Hoppar och biter

Jag köpte en 9 månader Amstaff/Schäfer förra veckan och för det mesta så är han lugn, men några gånger så har han blivit aggressiv och eftersom vi bara känt varandra i en vecka så blir jag smånojig när blir så. Jag visar det inte utan är bestämd och ignorerar. Ikväll så vet han tag i kopplet och slet. Jag sa Nej och fortsatte att gå. Då började han att hoppa och försöka att bita i mina händer där jag hade kopplet virat. Inte lekfullt, utan på allvar. Jag blev arg och sa ett högt Nej och vände ryggen mot honom, men han slutade inte. Jag fortsatte sen att gå och inte bry mig. Väl hemma så var han helvild och började slita i köksgardinen. Det går inte att få honom att sluta när han är sådär så jag virade upp gardinen och gick lungt och satte mig i soffan. Då kom han och började slita i soffkuddarna så han fick gå ut i hallen och skämmas. Nu är han lugn, men vad ska jag göra när inget hjälper? Han har ju kraftiga käkar så vid misstag så kan han ju bita igenom hela min arm.

Du har en blandras av två raser med hög kamplust. Dragkamp är det roligaste en Schäfer vet.
Du behöver ta reda på ALLT om dessa rasers egenskaper och skaffa er en bra tränare. Gå kurs.
Den här mixen löper stor risk att bli tuff med stora drifter i.

Mvh / Fd Schäferuppfödare
 
Du har en blandras av två raser med hög kamplust. Dragkamp är det roligaste en Schäfer vet.
Du behöver ta reda på ALLT om dessa rasers egenskaper och skaffa er en bra tränare. Gå kurs.
Den här mixen löper stor risk att bli tuff med stora drifter i.

Mvh / Fd Schäferuppfödare

Jag tvekade att köpa honom, men väl där så gjorde jag det. Jag är 90% av tiden glad för det, men ikväll är en sån där jag undrar om jag gjort rätt.
 
Jag tvekade att köpa honom, men väl där så gjorde jag det. Jag är 90% av tiden glad för det, men ikväll är en sån där jag undrar om jag gjort rätt.

Schäfer är en fantastisk ras. Men de är snabba på att lära sig ta fördel ur felbeteenden och genomskåda sin förare. Därför tycker jag att du ska kontakta brukshundsklubb/instruktör redan nu.
Och sysselsätt hunden med mycket mental aktivering som inte är energihöjande. Spår, leta godis och föremål, uppletande.
Och passivitetsträna!!
 
Jag anser att jag är en ganska van och kunnig hundmänniska men själv skulle jag aldrig ta en omplacering i den åldern med dom raserna och dessutom en hane just pga att jag inte gillar att bli biten. För på din beskrivning så låter det som du har mycket jobb framför dig. Vad har du för kunskaper om hundar och hundträning?
Mitt råd är att ta hjälp av en duktig tränare och var inte rädd att tänka om om det inte fungerar.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 166
Senast: Acto
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 095
Senast: lilstar
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 133
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 564
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp