Höpåse?!

Qodrofenia

Trådstartare
Nu menar jag sånna med hål i som hästen kan äta ur.

Ni som har sån vilken sort har ni?vilka är prisvärda? vilka håller?

Har själv tittat på den från b*rjes den såg vettigast ut tycker jag men frågan är om den håller..såg lite vek ut. nån som har en sån?

Måste skaffa nått att sätta höet i åt hästen eftersom han börjat bädda med höt och min rygg fixar inte att mocka ut kilovis dag ut och dag in.

Sv: Höpåse?!

Jag har en sån ifrån börjes, men använder den inte för att sömmen i botten ha gått sönder..går ju iof att sy igen men hans 9 kilo hö (mager fd. travare av varmblodsras) får endå inte plats där i. Den rymmer ca 4kg hö om jag inte minns helt fel o då var den verkligen överfull!

Använder nu ett mycket gammalt och uttöjt hönät som rymmer 9kg (ja det blir enormt) Tyckte att det var lite osäkert att använda vanligt nät så jag ordnade så att jag kan fästa den på ett enkelt och säkert sätt med hjälp av karbinhake!

Jennifer

oki. 4 kg är lagom för min del eller ja för hästens han äter inte upp mer än så.tänkte fortsätta ge mindre givor inne på golvet i boxen ändå förhoppningsvis slipper jag mocka ut fullt så mycket som jag gör i dagsläget.
Hur lång tid tog det innan sömmen gick på din påse?

Har hönät inne hos hästen nu som nödlösning .Han är jätte duktig på att trassla in sig i saker så jag vill helst inte använda det även om jag hängt det jätte högt är jag rädd att han på nått vis ska göra sig illa på det.Påsen skulle få matte lite lungnare i allafall inte lika många hål att trassla in sig i om han skulle lyckas få loss det från där det hänger.Jag har karbinhake på nätet nu som jag anväder.

Jag vet en som har en sånn där från Börjes. Vad jag vet så har den hållt bra (något år ) . Själv har jag hönät i stället, med små maskor dvs. ett sk. hösilagenät. Kanonbra för min häst som slänger i sig höet superfort och sedan får stå utan hö i nästan 12 timmar ..

Jag har den varianten som hööks har och den rekommenderar jag INTE! Har två påsar och båda gick sönder nästan direkt! Helt värdelöst! De har inte sytt fast remmarna för fem öre så när hästen rycker hö ur påsen så lossnar sömmarna och därmed remmarna. Orkade inte åka tillbaka och klaga i början utan hittade på nödlösningar hela tiden men de går sönder på nytt varje måltid så nu har jag sytt på egna remmar. Dessutom var inte inte speciellt billiga - kring 200 kr/st. :mad:

jag hade sånna där höpåsar förut, men min häst lyckades alltid trä ner hela huvudet i dom o leka "jorde runt" när dom var slut.
eller så stoppade hon ner ett framben i dom så dom trillade ner.

så nää efter att förbrukat o lappat o lagat ett antal kom jag på den perfekta. köpte en stooor vattenbalja (svart rund gigantisk murarhink) på Granngården för run 150:- borrade små hål o satte fast i ett hörn så det står på golvet men sitter fast i väggen. o så tömmer man bara höpåsarna där i. överbliven mat ligger ju kvar där i. o bara lite hamnar utanför.

Nu mockar jag iofs bara på helgerna efttersom det ingår i stallhyra vardagar, men det underlättar o har hjälpt otroligt mkt. om du vill kan jag fixa en bild!

så nää efter att förbrukat o lappat o lagat ett antal kom jag på den perfekta. köpte en stooor vattenbalja (svart rund gigantisk murarhink) på Granngården för run 150:- borrade små hål o satte fast i ett hörn så det står på golvet men sitter fast i väggen. o så tömmar man bara höpåsarna där i. överbliven mat ligger ju kvar där i. o bara lite hamnar utanför.
Jag har funderat på nått liknade .Men hästen jag har rullar sig mycket och ofta och den klanten lär väl slå sig halvfördärvad på kanten på en sån tunna.Dessutom gräver han gärna i bädden innan han lägger sig så spånet sprutar.och hamnar det då spån i tunnan är jag tveksam om han kommer äta av höet sen.

*muttrar nått om knepig häst*

Jag vet en som har en sånn där från Börjes. Vad jag vet så har den hållt bra (något år ) . Själv har jag hönät i stället, med små maskor dvs. ett sk. hösilagenät. Kanonbra för min häst som slänger i sig höet superfort och sedan får stå utan hö i nästan 12 timmar ..

Min är dålig på att äta grovfoder så att ta ett nät med små maskor kanske får honom att tröttna och då kanske han inte äter alls.
:(
För den lilla peng som påsen från börjes kostar så kanske det är värt det..

Har funderat på en sån där höbar annars kan tänka att det skulle funka för min häst.

tror det var en sån jag hadde till min förra häst.är det tryckknappar upp till på den?Hur som hels så var den påsen jag hadde skit.för remmarna gick efter ett par dagar..

Jag hade den från h***s och den höll inte iallafall. jag hade då ett litet nätt varmblod som är väldigt försiktig...
kan ju ha varit ett måndagsexemplar med..

Har också undrat då mina pållar släpar runt maten i boxen...men under tiden som jag satt och läste så kom jag på:idea: :idea:
Borde man inte kunna ta en jutesäck och sy om lite? Dom är ju stora och inte heller helt täta!
Klippa upp ett lagom stort hål och sy dit en kant så att den inte trådar sig och sedan vika själva öppningen dubbel och sy en kanal och sätta dir ett "rep" i till upphägningen!!:idea: :D
Jisses ibland så kopplar de där små trollen man har i huvudet rätt ändå!:D

Jag har 2 st från börjes, används iofs bara i transporten men de har hållt bra, kan bli många timmar i släpet på tävlingar med mycket slitande och dragande i påsarna, men de har hållt! den äldsta är över 3 år nu!

Fick en från hööks i pris på en tävling den tog unghästen sönder i samband med första hötuggan :D

Använde den sammanlagt i kanske 1 mån, sen kan det ju vara att jag fick just ett dåligt exemplar eller att jag försökte stoppa i den för mycket:angel: Men en morgon var den iaf. trasig i botten sen vet jag ju inte om han slitit extra mycket i den heller. Han fattade inte riktigt det är med att äta ur hålet på framsidan utan åt uppifrån.

Försöker komma på någon annan lösning med höet så det är väldigt osmidigt att packa 9kg i nät varje dag då herrn endast äter när det passar honom o bäddar med resten..

Jennifer

Okej , då förstår jag . Min häst föredrar att äta ur nätet framför att äta på marken , hon tycker att det är kul att pilla ur det ur maskorna :D . Dock är det en riktigt glupsk sak jag har !

Men kan du inte använda en höhäck, alternativ sätta fast en helt vanlig ikea - säck därinne . Borde ju vara minimal skaderisk om man typ binder upp en IKEA säck som man lägger höet i , och hästarna äter direkt ur påsen s.a.s.

är hakar för att stänga påsen på ovansidan med. Riktigt vårdelösa var dom iaf! :mad:

Men kan du inte använda en höhäck, alternativ sätta fast en helt vanlig ikea - säck därinne . Borde ju vara minimal skaderisk om man typ binder upp en IKEA säck som man lägger höet i , och hästarna äter direkt ur påsen s.a.s.

Nja vet inte om jag vågar göra nått sånt.han far ikring så himmla mycket inne.i våras lyckades han slita loss en del av näsvinnen på ...tja vete tusan vad han hakade fast näsan i?! :crazy: :confused:

Han klättrar och leker med allt..

En enkel höpåse med hål är väl det säkraste jag kan komma på..eller är det nån annan som kan komma på nått vettigare?

låter ju ganska lovande med b*örjes höpåse ändå...ska nog beställa en sån tror jag. kostar ju inte många kronor.:) tack alla.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 435
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 531
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 917
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 868
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