Hopphingst

B

**BORTTAGEN**

Jag har ett sto som av olika anledningar inte kan ridas (tävlas) mer. Hon har tävlat 140 med placeringar och hoppat 150. Är själv bara 158. Ganska kompakt häst, fyrkantssockerbitig med ganska kort rygg och hals. Ganska ädel modell. Hon har ingen direkt speciell stam.

Är hon värd att betäckas? Jag vill gärna ha avkomman själv, för att utbilda och komma ut med och tävla om si så där hundra år.
Hon har aldrig haft föl förut, är 12 år.

I så fall, någon som har tips på en bra hingst?
 
140 tycker jag låter som bra meriter, är hon stabil i psyket och har ok benställning är hon säkert värd att avla på!

Hingstval är ju som sagt svårt om man inte vet stammen, men är hon kort och kompakt kanske en stor, mer långlinjerad hingst är ett smart val. Finns massor med fina hopphingstar i Sverige idag, det är nästan bara att välja och vraka... :)

//Kristin
 
Det är ingen hoppstam direkt, hon är inget "vanligt halvblod" direkt.

Psyket är ganska okej, hon är snäll och vill väl, men är
lite osäker, bland annat på grund av att hon förlorade sin mamma vid födseln.
 
Ja, men av olika anledningar tänker jag inte skriva ut den här. Kan säga så mycket som att hon är avlad för något helt annat än hoppning, och att dessa hästar i många fall brukar bli rekommenderade att inte avla vidare på, om man inte betäcker med egen ras, tex arab med arab.
Men om det nu inte finns någon häst inom den rasen, med någon särskild hopptalang, ska inte detta sto avlas vidare på då?
 
Först och främst så är ju frågan om anledning till att den inte går att rida på är nedärvbar eller inte. Och sen om hon är såpass fräsch att det är schysst att låta henne bära fram en fölunge. Är det så att hon är tillräckligt fräsch och skadan är pga yttre "våld" så finns det ju massor med hbl hingstar att välja på. Fast jag är ju av den åsikten att det är *MYCKET* bättre att köpa sig en unghäst än att avla på en märr av sentimentala skäl !
 
Jag kan inte bedöma om den skall avlas vidare på eller inte. Det är ju större chans att ungen blir bra på att hoppa om det finns annat hoppblod i den, jag tänker på tex om det är en övervuxen Connemara.
 
Det är en skada, som gör att hon inte kan ridas särskilt mycket, och kan enligt vet. mycket väl få föl.

Så, om det inte är ett halvblod, är det inte värt att avla vidare på, trots de prestationer hon har? :confused:
 
Det är naturligtvis jättesvårt att svara på denna fråga eftersom du inte vill tala om vad det är för ras på hästen då detta trots allt har stor betydelse.
Jag tror att du skall fundera på varför du skall avla på henne, är det för egen räkning eller för försäljning? Om du planerar att behålla fölet själv och tror att stoet kommer att nedärva den egenskap (som hon tydligen inte är avlad för) du är ute efter så har hon ett högt värde för dig avelsmässsigt. Skall du däremot föda upp föl efter henne till försäljning och hon är t.ex ett varmblod (travare) så är jag rädd att jag måste göra dig besviken genom att säga att spekulanterna kommer att vara mkt få p.g.a. hennes stam. Om hon nu är ett varmblod och skulle ha varit frisk så skulle stoet självt ha varit svårsålt som tävlingshäst trots sina meriter och hennes avkommor kommer att vara ännu mindre attraktiva på marknaden.

Jag är ledsen om jag gjort dig besviken men så ser tyvärr verkligheten ut i denna värld.

Mvh
Nilly
 
Nja, när det gäller prestationerna så OM det är en ras som INTE är avlad för ridning så tror jag att egenskaperna är unika för din märr och sannolikheten är pytteliten att det egentligen är nedärvbart. Så nej, jag skulle inte avlat på en travare tex och tro att det skall bli en hoppstjärna. Därmot är det en häst avlad för ridning, tex en Connemara eller nån irländsk korsning så skulle jag inte tveka. Men var och en får göra som den vill.

Sen när det gäller skadan så är det ju viktigt att veta VAD det är för typ av skada. Är det en förslitningsskada eller tex en spark - det gör STOR skillnad anser jag.
 
Det finns inga varmblod som har tävlar upp i dessa klasser - det har vi ju konstaterat förut. Iallafall INGEN som lyckats namnge en enda där resultatet varit kotrollerbara - så det rör sig nog om en annan ras !
 
Nej, jag vet också att det inte finns något varmblod som gjort dessa resultat men jag får ändå känslan att det är något liknande det är frågan om i denna fråga.....
OM den häst förfrågan gäller är ett fullblod så finns väl inga frågetecken: AVLA, detta är vad marknaden skriker efter! Om hästen är en övervuxen connemara eller annan ponny så skulle även jag avla, dock så tror jag att avkomman automatiskt blir mindre värd på marknaden, tyvärr. Om hästen är ett kallblod så tror jag att man skall låta bli att avla om man planerar att sälja fölet. Chanserna är väl dock minimala att vi diskutterar en nordsvensk eller ardenner??

Men som sagt....det vore ju VÄLDIGT intressant att veta vad det är för ras för att kunna svara ordentligt.

/Nilly
 
tävlingsmeriterna är ju kalasbra.Är hon sedan utställd med bra kritik och bra psyke/lynne så skulel jag inte tveka på att avla på en lite större hingst=)
LAURIN skulle jag rekomendera om du är ute efter en BRA hopphäst=)
 
Jag tycker att du ska ta ett föl på ditt sto ,och om du vill satsa på hoppning så välj en hingst som har de meriter och framförallt saknar de brister ditt sto har -travare lr ej
Det fanns travarblod i Milton -har alla gölömt det!!!
Lycka till och kolla efter mång hingstar innan du bestämmer dej för den rätte :)
 
Nej det är innget travar blod i miltom han var ett hollänskt varmblod som inte är någon travar ras.
Alla varblod är innte travare för hette ju det svenska halvblodet för svenskt varmblod och dom är ju inga travare.

Kram


kram
 
är inlägget till mig???
Mitt sto är e Gaspadin ue Hertigen och när jag tar för vill jag hålla mig till ren avel inte korsa.

Jag tog Laurin sompappa till mitt föl och är helnöjd. stoet har dåliga hovar så det var viktigt att hingsten hade bra hovar och det hade han=)
Stoet är litet så jag ville ha en liten större hingst. stoet är rätt så vass i tempramentet så hingsten skulle vara luuugnet själv å det var han=) fölet fick allt jag ville ha=) förutom att han inte fuck 4 strumpr å bläs då :cool:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 242
Senast: cirkus
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 025
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 390
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp