Bukefalos 28 år!

Hoppövningar till oerfaren häst

nrciss

Trådstartare
Har nyligen fått möjlighet att börja hoppa min medis, som har hoppat tidigare men det var ett par månader sen sist, så dels är hon ringrostig och dels har hon enligt ägaren alltid hoppat i unghäststil, dvs stannar i princip innan hon stampar av långt ifrån hindret och hoppar ungefär dubbelt så högt som hon behöver. Tänkte därför höra om ni har några bra övningar för att korrigera detta, särskilt taxeringen, och bara få lite mer flyt i det hela. Och dessutom gärna övningar hon får öva samling i!

Har ganska begränsat med bommar och stöd, kan kanske bygga fyra räcken och ha några bommar över.
 
Sv: Hoppövningar till oerfaren häst

Börja med galoppbommar och träna på att hålla en bra galopp och komma rätt på dem. Sedan kan du höja lite grann och ha upphöjda galoppbommar och rida som studs liksom, eller med något galoppsprång mellan. Då får du träna på att komma med flyt över.
Rekommenderar även 5½an, ett litet hinder som man travar in mot, gärna med en travbom före, och sedan 5½ m till en oxer. Då när hästen landar i galopp blir det ett galoppsprång och man kan nästan inte komma fel ;)
 
Sv: Hoppövningar till oerfaren häst

3st Galopp bommar och fokus på en jämn galopp över och sen höja mitten bommen eller sista ngt snäpp brukar vara en bra övning för att hitta en jämn rytm över hindret. Jag har ofta bom ca 2, 5m före och 2, 5-3m efter hindret för min stor galopperande häst, går bra upp till 70-80cm sen får man peta ut bakbommen lite till.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 098
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Jag har nyligen köpt en ny häst - ett 8-årigt DV sto som blev inriden som 6-åring, dvs. inte gjort så mycket. Hon har stått ganska länge...
2
Svar
27
· Visningar
3 544
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är tydligen ston som gäller för mig nu. Förra veckan fick jag sitta på Dunja och Arnica, och denna veckan blev det Parma och Arnica...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 225
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp