Kontroll över larmande

Bukefalos 30 år!

Amha

Trådstartare
Jag har för första gången i mitt liv skaffat en ras av mindre storlek, med larmandet (ringklockan 😁) som bonus. Något jag var helt med på och som jag inte vill ta ifrån hunden i fråga, i huvudsak för att det känns märkligt att ta bort ett beteende som faller sig så naturligt. Däremot vill jag hitta ett bra sätt att få kontroll över det. Antingen att det voffas någon gång och springer och hämtar tvåbening (optimalt) eller att det åtminstone blir lätt att bryta och ordna teamwork i ringklockandet. Frågan är hur man bäst når dit.

Så, där vi är idag:
Hunden är en Löwchen, nyss fyllda 1. Trevlig och lättlärd. Jag har fått honom att förstå att man inte behöver skälla på ljudet av andra hundar (tack och lov, har en jakthund nära). Inget skällande på promenader. Däremot säger han till när det är nya besökare hos grannen eller att de gör något nytt/konstigt, folk han inte känner igen passerar hans revir på vägen utanför, hundar passerar osv. Han går ut och in lite som han vill när dörren är öppen. Tomten är instängslad.

Vi har nyligen nått till att han nästan alla gånger bryter skällandet och kommer springande, stolt över sitt agerande när man ropar (ingen ilska i inkallningen). Sitt och godis när han kommer in, vilket underlättat för att få honom att bryta och min upplevelse är att det blir utförandet av kommandona jag berömmer, på gott och ont. Det är vissa där han inte ger sig med skällandet förrän jag kliver ut på gräset och går emot honom men då kommer han. Jag är dock inte säker på varför det blir så, om det är att det är viktigt att jag ser eller att han då återkommer till verkligheten.

Så, finns det en manual för hur man får dem att voffa till någon gång eller två och sen hämta tvåbening, som är det jag helst hade sett att han gör, eller behöver man anpassa att han bryter på "hans" sätt?

Jag har för första gången i mitt liv skaffat en ras av mindre storlek, med larmandet (ringklockan 😁) som bonus. Något jag var helt med på och som jag inte vill ta ifrån hunden i fråga, i huvudsak för att det känns märkligt att ta bort ett beteende som faller sig så naturligt. Däremot vill jag hitta ett bra sätt att få kontroll över det. Antingen att det voffas någon gång och springer och hämtar tvåbening (optimalt) eller att det åtminstone blir lätt att bryta och ordna teamwork i ringklockandet. Frågan är hur man bäst når dit.

Så, där vi är idag:
Hunden är en Löwchen, nyss fyllda 1. Trevlig och lättlärd. Jag har fått honom att förstå att man inte behöver skälla på ljudet av andra hundar (tack och lov, har en jakthund nära). Inget skällande på promenader. Däremot säger han till när det är nya besökare hos grannen eller att de gör något nytt/konstigt, folk han inte känner igen passerar hans revir på vägen utanför, hundar passerar osv. Han går ut och in lite som han vill när dörren är öppen. Tomten är instängslad.

Vi har nyligen nått till att han nästan alla gånger bryter skällandet och kommer springande, stolt över sitt agerande när man ropar (ingen ilska i inkallningen). Sitt och godis när han kommer in, vilket underlättat för att få honom att bryta och min upplevelse är att det blir utförandet av kommandona jag berömmer, på gott och ont. Det är vissa där han inte ger sig med skällandet förrän jag kliver ut på gräset och går emot honom men då kommer han. Jag är dock inte säker på varför det blir så, om det är att det är viktigt att jag ser eller att han då återkommer till verkligheten.

Så, finns det en manual för hur man får dem att voffa till någon gång eller två och sen hämta tvåbening, som är det jag helst hade sett att han gör, eller behöver man anpassa att han bryter på "hans" sätt?
Skvallerträning kanske? Har inte provat själv men vet att det finns stor kunskap bland användare på Buke.

Vår har samma funktion.

Vi har "typ" skvallertränat men inte superseriöst. När han börjar skälla så ropar vi och då kommer han springande till oss. Men inget sitt när han kommer, vi kastar godis inåt i huset direkt. Jag vill berömma att han bryter skällandet och kommer in, inte sätter sig. Det är nog ungefär på den nivån vi vill ha det.

Grannarna hade inbrott för några veckor sedan, när de var hemma. Då insåg vi fördelen med att ha en larmande hund.

Mina stora vaktande gårdshundar som jag ju hade för vaktens skull, berömde jag direkt vid skallet. Ja, va bra att du såg, nu vet matte.
Och sen inkallning direkt.
Maken gjorde inte så. Han försökte med direkt inkallning. Vilket oftast innebar att dom skällde längre.
Vi är uppfostrade med helt olika hundraser och hans familj har alltid försökt hindra sina hundar att skälla alls medan jag anser att en vakthund ska skälla och tackas för det. Men sen tar människan över. Om dom nu inte var ensamma hemma, alltid inomhus, då ville jag att dom larmade som fan.

Mina stora vaktande gårdshundar som jag ju hade för vaktens skull, berömde jag direkt vid skallet. Ja, va bra att du såg, nu vet matte.
Maken gjorde inte så. Han försökte med direkt inkallning. Vilket oftast innebar att dom skällde längre.
Vi är uppfostrade med helt olika hundraser och hans familj har alltid försökt hindra sina hundar att skälla alls medan jag anser att en vakthund ska skälla och tackas för det. Men sen tar människan över. Om dom nu inte var ensamma hemma, alltid inomhus, då ville jag att dom larmade som fan.
Intressant! Det är ungefär så som jag tänker med våra jakthundar. Under icke jaktsäsong på promenader så markerar de när de känner vilt och då brukar jag berömma dem. För dem betyder det inte att de ska ut och jaga viltet men de får ändå lite bekräftelse på kommunikationen.

Hej
Hade golden innan som inte larmade alls men med Cocker/cavalier nu är det lite mer voff.
Som ni är lite inne på är det ju deras uppgift så man vill inte jobba helt emot

Jag tycker dock det är bättrenu när han snart fyller 3. Han är tröttare och låter mkt mer passera utan skall.
Mkt motion och aktivitet hjälper också. Då orkar han inte larma alls nästan

Värst var det em och kväll och mellan 1 och drygt 2 års ålder
Vi har öppna dörrar på sommaren och stor tomt så det har varit klurigt.
Brukar försöka ta honom redan i lilla morret när han ser att folk/hundar går förbi.
Tack tack för infon liksom. Sedan får han en godis när han bara tittar utan morr.
Ett tag körde jag långlina som jag trampade på när han började skälla
Men jag kan inte hålla fullständig koll hela tiden så klart🙈

Dock måste jag säga att allt jobb har betalat sig nu
Tror att han fattat att jag inte vill att han skäller på folk som går förbi och att det lugnat sig betydligt!
Lycka till!!!

Det där var intressant, det provade jag idag och tyckte nog att det blev ett kortare skall och det där att han kommer springande. Vid något tillfälle kom han inte på en gång, då gick jag ut och tittade med honom och så gick vi in och gav godis. Han sprang ut igen strax efter och kollade läget utan skall. Ska fortsätta prova det och se om min make kan anamma det lite med.

Som sagt stör jag mig inte på att han skäller (och han är inte på något sätt ett extremfall), jag vill bara att vi har ett sätt att hantera rörelser ffa utanför tomten tillsammans, i form av ett "kom hit och kolla matte" "jag ser, hunden, vad bra att du sa till men nu tar jag över"-samarbete. Även jag ser fördelarna med att han låter och hade jag inte öht velat ha en skällande ringklocka hade jag nog kollat in en annan ras 😁

Liknande trådar

• Korrigera bitande?
  • Få valp att koppla av inomhus
  • Hund på besök
  • Slickande

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!