Hööks westernsadlar??

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Bubben91
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 10 408
Sv: Hööks westernsadlar??

kenneth skrev:
Ville bara säga att Ralide är plast inte glasfiber, stor skillnad!

Sorry, fel av mig!

Men det är endå ett vanligt material i bommar i dag.

Anser du det OKEY att köpa QC sadeln för att använda som "Bantnings och musklingssadel"?

Jag har funderingar på att köpa den till min, för att sedan när hon gått ner till normalhull och fått någorlunda muskulatur, köpa en sadel från bonanza western. (Låta de skicka en sadelutprovare till mig som jag skickar vidare till sadelmakare.)

Jag ändrade mig ang QC då jag fick informationen om att de inte passar min pålla.

Men om vi ser på "skitsadlar" i övrigt då? Är det Okey att tänka som jag?

Måste bara säga - även då jag varken är sadel- eller western-proffs - att det är MINST lika viktigt att du har en bra sadel under muskelbygge, som när hästen är i 'bra form'. En dålig sadel under muskelbygget är lika med en felmusklad häst - och då har du ett problem kan jag lova. :crazy:

Dessutom - om du köper en kvalitéts sadel och hästen växer ur den, så kan du fortfarande få en bra slant för den. Du förlorar inte på att köpa en riktig sadel till en omusklad häst, tvärt om!'

...säger hon som ridit i ekonomisadlar jämt... :o

undefinedHej! Om det är så att du blivit sugen på att testa westernriding så behöver du inte ha en speciell sadel för det. ridningen handlar väldigt lite om utrustning. Många köper en billig sadel för att testa. Lägg pengarna på en bra kurs/instruktör i stället. En vettig sadel kostar från 6000:- bergagnad och då är det billigt!

vi som bryr oss om kvalitet och är rädda om våra hästar köper INTE westerngrejor ¨på Hööks. Ring en ranch tex Jultorp och be om råd.
Lycka till.

MVH

Fendi :p

hur sjutton vet man eg när en westernsadel ligger bra???
hur är det med bomlösa western sadlar?? kolla på www.westernvalley.se och glo på sadlarna där... är det bra att ha en sån?? hade tänkt att rida western med min pålla när hon blir kry i benet...

*knapplån*

Många av de mer välkända sadeltillverkarna har ju budgetmodeller, och hittar man en begagnad sådan så kan man klara sig undan under 5000:-, och så skiljer det ju bara 1000:- från en ny QC

Är det någon som kan någon om bomlösa westernsadlar då??
Kan man sitta upp från marken och går det att lägga på vilken häst som helst??

¨så länge den passar hästen å dig så tycker jag att du ska köpa den..

Jag vill veta mer om dom bomlösa sadlarna!

Om du inte testat western tidigare kan du ju börja med en intensivkurs, och sedan träna i din vanliga sadel ett tag. Om du sedan vill fortsätta kan du skaffa en kvalitetssadel.
Träna hellre i en bra engelsk sadel än i en hyfsad westernsadel. Det viktigaste är trots allt att sadeln ligger bra på hästen.

Hej!
Jag letar också efter en westernsadel...Men jag vet inte vilken man ska köpa! Har kollat på dom på hööks men jag har fått uppfattningen att dom är hårda??
Jag hade velat ha en beg. men jag har inte hittat någon fin/bra eller som passar min häst! Någon som vet någon beg. westernsadel?

Snälla, köp inte en h**ks sadel!
Som att kasta pengarna i sjön, köp hellre en bra begagnad eller vänta tills du har pengar till en bra sadel.
Man kan få en bra begagnad sadel för 8000-10 000:-!

Stackars häst om du lägger made in india på den...

Snälla, köp inte en h**ks sadel!
Som att kasta pengarna i sjön, köp hellre en bra begagnad eller vänta tills du har pengar till en bra sadel.
Man kan få en bra begagnad sadel för 8000-10 000:-!

Stackars häst om du lägger made in india på den...

Jo men Hööks har väl också bra sadlar?

Är inte deras Big Horn sadlar bra?

Börjar kika på Arabian Light t ex., det finns ett antal beg. ute har jag sett :idea:

Samma med Börjes - det är väl skillnad mellan deras "märkeslösa" sadlar och Simcosadlarna?

Säger jag efter att ha läst mååååånga sadeltrådar här..........:)

Men jag funderar över varför ni varnar så hemskt för billiga sadlar och att dom förstör hästen....är det bommarna som är dåliga eller?

Vad jag anser så ska man inte fråga om sadlar på forum..
De är lika med vanliga engelska sadlar oxå.. Lägger man ut en tråd så kommer de många svar.. Oftast negativa...

Men jag vet många som rider i "BILLIGA"sadlar.. både engelskt å western.. Å de funkar utan problem..

Testa sadeln å känn va du tycker å om sadeln passar din häst.. Skit i va andra sejer... passar den så passar den...

Jag vet själv hur de är när man letar sadel m.m. åt sin häst.. jag har en väldigt kraftig häst.. å sitter just nu i sadel letar värden.. Då den jag köpte inte passa... Suck..

Men men.. stå på er.. :)

*kl*

Jag har ridit i både Hööks pleasure sadel och trailsadeln.
Det är stor skillnad på dessa två sadlar och det är trailsadeln som är den allra bästa.

Jo men Hööks har väl också bra sadlar?

Är inte deras Big Horn sadlar bra?

Börjar kika på Arabian Light t ex., det finns ett antal beg. ute har jag sett :idea:

Samma med Börjes - det är väl skillnad mellan deras "märkeslösa" sadlar och Simcosadlarna?

Säger jag efter att ha läst mååååånga sadeltrådar här..........:)

Men jag funderar över varför ni varnar så hemskt för billiga sadlar och att dom förstör hästen....är det bommarna som är dåliga eller?

BigHorn säljes även i andra butiker, så det är inte hööks egna märke

*KL*

Tänker inte skriva vad jag tycker.. bara än välment förvarning - det är OFTA bommarna är sneda och luriga... kolla det dubbla gånger innan du köper..

Har en QC pleasure från H**ks som jag köpte till min sköthäst då jag inte ville lägga ut för mycket pengar då jag inte äger egen häst...tycker att den sadeln är helt okej och har varken fått skador på hästen eller att sadeln blivit sned eller andra problem med den, sadeln är mycket skön att rida i (jämför ej med dyrare märkessadlar) o är en bra budgetsadel jämfört med tidigare modeller. Man får naturligtvis hålla koll på om den skulle förändra sig i bommen eller på något sätt börja sitta dåligt på hästen men det kollar man väl med alla sadlar. Däremot ska jag nu sälja min QC då jag fått tag i en bättre beg sadel till ett bra pris, men kan säga att det är ingen dålig sadel att börja med om man inte vill lägga ut flera tusen kronor.

Liknande trådar

Western Hej! När det blir egen häst kommer pållen troligtvis mest vara för nöjesridning, men visst hade det varit roligt att tävla i både trail...
Svar
9
· Visningar
2 236
Senast: Void
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 348
Senast: As_Vegas
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 338
Senast: Nielaa
·
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
3 000
Senast: Zandrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fågelobservationer