Höpriser-Var går din smärtgräns?

Jösses, var har du fått tag på grovfoder till det priset? Jag är glad om det stannar på 30 000 för mig för två stora och en shettis.
Mitt går på 8000 inkl transport (6000 utan) i 7 mån för två stora hästar och en shettis. 1kr kilot knappt exkl frakt.
 
Jag har fått hem foder nu, det räcker inte men har annat på G också. Nästan 3 ggr dyrare än vanligt, denna gång hamnade jag på 2.7 kr/kg inkl transport tur och retur ca 60 mil med lastbil. Även ink moms och lastning och lossning. Dock ingen aning om kvalite, inte öppnat nåt ännu. Lite läskigt.
 
Jag har fått hem foder nu, det räcker inte men har annat på G också. Nästan 3 ggr dyrare än vanligt, denna gång hamnade jag på 2.7 kr/kg inkl transport tur och retur ca 60 mil med lastbil. Även ink moms och lastning och lossning. Dock ingen aning om kvalite, inte öppnat nåt ännu. Lite läskigt.
Men då har du ju fått tag i väldigt billigt foder under situationen som råder?!
 
Härikring finns foderförsäljare som har bra kvalitet på fodret som tar 85(!) kr stycket nu för en 7 kg bal hö.

De har foder till sina egna hästar och säljer med förhöjt pris till andra .

Det finns f.ö för att vända på myntet, kvalitetshackat lucern att köpa via etablerad kvalitetsleverantör för 4.50 kr/kg med frakt runt 800 kr, om man köper full lastbil med flera ton.
 
Har inte funderat så mycket på smärtgräns då vi har hästarna tillsammans med mina föräldrar och i bolag (intäkter genom andra verksamheter). Har dessutom förmånen att både kunna ta eget grovfoder samt köpa in av leverantör för runt 1,70 kr/kg. Förra året låg kg priset på runt 1,40 kr/kg för riktigt bra hösilage med superfina värden passande avelsstona. Ska rätt mycket till för att vi ska dra ner på hästantalet pga stigande kg-pris då alla i familjen har stabila bra inkomster.
 
Lite märkligt när folk kontaktar mig och har hö eller hösilage att sälja och sen blir sura när jag inte vill betala 6,50 per kg. :cautious:
 
Verkar nu också som att många som köpt importhö fått dåliga leveranser. Så jäkla trist.
 
Lite märkligt när folk kontaktar mig och har hö eller hösilage att sälja och sen blir sura när jag inte vill betala 6,50 per kg. :cautious:

Jag skulle gladeligen betala det iofs. Men det är lite spännande det där med säljare som blir sura för att alla inte vill köpa just deras vara. Liksom hur kan man orka engagera sig i det, särskilt om man sas själv initierat kontakten??
 
Verkar nu också som att många som köpt importhö fått dåliga leveranser. Så jäkla trist.

Sjukt trist. Sett en del skräckbilder på plastat importerat foder med. Skulle aldrig våga gambla så, snacka om sits man sitter i om hela den dyra årsförbrukningen är skit, och säljaren lokaliserad utomlands. Samtidigt så lätt att säga att man inte skulle våga gambla så när man inte behöver. Stod jag i sitsen att behöva avliva hästen skulle det knappast vara lika lätt att så tvärsäkert tycka så...
 
Sjukt trist. Sett en del skräckbilder på plastat importerat foder med. Skulle aldrig våga gambla så, snacka om sits man sitter i om hela den dyra årsförbrukningen är skit, och säljaren lokaliserad utomlands. Samtidigt så lätt att säga att man inte skulle våga gambla så när man inte behöver. Stod jag i sitsen att behöva avliva hästen skulle det knappast vara lika lätt att så tvärsäkert tycka så...

Nej men precis. Man förstår ju att folk får panik när de inte har några marginaler, betet är slut osv. Nu verkar det ju som tur är som att det blir en andraskörd (eller t o m tredjeskörd) så småningom så jag tror nog att det kommer att gå att få tag på foder (även om det blir dyrare). Men står man helt utan bete och hö redan nu så är det ju såklart knepigt läge.
 
Nej men precis. Man förstår ju att folk får panik när de inte har några marginaler, betet är slut osv. Nu verkar det ju som tur är som att det blir en andraskörd (eller t o m tredjeskörd) så småningom så jag tror nog att det kommer att gå att få tag på foder (även om det blir dyrare). Men står man helt utan bete och hö redan nu så är det ju såklart knepigt läge.

