hoppa av utbildning nu?

http://fuxmonstret.wordpress.com/2014/06/01/uppsats/
la upp allt jag skrivit här för de som vill läsa.


Spontant så tänker jag att du skulle behöva en tydligare frågeställning som kan driva arbetet framåt, det bör vara en tydlig skillnad på nivån mellan syfte och frågeställning. Vidare så vore det av intresse med tidigare forskning, inte bara bakgrund. Det kan då vinna lite text på, om ingen skrivit om just det här bör du kanske hitta en avhandling eller forskningsartikel som åtminstone påminner om det du skriver om.

Ett litet tips är också att inte använda sig av "ibid" i noterna i ett tidigt skede, det kan bli meckigt om du ska brodera ut texten med fler källor, då stämmer inte alltid ibid överens med texten.

Hur står det till med källor i dagsläget, har du tillgång till de som du tror krävs för att slutföra uppsatsen?

Har du tillgång till någon handbok i uppsatsskrivande? De kan vara ytterst hjälpsamma. Studentens skrivhandbok är bra och Från tanke till text är även den vettig.

Det här tror jag helt klart att du kan fixa :)
 
Jag tror också att du ska kunna fixa din uppsats!

Försök att avgränsa rubrikerna så att de blir tydliga och inte flyter in i varandra.
Ha klara frågeställningar som t.ex. "Var har romerska glasbägare sitt ursprung under tidig järnålder?" och låt kanske nästa fråga bli jämförande med fråga 1. Numrera eller punkta för att ytterligare tydliggöra att det är just de frågorna som är din problemformulering.

Sätt syftet åtminstone i ett eget stycke så att det inte halkar in i frågeställningen. Det räcker ofta med att det är av intresse för dig, det behöver inte vara till någon vidare forsknings fördel på B-nivå.

Forskningsläge tror jag att ni måste ha med? Vad har redan undersökts, av vilka forskare och var? Förklara var någonstans du vill ställa din uppsats i förhållande till den existerande forskningen.
Hittar du ingenting så brukar man kunna vinkla och hitta andra forskningssammanhang. Finns det kanske en studie av annat glas eller material från en annan plats under samma tidsålder som du kan jämföra med?

I övrigt ser det ut som att du kommit en bit på väg. :)
Vi har blivit starkt avrådda att använda t.ex. ibid. eller ff. i fotnoterna på våra B-uppsatser, men det skiljer sig från institution till institution har jag förstått.
Vi fick även ut ett väldigt informativt häfte kring uppsatsskrivning som man har kunnat använda som mall. Har ni fått något liknande? Det finns många online också om man googlar, men enklast är helt klart att hålla sig till den egna institutionens ramar.
 
ibid notiserna är pga att jag tog en del av uppsatsen från en tidigare skrivning annan kurs och inget som betygsattes, var bara för att vi skulle prova på att skriva med fotnoter.
 
det största problemet jag stött på är att jag itne hittat någon tydlig forskning på romerskt glas som följer importen också. som mest så har jag hittat texter där de nämner att ja där hittade man en sån bägare och där hittade man en sån typ. vet dock en bok som kan ta upp importerna också den har varit utlånad nu ett tag bara, men ska se om jag kan få tag i den.

bra tips för övrig från er båda :D @Sotfux @EmmaBovary
 
Kan du hitta forskning kring import av något annat slags glas, eller import till ett annat land (förslagsvis ett vars språk du kan läsa flytande :p)?
Sök på så många termer som ligger i anknytning till ditt ämna du bara kan för att minimera risken att missa något vitalt. Man får sovra rätt mycket, men man lär sig rätt snabbt vilka ledord man ska leta efter. :)
 
själva frågan jag vill ha reda på är hur importen till sverige/skandinavien såg ut, hur det såg ut i romarriket(england, tyskland osv) är enklare att hitta men det svarar inte på hur förhållandena såg ut i skandinavien.
annat slags glas är lite svårt, är typ bara en typ som importerades under äldre romersk järnålder och en annan under yngre romersk järnålder. i senare tid så är det större mångfald på glastyperna men i just romersk järnålder dvs runt år 0-375 så är det inte så många olika typer som cirkulerar. (vilket jag tyckte var smidigt)
 
själva frågan jag vill ha reda på är hur importen till sverige/skandinavien såg ut, hur det såg ut i romarriket(england, tyskland osv) är enklare att hitta men det svarar inte på hur förhållandena såg ut i skandinavien.
annat slags glas är lite svårt, är typ bara en typ som importerades under äldre romersk järnålder och en annan under yngre romersk järnålder. i senare tid så är det större mångfald på glastyperna men i just romersk järnålder dvs runt år 0-375 så är det inte så många olika typer som cirkulerar. (vilket jag tyckte var smidigt)


Det här skulle fungera bra att ha med i tidigare forskning, du återger att det är svårt att finna liknande undersökningar inom exakt samma område, men att du istället berättar om liknande undersökningar. Jag antar att det var det @Sotfux menade. Det måste inte vara exakt samma område.

Vad har din handledare sagt om ämnet? För jag antar att du måste ha tilldelats en, även om det bara är en B-uppsats och inte så många handledningstillfällen.

Du borde väl även fått en mall att utgå ifrån? :)
 
(Nu såg jag att @EmmaBovary redan svarat, men jag låter det här vara ändå)

Men om du har forskning som visar hur det såg ut i romarriket borde du kunna pröva den mot dina egna resultat, för du måste väl använda något slags källmaterial som du sedan letar efter forskning kring?

Det låter som att du har hyfsad koll på ditt ämne, fundera kring vad för frågor som skulle kunna komplettera de du redan har för att dels kunna utöka med mer forskning och kanske även delvis hjälpa dig besvara de frågor du redan ställt.

Hittar du absolut ingen information alls kring de frågeställningar du redan har så är det kanske ett för stort projekt med tanke på tidsbegränsningen och uppsatsens omfattning?
 
handledaren= föreläsaren för kursen dvs 15 elever på en handledare(väldigt förvirrad och inte direkt organiserad sån heller, vi hade 2 föreläsningar inför uppsatsen där vi inte gick igenom ngt mer än vad vi har för frågeställningar. och vi fick handledning först sista veckan innan den skulle vara inne), och h*n har tyvärr inte ngn koll på denna tids perioden då h*n har hand om stenåldern och tidigare. h*n har sagt att det är ett bra ämne och att jag börjat bra. men han har ingen aning om det jag skrivit är ngt så när rätt.
föreläsaren för järnåldern kan jag nog kontakta dock.
 
har inte hittat ngt om hur det såg ut i själva romarriket, har letat igenom lovisa och bok för bok på arkilogicum flera gånger om. hittat en om romersk ekonomi och en bok med bilder på romerskt glashantverk men är svårt att hitta ngt om exporten norrut.
 
Testa LUBsearch! Och hör med bibliotekarierna, både på UB och institutionernas egna bibliotek, de brukar veta precis var man ska leta för att hitta bra material. :)
 
handledaren= föreläsaren för kursen dvs 15 elever på en handledare(väldigt förvirrad och inte direkt organiserad sån heller, vi hade 2 föreläsningar inför uppsatsen där vi inte gick igenom ngt mer än vad vi har för frågeställningar. och vi fick handledning först sista veckan innan den skulle vara inne), och h*n har tyvärr inte ngn koll på denna tids perioden då h*n har hand om stenåldern och tidigare. h*n har sagt att det är ett bra ämne och att jag börjat bra. men han har ingen aning om det jag skrivit är ngt så när rätt.
föreläsaren för järnåldern kan jag nog kontakta dock.

Det brukar nog inte vara så mycket mer omfattande handledning än så på en B-uppsats. Senast jag skrev en så inleddes det med en kursintroduktion, sedan fick man skriva ett PM som man fick respons på, sedan var det en grupphandledning och avslutningsvis ett tillfälle där man fick hjälp själv (tror att det var en vecka innan inlämning här med). Så det är inte så mkt, men det är ju mest tänkt att en så liten uppsats ska vara en träning i uppsatsskrivandet. :) Det kan du ha i åtanke, då kanske det blir enklare att skriva? Det är inte meningen att du ska behöva hitta banbrytande upptäckter - det är meningen att du ska öva på en vetenskapligt skrivande.

Om föreläsaren/handledare tycker att ämnet är okej så är det säkert det :) kom ihåg att det även hör till att redovisa "negativa" resultat, du har inte funnit vad du sökt exakt, det är också ett slags svar på din frågeställning.
 
Här har du lite uppslag till tidskrifter som du kan söka forskningsmaterial i, och lite andra länkar som kanske kan hjälpa.

http://libguides.lub.lu.se/content.php?pid=200361&sid=1782493

Jag tycker att det är tråkigt att ni inte fått mer info kring uppsats-skrivandet :(. Vi har verkligen blivit matade med tips, sökhjälpmedel och föreläsningar om hur man går till väga och trots att det har varit mastigt så har det verkligen gett utdelning.

Edit: Kan tillägga att just handledning har vi inte fått i någon omfattning, 2 stycken 10-minutersmöten och frivillig mejlkontakt. Men just drillning i hur man skriver vetenskapligt och var man hämtar vetenskaplig info har det varit mycket av.
 
inte mycket mer som hänt här, ska skriva kompletteringen i augusti under uppsamlingstentamen, eller vad det nu heter.
men jag ska försöka sätta mig ner och skriva på uppsatsen nu, och höra med skolan om hur lång tid jag har på mig.
 
@Buck Hur gick det för dig? Blev det någon uppsats? :)

blev ingen uppsats.
har försökt få tag på studievägledaren utan resultat, iofs så flyttar hela institutionen till en ny byggnad i sommar men lite dåligt att inte svara på mail ens :/.

har inte skrivit ngt och beslutat mig för att ge upp ^_^. jag är glad över att jag har gått kursen och har lärt mig mycket, men jag ska ändå inte bli en arkeolog. jag blir bara sjukt stressad så fort någon nämner skola, jobb osv och mår bara dåligt av det.
jag ska sätta igång och söka jobb mot hösten, men det ska vara något jag kan utveckla mig i och eller tillåta mig att utvecklas på annat håll.

men så fort någon släkting frågar hur det går med skolan eller om jag ska läsa vidare i höst... vill jag bara spy/försvinna/ få ett utbrott eller en blandning av allt :D. tror de flesta har vant sig vid att jag läser och förväntar sig att jag fortsätter, trots att jag vid flera tillfällen sagt att jag inte vill läsa något mer då jag tröttnat på skolan.
och då kommer den eviga frågan "vad ska du jobba med då?" !?!?!?! och jag bara kan svara med ett " jag vet inte, vi får se ^_^".
vill absolut inte leva på bidrag men jag vill hitta vad jag vill göra själv, ens liv är ju inte hugget i sten om man tar ett visst jobb.
 
Tja, när jag skrev min b-uppsats i historia så dök det på opponeringen upp en uppsats skriven av en student som påbörjat uppsatsen för några år sedan. På grund av sjukdom kunde hon inte avsluta den under perioden. Så om du vill tror jag inte att det omöjligt för dig att få lägga fram din uppsats längre fram när kursen går igen. :)
 
@Buck Jag förstår dig verkligen. Jag är ett examensarbete ifrån min examen, som typ är 90% färdigt, men jag orkar inte med det. Det får bli den dagen jag får ork.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 243
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Lång trådstart. Sammanfattning: jag mår dåligt och vill må bra igen. :( Ja, som rubriken säger. Jag har tappat gnistan. Livsgnistan...
2
Svar
36
· Visningar
8 553
Senast: Saigon
·
Skola & Jobb lägger in tråden här för tror fler här gjort C-uppsats och kan svara på min fråga. Jag tar min examen från sjuksköterskeprogrammet i...
2
Svar
36
· Visningar
6 976
Senast: Miljah
·
Skola & Jobb För två år sedan kom jag in på utbildningen jag sökt till. Jag var väl kanske inte jätteexalterad men blev förvånad och glad då jag...
Svar
11
· Visningar
1 730
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp