Hoppig och otroligt glad & social hund

B

**BORTTAGEN**

Hoppig och otroligt glad & social hund

Skulle behöva lite hjälp då vår hund blir väldigt, väldigt glad när han får syn på människor, hundar, katter, ja allt som rör sig! Han blir så otroligt uppspelt och är svår att få kontakt med.
När det kommer hit folk brukar jag koppla honom, säga åt honom att sitta ner och stanna, det fungerar jättebra. Då brukar han hålla sig lugn, efter några minuter när han verkligen lugnat sig släpper jag honom och då är inte de nya människorna så otroligt roliga.

När vi är ute och går och möter folk brukar jag gå undan lite och göra samma sak. Sitt och stanna, för att sedan gå vidare när folket passerat.

Han blir så enormt glad så han verkar inte klara av att hålla koll på sig själv om vi inte gör så som jag skrev ovan. Han hoppar och studsar och vill helst upp i famnen på folk, men det är inte acceptabelt här! Han väger ändå 25 kg och det är inte kul med tassavtryck på alla kläder, dessutom gör det ont!

Jag skulle gärna vilja gå med honom okopplad i skogen, men är rädd att träffa på folk. Han är aldrig agressiv el. likn. men ändå....

Övrigt är han väldigt lydig och har alltid koll på mig. Söker ofta kontakt med mig, men i såna situationer när det kommer folk blir han som förbytt. Och det är inte så att han sitter och drar i kopplet när jag säger åt honom att sitta och stanna - utan han sitter säkert på rumpan, men jag ser på honom att det rycker i benen och att han VILL fram till människorna. Har sagt åt att de inte ska prata eller gulla med honom när han är beordrad att sitta och stanna, utan de ska låtsas om som att han inte är där.

Är det ok eller skulle ni göra på annat sätt??

Har även två katter som han blir helt till sig när han ser. Han är inte ute efter att bita dom, utan han ska lukta och putta och slå på dom. Hoppar från sida till sida, sätter sig, lägger sig och studsat. Katter tycker att han är lite jobbig så ibland springer dom iväg och han efter som en skottspole, ibland slår dom honom på nosen - men det bryr han sig inte om. :crazy: Dessvärre verkar katterna tycka det är kul att retas med honom, så de ska gärna visa sig och gå framför honom och göra snabba rörelser så fort dom ser att han int ekan hålla sig, då sticker dom.

Vet inte riktigt hur han ska komma över det här med katterna?? Han är snart 10 månader, leksen och ivrig. Blandning mellan golden/springer spaniel.
 
Re: Hoppig och otroligt glad & social hund

Ja fortsätt så! Oftast är det inte så att de blir så himla glada när de träffar och möter folk just för folkets skull, utan det är själva förväntan i hälsningsproceduren som de är ute efter. De tycker det är roligt att spralla och hesta upp sig lite. Jämrför om du kastar nån leksak åt de, de blir jätteglada och en del skäller och hoppar runt. Det är inte för att de blir glada åt bollens skull, utan att de blir glada åt själva aktiviteten. I det fallet kanske jaktkamplusten, när de hälsar på folk så kanske den sociala kamplusten spelar större roll.

Jag vet att många männsikor känner sig speciella och utvalda när de kommer och hundarna häslar så intensivt på de. De skulle bara veta att hunden hälsar på i princip *alla* på det sättet... :crazy:

Så det gäller ju liksom att ta bort förväntan på att det blir en rolig hälsningsprocedur varje gång man träffar en människa.

Att arrangera möten med hundvana folk som bara ignorerar de gång på gång är nyttigt. Låt någon komma gående och hunden kanske är lös. Personen i fråga bara ignorerar hunden när den kommer rusande och kanske hoppar upp på figuranten. Figuranten bara vänder ryggen till och tar INTE kontakt på något vis. En del hundar blir ännu mera intesiva i sitt uppvaktande då. SE MIG SE MIG säger de. Men efter ett antal sånna konfrontationer så kommer intresset att minska. Hur mycet och hur långvarigt beror dels på hunden och dels på hur väl man lyckats lägga upp träningen.

Kan praktiseras vid hundmöten också. Flera hundar som går runt ett kvarter och möts gång på gång utan att häsla tills alla är avtrubbade. Sen får man byta miljö och sätt att mötas på tills det blir som en "äkta" situation.
 
Re: Hoppig och otroligt glad & social hund

Det var ju skönt att höra att vi är på rätt väg. Fast det trodde jag nästan, i och med att han blir lugnare för varje gång vi tränar det. Sen har ju vissa människor väldigt svårt att för hålla truten och inte dutta med den stackars hunden som inte får hälsa, säger till alla som kommer hit att strunta i hunden men ändå envisas en del med att tycka synd om honom och att prata med honom. Då blir han ännu värre.

Han blir även sån när vi kommer hem. Viftar svansen av sig nästan :) men vi har börjat med att ignorera honom en stund och det har också visat bra resultat! Självklart ska han tycka om när vi kommer hem eller när det kommer hit folk, men han behöver inte "anfalla" när han hälsar.
 
Re: Hoppig och otroligt glad & social hund

Mmm folk är svårare att uppfostra...
 
Re: Hoppig och otroligt glad & social hund

Tycker också det låter som om du jobbar på rätt sätt.
Visst är folk besvärliga, har just nu en valp på 15 veckor och folk beter sig som om hon är allmän egendom.
Jag har av erfarenhet lärt mig att jag måste vara riktigt tuff och alltid försöka se vad folk tänker göra.
Men man borde inte behöva ständigt vara på sin vakt.
 
Re: Hoppig och otroligt glad & social hund

*ha ha* Precis! Man måste alltid vara på sin vakt mot folk! Om jag försöker att lugna min hund så sätter de sig på huk och lockar på henne!! Vad är det för sätt?? Om jag köpte en cykel för 9000:- inte skulle det då vara en allmän egendom, men är det en hund(valp...
 
Re: Hoppig och otroligt glad & social hund

Ser fram emot att hon nu kommer in i den gängliga kalvlika åldern, då är hon kanske inte lika intressant.....
Vi var inne i stan och gick en promenad förra veckan.
Min hund är mkt intresserad av folk och hoppar som en känguru när hon ser någon så jag tränar mkt på att vistas bland folk utan att man hälsar.
Helt plötsligt kommer det upp en människa bakom oss, sätter sig ner och uppmuntrar hunden att hoppa och studsa upp i ansiktet på henne. Du kan väl vara snäll och bara fortsätta gå sade jag ganska strängt, så det gjorde hon.
Det tråkiga är att då är ju skadan redan skedd, det har lönat sig att hoppa och studsa.
 
Re: Hoppig och otroligt glad & social hund

Precis... För hunden har det redan lönat sig... Det gäller verkligen att "avtrubba" de. De skall ju inte vara rädd för folk och man skall ju inte behöva hålla tillbaka de med lydnad, de skall ju själv bara ignorera folk. Min äldre hund gillar INTE folk och har alltid kunnat vara lös bland folk utan problem. *lyx* :bump:
 
Re: Hoppig och otroligt glad & social hund

Min gamla hund var mkt reserverad men ändå vänlig.
Också en utmärkt följeslagare bland folk.
Svårt att tro att min lilla är nära släkt med honom.....
Fast känguruhoppen är lite söta :D bara jag kväver dem i sin linda.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
873
Senast: Praefatio
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 384
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
628
Senast: Tonto
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp