Hoppa barbacka

Plantan

Trådstartare
Hoppa barbacka eller med sadel?
Finns det större risker att hästen skadas eller får slitningar på kroppen om man hoppar barbacka? Duktig ryttare med god balans, inget slit i tygeln eller liknande.
 
Görs det korrekt har jag svårt att se att det skulle slita mer ä vanlig hoppning. Större risk för ryttaren att åka av iofs :D
Kanske kan tänka mig att gymnastikhoppning kanske blir lite svårare om man inte är en van barbackaryttare

 
Hoppa barbacka eller med sadel?
Finns det större risker att hästen skadas eller får slitningar på kroppen om man hoppar barbacka? Duktig ryttare med god balans, inget slit i tygeln eller liknande.
Barbacka är aldrig skadligt om man sitter rätt. Snarare bättre då ingen sadel hindrar hästens rörelser på något vis.
 
Barbacka är aldrig skadligt om man sitter rätt. Snarare bättre då ingen sadel hindrar hästens rörelser på något vis.
Sant ^_^ men det gäller ju att man inte sitter på hästens ryggrad eller skumpar för mycket.

Jag red väldigt mycket barbacka när jag var liten, superb balans och följsamhet. Som jag red då var hoppning barbacka inget problem för hästen, kunde stå i lätt sits utan sadel till och med :p. Hoppade runt 90cm och hade halsrem för att inte kasa av hästen :).
Nu hade jag nog gjort mer skada än nytta om jag försökte hoppa barbacka, eller trava barbacka ens :o.
 
@Buck
Vad kan hända om man "sitter på hästens ryggrad eller skumpar för mycket"?
Det blir ju ett skump för varje hopp i alla fall?
Det är inte min häst, men den har haft märkliga låsningar och varit halt då de inte riktigt vetat vad det varit för fel. Stel och halt i perioder. Mellan varven jättefin hopphäst, alltid cool och duktig. Men så blir han halt igen, får vila och blir bra osv. Vet. har tittat, men jag minns inte vad man sagt att felet varit och jag tror inte de vetat säkert alla gånger heller. Hade det varit min häst hade jag nog inte velat att man hoppar barbacka, just för att det kan dunsa till på ryggraden och nån nerv kan klämmas till eller liknande. Är jag orolig i onödan?
 
Alltså jag har aldrig nånsin hört om någon häst som tagit skada av att den ridits barbacka .

Vad grundar folk det på isåfall ?
 
@Buck
Vad kan hända om man "sitter på hästens ryggrad eller skumpar för mycket"?
Det blir ju ett skump för varje hopp i alla fall?
Det är inte min häst, men den har haft märkliga låsningar och varit halt då de inte riktigt vetat vad det varit för fel. Stel och halt i perioder. Mellan varven jättefin hopphäst, alltid cool och duktig. Men så blir han halt igen, får vila och blir bra osv. Vet. har tittat, men jag minns inte vad man sagt att felet varit och jag tror inte de vetat säkert alla gånger heller. Hade det varit min häst hade jag nog inte velat att man hoppar barbacka, just för att det kan dunsa till på ryggraden och nån nerv kan klämmas till eller liknande. Är jag orolig i onödan?
Det är inte bekvämt för hästen och kan göra att hästen spänner sig och blir sur. Blir ju skumpande för varje steg hästen tar och en ordentlig duns vid landning efter hopp om man inte är tillräckligt följsam och lämnar ryggen fri i landningen.
Men med den historiken på hästen hade jag inte ridit barbacka eller öht. Inte utan en helt utredd häst som fått ok av vet och kiro.
 
Hoppa barbacka eller med sadel?
Finns det större risker att hästen skadas eller får slitningar på kroppen om man hoppar barbacka? Duktig ryttare med god balans, inget slit i tygeln eller liknande.

Jag ser inga problem om hästen är frisk, men jag hade varit extra konservativ med viktgränsen vid barbacka ridning eftersom en sadel fördelar vikt bättre. Jag hade velat hålla min vikt iaf under 15% av hästens, om det är en välbalanserad ryttare.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 244
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 927
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp