hopp eller dressyr sadel?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare MartinaN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 739
M

MartinaN

Är lite i valet och kvalet vad jag ska köpa för sadel.
Har en wintec 500 cair...men ve och fasa...den ligger inte hundra på min nya häst. Den bryggar lite och då blir det ju ingen jämn anläggningsyta som det ska vara på dom. Men den ligger ändå inte helt fel.
Så om jag skulle köpa en dressyr sadel kan jag förtfarande ha wintecen som hoppsadel tills jag har råd med en hoppsadel.
Eller ska man sattsa på en hoppsadel som ligger bra?
Rider ut mycket och tanken är väll att jag ska kunna galoppera ute...nu blir det mest trav i lättridning och klättring i backar. Sedan så rider vi i paddock och kör lite dressyr och markarbete.
Åhh, hur ska jag göra...och hur ska jag lyckas hitta en sadel som passar. Har hjälp av en tjej i grannstallet som är auktoriserad(stavning) sadelutprovare...men än har vi inte hittat nå bra sadel förutom ev. albion legend hoppsadeln...ingen som har en sån sadel till övers??
Kanske ska säga att det är en varmblodstravare...ridhäst sen 2år tillbaka.

Sv: hopp eller dressyr sadel?

Naturligtvis beror det på vad du tänker rida med din häst vilken sadel du ska välja.
Ska du ut i skogen mycket och tänker rida långt kan du välja att rida i en bomlös sadel, det har fördelen att hästen inte "växer ur den" när den musklar sig. Men i en sådan sadel kan du inte träna hoppning, dock går det bra att ta några språng i dem då och då.

Vill du ha en "vanlig sadel" och rider mycket i skog och mark, så välj en hoppsadel. Då har du dessutom en hoppsadel och kan komplettera med dressyren senare.

Jag tycker bara man ska rida dressyr i en dressyrsadel, den kan man alltså vänta med tills man kommit en bit på vägen i skolarbetet.

Allroundsadel skulle jag aldrig drömma om att skaffa mej, fattr inte när jag skulle ha nytta av den (inte riktigt bra till något).

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig... 2
Svar
31
· Visningar
5 497
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
2 025
Utrustning Jag börjar få brist på sadelfunderingar nu och frågar därför er om tips. Hästen är halvblod/arab med jobbigt sadel läge. Överbyggd...
Svar
14
· Visningar
3 386
Senast: Tjockisina
·
Utrustning Behöver lite tips på vad jag ska kolla efter för sadel till min ponny. Hon är en c-ponny. Manke och svängd rygg. Men även väldigt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 482
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka