterbo för en billig peng :) (Det var nog 3 år sedan minst och har frotfarande inte fått tummen ut och måttbeställt :D)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Husky från USA, tips och råd m.m

Hästrelaterat

Tillbaka