Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag antar/hoppas att iallafall några av er har en hopp eller allroundsadel hängande, som ni kanske använder ibland? Vilka märken på hopp- och allroundsadlar passar era islandshästar?
Islandshästen jag rider ibland är byggd som en ganska normal ponny. Ganska vid, men inte extremt, och inte sådär jättekort rygg som många islandshästar verkar ha utan mer "normal". Ganska rak rygg, inte obefintlig manke men inte direkt stor heller. Funderar på om det finns några märken som bör kunna passa?
Jag brukar låna hoppsadel av grannen, den ligger helt ok. Hästen har kort, rak rygg ganska vid. Sadeln är en 16" Pessoa. Något jag märkt skillnad på är bomvidden. Min häst drar Amerigos +3,5, vilket e typ deras bredaste om jag förstått det rätt. Men hoppsadeln, som ju läggs mycket längre fram är en normal mot smal bom, och bomvidden ser helt ok ut där framme.
Jag funderar nu på om jag skulle köpa en egen Pessoa! Lokala ridsportbutiken har en begagnad för ok pris... Men vet inte om jag vill lägga flera tusen på en hoppsadel...
Nu är det ju ganska vanskligt att ge sadelråd via internet, men stoet vårt låter som om hon har en ganska likadan rygg som din häst och hon har (hade) en Glodus Esperanza, 16,5". Är en väldigt rak sadel, så hästen skall nog ha rak rygg till den.
Nu ligger dock sadeln och skräpar eftersom hästen inte mer får hoppa pga benproblem och den definitivt inte passar våra andra hästar med mer böjda ryggar (inte för att vi hoppat dem heller...)
Hästnyheter Nu på sommaren är hästens parasiter som mest aktiva. Masklarverna vaknar upp på våren och vill med hjälp av hästarna föröka sig på betet...
Ekonomi & Juridik De risker som beskrivs är ju inte större om man köper en import? Oärliga människor finns i alla länder, och om priset är för bra för att...
Hästmänniskan Alternativ 1 kan innebära problem även för dig! Alla hästar klarar inte av den typen av hästhållning psykiskt, har du otur får du ju en...