Hopprädd häst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Jo_bo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 717
J

Jo_bo

Hästen jag hämtar hem om ett tag har blivit rejält skrämd av att hoppa, han är jätte duktig och verkar älska det- men han har tyvärr blivit slagen ordentligt de få gånger han vägrat vid ett hinder (de krävde för mycket av honom). Detta har resulterat i att han blir vettskrämd när han hoppar och nästan hyperventilerar.
Jag vill börja om från början igen, jag vill lära honom att hoppning är kul.
Tänkte ta det riktigt långsamt.
Tror ni att löshoppning är ett bra alternativ för att bygga upp hans självförtroende igen (kommer ta hjälp av utbildad tränare):confused:

Sv: Hopprädd häst

Jag hade börjat med bommar på marken, kanske till och med lett honom över i början, och gjort det ofta, utan att göra en stor grej av det. Löshoppning är säkert en bra idé. Och om han skulle vägra, nonchalera det. När han hoppar, beröm.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 461
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 460
Senast: Edla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 865
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka