Sv: Hööks Vår-Sommarkatalog 2011
Jag köper ju inte så mycket olika saker från Hööks. Köper lädervaror, men då jag inte heller är shopaholic i meningen 'nytt träns varje halvår' så blir det inte så många. Utan det blir om jag byter läderfärg pga ny sadel t ex, eller skaffar ny häst alt unghästen blir stor. Sen det träns/etc jag köper det har hästen resten av livet typ.
Däremot är jag matchningsnörd, så t ex nu har jag träns, tyglar, förbygel och benskydd ur samma 'serie'. Lädret var mjukt, gick att vrida hur mkt som helst redan vid köp, och har klarat användning och vanvård strålande. Absolut är säkert läderkvaliten bättre i ett 1500 kronorsträns. Men jag lägger inte mer än 350 - 400 kr på ett träns. Och Hööks Claridge House har spöat skiten ur alla andra träns i den prisklassen jag nånsin köpt, inkl när jag köpt t ex HUbertus på rea.
Så, det är i särklass bäst läder osv i den prisklassen jag hittat, och jämförbart med det läder i 800-kronorsklassen jag stött på.
Sen har jag köpt grimmor och så på rea, och t ex CH 'blinggrimman' de hade för 1 - 2 år sen (med rosa el ljusblå stenar), den är handskmjuk i lädret. Vilket är många gånger bättre och mjukare än andra 2 - 300 kr lädergrimmor jag haft. (Nu köpte jag den nedatt 50% och sen halva reapriset iofs, men även till fullpris så står den sig väl).
I övrigt köper jag mest förbrukningsvaror, lite stallinredning, grephuvuden etc och gummiboots där. Och där är det ju ingen skillnad att tala om.
Jag har ju 'mina märken' så att säga. Jag provar mig fram, sen efter X år har jag hittat mina favoriter. De som är prisvärda (behöver inte alls betyda billigt, jag köper t ex bara Bucas Buzz Off flugtäcken och Boett eksemtäcken), hållbara, har bra passform etc. T ex täcken är det HW, skydd NEW eller PC osv. Och lädervaror är det Claridge House.
Nylongrimmor har jag en uppsjö från Hööks, alla möjliga av de billiga varianterna. Ingen har någonsin gått sönder, inga grimskaft/grimskaftshakar heller, trots belastning/provokation. Men kan ju kanske vara så det är väldigt bristande kvalitet? Länge sen jag hade t ex den svårlastade herrn som effektivt hållbarhetstestade saker. På den tiden köpte jag för övrigt bara Horse Saver grimmor, just för de höll osv
Men mycket beror nog vad man jämför med. Är man van med 1200-kronorsträns, så är nog CH läderkvalitet inte så mkt att yvas över kanske. Men jag jämför inom samma prisklass så att säga, och då är de hitills utan konkurrens.