Hoppegenskaper

_Peplis_

Trådstartare
Om/när ni provrider en häst, vad tittar ni på i hästens hoppning..vilka egenskaper vill ni att hästen ska ha?
 
Tja,I prinip är "det vanligaste" viktigast!

Sådana saker som att hästen är hoppglad,bra teknik,hinderklok o.s.v
även prova lite titthinder är bra.

Sen är det ju MYCKET mer men just på hinder så är det väl mest det även om jag säkert har glömt nåt viktigt nu :crazy:
 
Arlighet, jag brukar halla alldeles for hart i tygeln....och sedan hoppa samma hinder pa jattelang tygel. Se hur arlig hasten ar. Springer den at sidan hoppar jag av och avslutar titten pa den hasten.

Jag brukar inte hoppa nagra speciella hojder, men jag vill garna hoppa brett - det sager mycket om en hast. En oxer pa ca 1 meter, 1.50 bred. Igen handlar det om arlighet, men ocksa om kapacitet.

Jag brukar placera hasten jattenara hindret for att se hur forsiktig hasten ar....stannar den koper jag den inte.....forsoker den att hoppa, men river tanker jag pa det....forsoker den att hoppa och klarar hindret koper jag hasten.

Jag hoppar ocksa en kombination, dar jag kan (alla manniskor har inte en kombination eller ridbana hemma). Se hur hasten tar en kort distans, samt en lang. Allt detta gor jag medan jag vaxlar mellan att sparka pa som fan, inte rora mej alls, langa tyglar, korta tyglar...halla mer i hoger tygel osv.
Nar man provar hastar ska de provas, inte ridas sa bra man kan.
Visst rider jag "riktigt" ocksa, till slut...sa jag far kanna hur hasten kanns nar jag verkligen rider som jag brukar gora.

Nar jag koper hast annars sa tittar jag pa hur benen ser ut, hur den ar i stallet, hur den ar med andra hastar....hur den ar att klippa, sko osv ar en grej man kan jobba pa...men om temperamentet ar fel har du ingen chans att fa en bra hast.
Jag tar garna nagot fel, bara den gor sitt jobb bra. Tex sa kopte jag en hast man inte kan rycka manen pa, flata eller tvatta huvudet pa, men han hoppar en oxer pa 1.60 utan problem.
Jag brukar aven kanna i magen nar det ar ratt. Kanns det fel i magen koper jag inte hasten.
Nu ar jag hasthandlare, sa jag koper mycket hastar och ponnier....men kanns det fel i magen, far hasten vara kvar dar den stod nar jag kom.
 
hästen kan väl va ärlig fastän den springer åt sidan första gångerna med nya ryttare. det är ju inte lätt för hästen att göra 100% rätt med ngn den ej känner.
jag är hopprädd till 100% men förstår även hästens reaktion...
 
mm kan hålla med om det. för ibland handlar det om tillit för varandra att hästen ska hoppa och finns inte den tilliten så kan det ju bli svårt.
 
På en sak dvs ATT DEN ÄR RÄDD OM BENEN !sen går resten att rätta till fast den får inte vara "rädd och tittig" bara det är välldigt svårt att få bort, men tex tekniken och förtroendet är inte så svårt att få fram bara den som sagt är rädd om benen..
 
Gas, broms, höger och vänster :D
Nä men hur den är mot hinder, om det går att korta, länga och hur den lyssnar. Givetvis också hur den tar sig över hinderna. ;)
 
Hur den hoppar. teknik. har den med sig ryggen? Hur den bedömer avståndet. Om den tittar på hindret.
 
Teknik; att den använder ryggen ordentligt och håller upp sina ben. Att den har god kapacitet. Att den är försiktig på hinder och inte "klonkar i" alla hinder. Galoppen bör vara lätt att reglera och hästen ska kännas bra att rida på hinder.

Till Ramonarunds:
Har hästen gott förtroende för sin ryttare stannar den som regel inte. För att bygga upp och bibehålla förtroendet ska man aldrig utsätta hästen för något den inte klarar utan hela tiden stötta den på bästa sätt. Den typen av ridning som du beskriver ger definitivt inte hästen förtroende för dig. Jag hade verkligen inte sålt en häst till någon som lade upp provridningen på det sätt du beskriver.
Vidare kan det ibland vara bättre om hästen stannar om den hamnar (läggs i) ett läge som den inte har en sportslig chans att klara. Ett stopp är mindre riskabelt än att hästen river grovt, kanske går omkull och riskerar att skada både sig själv och ryttaren.
 
"Till Ramonarunds:
Har hästen gott förtroende för sin ryttare stannar den som regel inte. För att bygga upp och bibehålla förtroendet ska man aldrig utsätta hästen för något den inte klarar utan hela tiden stötta den på bästa sätt. Den typen av ridning som du beskriver ger definitivt inte hästen förtroende för dig. Jag hade verkligen inte sålt en häst till någon som lade upp provridningen på det sätt du beskriver.
Vidare kan det ibland vara bättre om hästen stannar om den hamnar (läggs i) ett läge som den inte har en sportslig chans att klara. Ett stopp är mindre riskabelt än att hästen river grovt, kanske går omkull och riskerar att skada både sig själv och ryttaren."


:bow:
 
jag ska sälja min ponny nu, och om ngn kom och började provrida på det sättet du beskriver så hade den ryttaren inte fått sitta kvar länge på min ponny!!!
det där är inte schysst att hoppa ska vara en rolig upplevelse och ryttarens uppgift är att hjälpa hästen inte att stjälpa den!!! :mad:

min ponny hade inte gått med på den behandligen och han är ärligt till 110% han hoppar inte när han har ont/är sjuk iof men då ska de inte behöva göra det.
men om han hoppar heller inte om ryttare är dum, är du hans kompis hoppar han allt du ber om!
även om man råkar tappa tyglen skänkeln osv osv och han lägger avsprångspunkten själv.
och jag lovar att det är mkt få hästar som gillar den sortens behandling som du beskrev, jag tycker det låter hemskt!

visst när jag provrider en häst testar jag den också men på ett schysst sätt, det finns bättre metoder än din!
som testar hästen men inte ska man behandla de på det sättet du beskriver! om du skulle sätta dig och flårida en utav elithästana så är det nog många utav de hästarna som inte heller skulle gå med på en så brutal behandling.

tack för ordet / Xenox
 
Gnistan! Den är viktigast. Att hästen VILL hoppa och att den bara SKA över hindret. :p Men också tekniken, taxeringen och spänsten. Och "tittigheten"... :o Det beror ju på vad man vill tävla... Jag hade med mig Anders Lagergren när jag köpte min Antica! :banana: :D :banana:
 
Ok...ok.....kanske jag forklarade mej lite konstigt!!
Jag ar ingen djavel pa hastryggen.
Som jag sa hoppar jag inga hojder.....aven med hastar som tavlar 130+, jag ar inte sa intresserad av hur hogt...for det brukar jag redan veta....agaren brukar ju rida hasten fore mej, samt man kanske har sett hasten pa tavling osv.

Jag ar intresserad av att se hur lattriden hasten ar. Hur mycket den tanker nar den blir riden.
Det handlar om arlighet och samarbetsviljan.
Nar jag haller lite hardare i tygeln, maste hasten visa egen frambjudan for att hoppa hindret. Stannar den anser jag att den inte var arlig.
Nar jag ger hasten laaaaang tygel ser jag om hasten "tar tillfallet i akt" och gar pa sidan. Inte heller arligt.
Jag brukar sparka pa lite extra for att se om hasten forlorar all koncentration och undrar vad fan jag gor, eller om den okar pa och hoppar hindret.
Alla dessa grejer gor jag for att se hur hasten ar med olika ryttare pa ryggen.

Som jag ocksa skrev sa rider jag ocksa hasten som jag brukar rida. For att kanna hur den kanns nar jag koncentrerar mej.

Det ska tillaggas att agaren ridit hasten innan mej, jag ridit hasten riktigt innan jag borjar min provning, sa hasten vet vad den ska gora.
De flesta hastar fattar att man ar lite konstig i huvudet och lyssnar bra, men litar pa sitt eget omdomme ocksa. Och det var det jag ville!!!
Jag vill ha hastar som hoppar aven fast de kommit lite fel, aven fast ryttaren tappat ena tygeln, aven fast ryttaren tappat stigbygeln och klammer at med bara ett ben.
Nar jag sedan kopt hasten och har den hemma hos mej arbetas det riktigt.
Det handlar inte sa mycket om fortroede, det handlar om att prova om hasten ar den hasten du letar efter!!
Riktigt fortroende kommer inte pa 2 minuter, det kommer nar man lar kanna varandra.
Jag har aldrig varit med om att nagon utav de hastar jag kopt inte gillar mej for att jag "provat" dem!!!!!

Arlighet och hur forsiktig hasten ar - det ar de 2 viktigaste sakerna nar man koper en hopphast som man ska tavla med. Hasten ska ha ett hopp-hjarta! Annars kommer den aldrig att bli en duktig tavlingshast.

Vi har alla olika satt att gora samma saker.....och det ar valdigt fa saker som ar fel, de ar bara annorlunda.
 
ok, så som du beskrev det uppfattade jag det som du flåred hästarna på hinder runt en meter (små hinder för mej iaf).
Klart att man måste ha en ärlig häst som ställer upp på en äen ifall du tappar tygeln osv..osv..
Den ska också vara villig att hoppa och att sammarbeta, så på vilken typ av häst vi vill ha är vi nog inte så olika, trots att jag fortfarande har kvar min ponny fast han ska som sagt säljas nu och jag ska hitta en stor häst.

Men vad gör du om den hästen du provrider har en dåligt dag, och inte uppfyller de kriterierna som du sa om att inte ta chans att smita. Fast du har sett den att bjuda till på tävling ? många hästar bjuder mer med en ryttare de känner och litar på än en främling som den bara sett i ett par minuter innan ryttaren sitter på hästens rygg.

"Arlighet och hur forsiktig hasten ar - det ar de 2 viktigaste sakerna nar man koper en hopphast som man ska tavla med. Hasten ska ha ett hopp-hjarta! Annars kommer den aldrig att bli en duktig tavlingshast."
där håller jag med dig fullständigt. sen så vill man inte ha enhäst som är djävligt att hantera från marken heller och med lite kapacitet och en god portion mod.
 
Hästen ska hoppa med hela kroppen! dvs huvud, hals, frambenen, ryggen, rumpan, bakbenen och svansen!

Den ska vara rädd om benen, och vika in dem väl, öppna upp bra bak och så ska man känna att ryggen och baken jobbar, dvs man får en liten extra puch mitt över hindret.

Ett klokt hopphuvud och viljan att hoppa och vara felfri.

Lydnad m.m är något man själv tränar upp hästen men lydnaden måste följa med i takt med hästen utbildning!
 
Men vad gör du om den hästen du provrider har en dåligt dag, och inte uppfyller de kriterierna

Som med allt far man bara en chans att bevisa vad man kan. och jag koper for att salja vidare, sa om en hast har daliga dagar ofta sa riskerar jag inte att hasten har en dalig dag bar jag har kunder som kommer till mej och tittar pa den hasten. Dessutom sa vill jag inte att de har en dalig dag pa tavlingsdagen. Nu ar vi ju alla fortjanta av att ha en dalig dag, om jag kanner till hasten innan sa kanske jag tanker lite pa det en stund...eller ber att fa ha hasten pa prov i ett par dagar. Men om det ar en helt frammande hast sa koper jag den inte. Da far den ha en dalig dag med nagon annan.
Och hur vet jag att hasten hade en dalig dag? For att agaren sa det?? Givetvis vill han bli av med hasten, annars hade han ju inte haft den till forsaljning.

Ibland rider jag hastarna pa tavlingsplatsen, efter att de hoppat sina klasser. Det handlar bara om att fa kanna hur den kanns. Man vet ju redan hur den presterar.

Nar du koper en ny hast ska du tanka pa att den gor det jobbet du ska ha den till. Vill du ha en hast att hoppa LB LA med sa leta inte efter nagon superkapacitet eller en otrolig kapacitet. Om den hoppar och ar forsiktig ar allting ok. Du ska ha roligt med hasten, sa den maste vara lattriden, du vill inte ha en hast som inte lyssnar pa dej eller som drar som 17.
En lattriden, arlig hast med kapacitet for det du vill ha den till.
Nar jag ser annonser dar det star att hasten ar tavlad LA LB med kapacitet for mycket mer sa undrar jag alltid varfor de inte tavlat honom i hogre klasser. Kanske ryttaren ar lite fegis pa hoga hojder, eller kanske hasten ar lite fegis pa hogre hojder. Kanske ryttaren inte vill aka langt for att tavla pa storre tavlingar...man vet ju aldrig. Men det ar alltid en fraga.

Var ALLTID kritisk mot det agaren/handlaren sager till dej. Alla handlare och agare ar inte luriga, men vissa ar det sa var pa din vakt. Och sadla och transa hasten sjalv! jag brukar alltid be agaren ga ut fran stallet nar jag sadlar upp. Jag borstar hasten, sadlar upp och lar kanna hasten lite innan. Provar ocksa hur han ar med ben, oron osv. Jag sager ALDRIG nagonting till agaren om vad jag funnit innan vi rider. Agaren far rida hasten och visa vad den kan. Efter det provar jag. Om jag gillar ridningen, men hasten ar kanslig med oronen nar man satter pa transet tar jag det som prutningsskal. Men du maste ocksa kunna leva med de felen och brister din hast har.
Om hasten ar svar att klippa tycker jag ar en levbar grej, ge den lite lugnande och klipp. Om hasten ar konstig att ta i benen....da far den garna vara...om den inte hoppar 1.80 med ryttare.

Bry dej inte sa mycket om teknik och kapacitet nar en hast loshoppas - det kan bli helt annorlunda nar du sitter pa. Visst ar det en insikt i hur hasten kan vara, men de flesta hastar loshoppar mycket battre an de hoppar under ryttare.

Ta god tid pa dej...ga garna till en handlare som du litar pa och som du kan komma tillbaka till och byta hasten om den inte passade. Hos en handlare kan du ocksa rida manga hastar, prova dem en efter en....da har man nagonting att jamfora med.

Hoppas att du hittar din dromhast!!
 
Skulle du komma och prova min häst och rida på det viset hade jag bett dej kliva av! :devil:
 
Sv: Hoppegenskaper

Jag skulle vilja att hästen var ÄRLIG, HINDERKLOK och ha KAPACITET. sen vill jag också att den ska ha någorlunda teknik men vilja överväger ofta en lite sämre teknik(Självklart vill jag inte att den hoppar med väldigt sänkt rygg och att den slarvar med fram och bak men Den måste inte vara tio i top)

Den ska också vara rädd om sig och inte för tittig. Jag lägger också väldigt mycket vikt vid GALOPPEN, hur den bär sej och spänsten.

//Erica
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
737
Hoppning Nu startar EM i hoppning och jag tycker att det förtjänar en tråd. Det är väl inte bara jag som kommer att titta?
35 36 37
Svar
723
· Visningar
26 795
Hästvård Har varit intresserad av en häst som besiktigades och uppvisade svag hälta i ena frambenet. Han behandlades i kotorna och har återbesök...
Svar
17
· Visningar
1 898
Senast: casio01
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska ryttare ligger i framkant när det kommer till att rida höga klasser med hästarna barfota, och svenska forskare ligger nästan...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp