Hoppande travare!!

Däremot tycker jag att även travfolket borde förstå att om man söker en tävlingshäst för hoppning eller dressyr så är ju inte en travhäst det första alternativet man letar efter, av den orsak att det finns hästar som är bättre lämpade för detta. (
Men Ameo!! Har du någonsin hört någon säga- Jaha,ska du köpa en hopp/dressyr häst och tävla med. Köp en travare!! Jag har aldrig hört det....

Det man vill som ägare till en avlagt travare, är att bli behandlad som alla andra som utövar samma sport. Och jag tycker att det är något man måste jobba med innom ridsporten, att acceptera allas val av häst.
Man ska inte behöva måla för frysmärkningen för att få en fördomsfri bedömning av sin ritt eller hopprestation.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Nä, precis, detta är ju som bäddat för "krig". Då travare slutat sin karriär så ska den ju göra nåt "annat". Personligen så slaktar jag ut mina och då irriteras ridfolket på detta. Och då återstår att sälja/ge bort hästen och då den kommer ut på en hopp/dressyrbana, ja då blir dessa tjejer "trackade" bara för att den har en fd trabare. Så hur man än gör så är det "fel" sätt att hantera travarna efter sitt travtävlande.
 
jag föredrar slakt då det är väldigt svårt att hitta en så pass duktig o ambitiös ryttare som kan omskola en travare.

slakta på!
Hästen bryr sig inte, det kan i många fall bli bättre än att skickas runt till okunniga snåla människor.
den vanligaste rasen för djurskyddsföreningarna är just fd travare..låt oss få bort det.
Någon skrev att man skulle bärja ställa krav på travhästägaren oxå, att inte sälja den till nybörjare, oseriösa orutinerade ryttare. Det bör alltid stå "endast rutinerade ryttare göre sig besvär" i annonsen tycker jag.
priset tycker jag e mindre viktigt. stc rek väl 10.000 som minsta summa för att undvika hästhandlaren-italien, men alla vet att man betalar inte det för en fd travare, då ska väldigt mycket utrustning följa med, inklusive kärra :-)

min travare kostade 1 krona , och huvva om en nybörjare fått tag i henne. stackars nybörjare ...
 
Sv: Hoppande travare!!

River upp en lite gammal tråd. :)

Rikstens Frodo och Good Luck Pride är de 2 travhästar som tävlat under samma ryttare,häst och d-ponny.

Good Luck Pride var en talang, vann massor, 2:a i Norrlandsmästerskapen, som går i MSV:B.

Rikstens Frodo har startat upp till 120 vad jag vet..

Ska väl tilläggas att tjejen som har / hade dem är mkt duktig.
 
Sv: Re: Hoppande travare!!

Rikstens Frodo är en riktigt toppen häst! Han är jätte duktig både i trav och hopp, och jag älskar hans galopp. Han är väldigt snäll av sig fast han också är en hingst. :)
 
Sv: Hoppande travare!!

River upp en lite gammal tråd. :)

Rikstens Frodo och Good Luck Pride är de 2 travhästar som tävlat under samma ryttare,häst och d-ponny.

Good Luck Pride var en talang, vann massor, 2:a i Norrlandsmästerskapen, som går i MSV:B.

Rikstens Frodo har startat upp till 120 vad jag vet..

Ska väl tilläggas att tjejen som har / hade dem är mkt duktig.

Kan väl även tillägga att tjejen som red dessa är en särdeles duktig kusk också! :laugh:
 
Sv: Hoppande travare!!

Att hoppa 1,20 är ingen konst för en travare. Min gamla travare numera avliden sen många år löshoppade 130 utan problem. Varken landning svängar eller nånting annat var speciellt snygga om man pressade in honom på en bana, snarare fasansfullt obalanserat :D

Jag tycker inte att man måste leta upp travare som minsann ska slå de fina ridhästarna på näsan vad gäller ridgrenar för det kan de bara göra i amatörögon. Med "ridhästögon" på är det inte vackert, snarare gräsligt även om den stackars travaren gör en alldelles fantastisk prestation sett ur hans kapacitet.

Varför jämföra? Varför inte bara konstatera att travare kan springa snabbt och vara en fantastisk vän och med lite mod kan man dra dem runt en hoppbana.
Men jämför dem inte med ridhästarna.Travarna är bäst på att vara just travare, vi älskar dem för det :love:
 
Sv: Hoppande travare!!

Tråden är nästan 7 år gammal....
och då var det en massa diskussioner om travare på tävlingsbanorna ;)
Denna häst var inte "gräslig" på banorna utan hoppade välbalanserat & stabilt
 
Sv: Hoppande travare!!

Ah :-) visa mig en travare som är välbalanserad och stabil på en hoppbana!!!Jag har letat och letat och hade blivit överlycklig om jag blev motbevisad.
 
Sv: Hoppande travare!!

Jag har faktiskt flera goda exempel på det!! :love:

Som gammal tävlingsryttare inom hoppning, både på D-ponny (varmblod) och stor häst ("riktiga" ridhästar) har jag sett flertalet jättefina, välridna OCH välbalanserade varmblod. :laugh:

Skall kontakta en kompis som har film på sin finfina varmblodskille. :idea:
 
Sv: Hoppande travare!!

Rikstens Frodo är jätte stabil och bra på banan, han har inga problem och väldigt lätt att styra. :D
 
Sv: Hoppande travare!!

Ah :-) visa mig en travare som är välbalanserad och stabil på en hoppbana!!!Jag har letat och letat och hade blivit överlycklig om jag blev motbevisad.

Du har så rätt i mycket du säger men det finns faktiskt en och annan välbalanserad travare. Sedan att dom oftast inte är det stämmer ju naturligtvis, de är ju precis som du säger framavlade till något annat!
 
Sv: Hoppande travare!!

Frodo är riktigt fin på tävlingsbanan gör byten och går i en väldigt fin och balanserad galopp.
 
Sv: Re: Hoppande travare!!

Det var inte direkt i¨går det första inlägget kom här. Men halkade av en slump in på detta och såg mitt namn. Såg att Frodo var uppmärksammad. Den pärlan växer inte på träd. Han har jag ännu kvar hemma. Hinner dock inte tävla så mycket hoppning längre men han mår som den prins han är.
Den andra godingen är pensionär utanför skellefteå. Att hoppa med travhästar kan ibland vara lättare om du frågar mig. Men mest bara för att dom är så otroligt till lags på något vis. Alla hästar är av min uppfattning ett djur som bara vill göra rätt. Tyvärr har ju även hästar ett minne och ett förflutet som kan hindra dem...

Nog om detta. Ville bara visa att jag läst alla vänliga ord om mig och min hästar.
Lycka till alla med era tappra travare där ute!

mvh Hanna Olofsson(Rikstens Frodo och Good luck pride)
 
Sv: Hoppande travare!!

:bow::bow::bow:
Så fint skrivet.
Det är ju precis så travarna är, ärliga och vill vara till lags. Oftast gör de ju till och med mer än vad de klarar bara för att vi begär det. Denna fantastiska hästras.
 
Sv: Hoppande travare!!

:bow::bow::bow:
Så fint skrivet.
Det är ju precis så travarna är, ärliga och vill vara till lags. Oftast gör de ju till och med mer än vad de klarar bara för att vi begär det. Denna fantastiska hästras.

Kan bara hålla med synd att de motarbetas så enormt bara :( :cry:
 
Sv: Hoppande travare!!

Ursprungligen postat av oki

Så fint skrivet.
Det är ju precis så travarna är, ärliga och vill vara till lags. Oftast gör de ju till och med mer än vad de klarar bara för att vi begär det. Denna fantastiska hästras.

Jag har själv haft travare och de va den goaste häst jag haft hon älskade att hoppa mycke mer än mej..... så fort hon fick en chans på ett hinder så for hon över OK kanske inte så snyggt men de gör inget efter som jag inte gillar att hoppa... Vi red även Western på henne de fungerade de med.....
Nu har vi ett sto efter henne och ett halvblod som min dotter rider och även har ridit in de går jätte bra för dom på våra lokala tävlingar för hoppnings vis ska dom vara med i bohuscupen i helgen vi håller tummarna
 
Sv: Hoppande travare!!

Jag har en kompis som har en travare hon rider dressyr med.
Hon tävlar både i hoppning och dressyr.
 
Sv: Hoppande travare!!

gammelfarmor:
fyfan, hur kan du skriva så, känslokalla monster??:cry:
De känner visst, men på ett annat sätt.
Tänk om någon skulle säga till dig att "vi kan slakta dig för du känner inget". Du har så jävla fel.
Jag känner många travare som har fått det bra hos snälla tjejer som gett dem ett trevligt hem och en ny start.
Jag har själv en travare, busig som Mulle (från "min häst"). Men han är världens snällaste, han skulle slaktas men hans ägare kunde bara inte ta bort honom efetrsom han gett dem så mycket.
Jag fick honom på ett villkor, att aldrig sälja honom vidare, men det skulle jag aldrig kunna göra.

Jag blir hånad på ridskolan för att jag har en fd travare men jag bryr mig inte, för det enda som betyder något är att vi tycker om varandra.
Det är bara idioter som inte vet bättre som ens pratar om slakt.

Det är min åsikt.:cool:
och även
 
Sv: Hoppande travare!!

Jag försöker sälja en men ingen vill ha henne så den 11jan åker hon till slakt. Tycker du det är fel när jag inte har nån möjlighet att ha kvar henne?
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 132
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det dags för hopptävlingsdelen av klubbcupen, och dags för mig att visa vad jag går för på en hinderbana. :p Bedömningen var...
Svar
0
· Visningar
376
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 438
Senast: Görel
·
Avel Hallå alla! Funderar på olika hingstar jag skulle vilja använda på mitt sto i framtiden. Alice är e. Last Liberty ue. Temple wind xx...
Svar
7
· Visningar
1 718

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp