Höpriser-Var går din smärtgräns?

Det vore väl trevligt att stå i ett stall där du har tid att använda din häst?

I ditt läge så skulle jag vilja flytta eller sälja hästen.

Ja faktiskt, den insikten börjar sjunka in. Nu i morse pressade stallägaren mig på info om hur många balarna jag skulle ha och jag blir bara så less.
 
Som en jämförelse har jag också häst på lösdrift. Inte hos en kompis men inhyrd. Min häst blev konvalescent. Långtids. I stallhyran ingår 1 bal spån per månad (varje lösdriftshäst har egen box). Min förbrukade milt sagt mer. Helt okej enligt stallägaren. Jag köpte eget spån dock, och då såg stallägaren till jag fick bättre pris via hens kontakter.

Min häst kunde ju inte gå på bete utan åt - ett år som detta - grovfoder. De köpte till och med in extra grovfoder pga henne. Inget gnäll och hen ville inte ha extra betalt - ”det är ju inte ditt fel hästen är sjuk”. Jag fick sen tag i hö själv och slapp belasta stallet, men hade jag inte fått det hade de löst det. Jag får även ta hur mkt halm jag vill, hästen har fått en egen sjukhage, hon fodras frukost och lunch av stallägaren etc.

Motiveringen till att hen ställer upp osv är att ”du ställer ju alltid upp och hjälper till, då är det klart vi försöker hjälpa”. Samma inställning borde din bekant ha, milt sagt!
 
Det har varit konfliktfritt i den mening att vi uttalat inte bråkat om något verbalt på det sättet. Personen i fråga brukar dock för vana att fråga mig om saker som rör oss och vår hästhållning (jag försöker ge och korrekt och påläst svar utifrån fakta och erfarenhet, jag är legitimerad djursjukskötare med 10 år på södra Sveriges största hästsjukhus), men det slutar allt som oftast med att hon gör vad hon har hört från helt random person. Kraven nu som hon ställer stämmer inte överens med det avtalet vi upprättade vid inflytt för ca 3 somrar sedan, det som vid inflytt hette ”har du tid och lust att göra det någon gång” räknar hon med att jag numera uträttar (på schema!). Det handlar exempelvis om mockning av hage, dvs 2 hektar som hon vill ha mockat dagligen, varannan vecka på schema numera. Arbete som tar bra mkt längre än att mocka en box och tid som jag inte har, vilket hon vet, resultatet av detta är att hästen inte blivit riden sedan förra hösten. Men poängen med att stå på lösdrift och just i detta stall har gått förlorad. Hästen är lika glad ändå men jag har ju inte häst för att bara titta på den när jag lägger timmar på att mocka hage. Det finns otalig exempel. Jag är klart en bidragande faktor till att hon har tillåtits hålla på, eftersom jag inte orkar ta några strider med henne. Men det här senaste med fodret känner jag är droppen, det här kan jag verkligen inte kompromissa med.

Utan att outa personen för mkt så är den beroende av både min hästs sällskap samt inkomsten i form sv stallhyra. Min häst är enkel, hon går att lämna ensam hur som helst när stallägaren är ute och rider eller åker iväg med sin häst. De är likvärdiga i fodermängd vilket är rätt avgörande då de går 24 timmar om dygnet ihop. Det togs i somras in en hyresgäst som jag redan på förhand höjde varningens finger för och som mkt riktigt slutade det med obetald hyror och en häst som både stallägare och jag fick ta hand om pga ägaren inte skötte sig. Ännu en grej som gjorde mig otroligt besviken, hon vad inte ett dugg rädd om mig som hyresgäst som har betalt hyra året runt i 3 år, utan istället tog man in en tillfällig hyresgäst och så slutar det med kaos. Så från min sida sett så har allt inte fungerar bra men jag har i vissa fall motvilligt accepterar saker genom tystnad (dumt jag vet), men från stallägarens sida tycker hon säkert att det här fungerar prima.

Jag hade velat flytta faktiskt utifrån hela läget du beskriver.
Bara exemplet att mocka hage dagligen på sån yta och bara två hästar i alla år - (som jag förutsätter är maskfria/träckprovade/avmaskade osv, blir ju väldigt märkligt....

Vad har du för uppsägningstid ?

Eftersom du har foder,så även om det kan vara svårare i år pga foderbrist att hitta ny stallplats då många inte tar in fler borde du ju kunna hitta stallplats känner jag .
 
Senast ändrad:
Fick idag veta vad vårt hösilage kommer att kosta. 7 kr/kg!! :nailbiting::nailbiting: Det är dessutom inte ens särskilt fint silage. Vissa balar är jättesmuliga och de är alla fulla med allehanda ogräs. Analysen visade på låga proteinhalter. Hög TS-halt dock så alltid något.
 
Fick idag veta vad vårt hösilage kommer att kosta. 7 kr/kg!! :nailbiting::nailbiting: Det är dessutom inte ens särskilt fint silage. Vissa balar är jättesmuliga och de är alla fulla med allehanda ogräs. Analysen visade på låga proteinhalter. Hög TS-halt dock så alltid något.

Även om proteinet är lågt så har du ju möjligheter att rätt enklelt komplettera med proteintillskott - inte ens dyrt . Vad säger analysen totalt ? Ang smrp och MJ ? Vore intressant i sammanhanget .
 
Har faktiskt inte räknat på det, och... Som det verkar nu, behöver vi inte heller göra det. Vi kommer att få grovfoder, däremot kanske det inte håller högsta näringsvärdet, men den smällen tar vi och tackar vår höbonde för att han levererar.
 
Jag har fått tag i halm också. Enligt bonden så var den fin i år! Min sambo känner honom mycket väl. På frågan vad han ville ha för den blev svaret: "inte så mycket!"
Hur tusan ska jag veta vad det är!?:rofl:

Men då kan ponnyn få betydligt mer att tugga på i år, vilket är toppen! :bump:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Allt blir dyrare (el, foder, drivmedel mm ) och det larmas om att det kommer öka ännu mer framöver. Hur påverkar det ert hästägande...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 557
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 374
Gnägg Med en hästapp kan man kolla farten på hästen, alltså Hästigheten! Hur fort går din Häst? Har den eld i baken!? Vad har Brunte för...
2
Svar
38
· Visningar
2 319
Senast: Sryoqwe
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 933
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp