hööks vs börjes

picklas

Trådstartare
Funderar på att prova en bomlös sadel. Jag vet ju inte om jag och hästen trivs med det, så jag tänkte börja med något lite billigt. Vilken tror ni är mest prisvärd Hööks eller Börjes?

Sv: hööks vs börjes

Ingen. De är snedsydda och eländiga och du gör din häst en enorm otjänst genom att köpa en sån. Risken är överhängande att eftersom du sitter snett i sadeln så kommer hästen att bli sned i ryggen och då var sadeln plötsligt inte så billig längre... Bomlösa sadlar, precis som bomsadlar, gör enormt stor skada på hästen om de inte är bra.

Köp en Knights Bareback begagnat istället, det är en trevlig bomlös sadel som går att hitta begagnad för under 3000 kronor inklusive pad.

Ok. Men om man köper en begagnad sadel har den inte format sig efter den hästen som den har legat på? Ungefär som ett par skor formar sig ju efter foten.

Du har Pfiff också till billigt pris helt ny :). Jag själv har en Pfiff som jag stormtrivs med, inte sned eller något annat dumt. Kostat däremot på mig en dyr pad som är bra att ha under :)

Instämmer med vad Praefatio säger.

Leta hellre efter en begagnad kvalitetssadel. :)

Vad tror ni om en barefoot cheyenne, ser skön och smidig ut. Sadeln ska ligga på en muskelfattig konik-ponny.

Jag är väldigt förtjust i Masterback, det är en bomlös jag gärna rekomenderar.

Jag vet många som gillar cheyennen. Själv har jag just Knights Bareback som jag är extremt nöjd med.

Jag har köpt en pfiff!! Nu har min ponny på några dagars användning av den nu sadeln blivit en annan ponny. Förut var han svår att sadla gick runt och ville inte stå stilla nu mumsar han hö som ingenting när jag sadlar. Han va ganska seg att rida oxå men nu springer han busar så jag åkte av igår. Men är super nöjd med min sadel vilket ponnyn oxå verkar vara.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 147
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
889
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pyramider i Sverige

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Tar jag rätt beslut att avliva?