Ja eller om det inte blir andraskörd. Här ser det dystert ut, men beror ju lite på hur hösten blir om det ev går få in en väldigt sen andraskörd. Men ska man tro de som ska kunna kommer det inte räcka ändå. Och då är det ju valet mellan chansa och vänta - men riskera få ännu svårare få foder sen. Så verkligen vidrig situation.

Jag söker ju hö till min som är konvalescent. Och fanns det inte en höskulle full med halm skulle jag ha magsår, panik och grina vid det här laget. För det är i princip omöjligt om man inte behöver en hel jäkla lastbil. Och behöver man en lastbil är det främst importerat som finns ändå. De få annonser i övrigt som kommer ut är allt sålt på ett par minuter. Så riktigt hemskt för de som sas saknar foder. (Stallet jag står har hela vintern säkrat men för tidigt öppna småbalssilaget och kan inte öppna en rundbal med silage för en häst. Men min kan i värsta fall äta halm och lucern enbart i nån månad liksom så jag har inte alls samma råpanik som många andra)
 
Min stora rädsla är att om/när jag väl får hem mitt hö så kommer det att börja mögla direkt i den här fuktiga värmen. :crazy:
 
Min stora rädsla är att om/när jag väl får hem mitt hö så kommer det att börja mögla direkt i den här fuktiga värmen. :crazy:

Den är nog tyvärr befogad för många (vet inte vad du har för förvaringsmöjligheter). Vi har haft 30 grader varmt och kruttorrt tills för en knapp vecka sen. Sen dess har vi haft lite regn men ffa kvavt, åska och tropisk, kletig luftfuktighet. Fröken häst hade lämnat hö idag och valde hellre halm än hö när jag serverade nytt. Jag märker inget konstigt med balarna (torrhö, på pall i luftigt lider) men jag litar på hennes näsa och gissar att det dragit åt sig fukt från luften och håller på att bli dåligt :/ Ska gräva fram en ”mittenbal” imorgon och se om det gör skillnad
 
Min stora rädsla är att om/när jag väl får hem mitt hö så kommer det att börja mögla direkt i den här fuktiga värmen. :crazy:
Min vanliga bonde sa något intressant häromdagen. Han sa att är det över 25 grader borde man egentligen kyla balarna eftersom de blir så varma bara av att stå i solen. Och även om ingen process satts igång förrän du öppnar det så när du väl gör det, handlar det om timmar. Hösilage pratar jag om nu. Hö är ju torrt sen innan och drar man igång hötorken då och då så håller det. Min ena hösilagebal från honom möglade på en dag, den andra har jag fodrat med nu i 1,5 vecka genom att strö ut, vända och torka.
 
Min vanliga bonde sa något intressant häromdagen. Han sa att är det över 25 grader borde man egentligen kyla balarna eftersom de blir så varma bara av att stå i solen. Och även om ingen process satts igång förrän du öppnar det så när du väl gör det, handlar det om timmar. Hösilage pratar jag om nu. Hö är ju torrt sen innan och drar man igång hötorken då och då så håller det. Min ena hösilagebal från honom möglade på en dag, den andra har jag fodrat med nu i 1,5 vecka genom att strö ut, vända och torka.
Ja, den hösilagebal jag öppnade tidigare strödde jag ju ut så den skulle torka istället för mögla, men i den här fukten vet jag inte om det hjälper om jag öppnar en ny.

Pratade med grannen om jag fick lägga höet på skullen istället för i maskinhallen och han berättade då att hötorken finns kvar, men med tanke på elpriserna nu och att det är rundbalar som jag troligen måste öppna känns det lite långsökt med 11 ton och sen köra löshö till hästarna på släp flera gånger/vecka.

Hur bra håller hö på rundbal? Möglar det lika lätt som småbal?
 
Ja, den hösilagebal jag öppnade tidigare strödde jag ju ut så den skulle torka istället för mögla, men i den här fukten vet jag inte om det hjälper om jag öppnar en ny.

Pratade med grannen om jag fick lägga höet på skullen istället för i maskinhallen och han berättade då att hötorken finns kvar, men med tanke på elpriserna nu och att det är rundbalar som jag troligen måste öppna känns det lite långsökt med 11 ton och sen köra löshö till hästarna på släp flera gånger/vecka.

Hur bra håller hö på rundbal? Möglar det lika lätt som småbal?

Jag fick värmgång i mina storbalar med hö tidigare i somras, fick slänga över 300 kg (à 4 kr/kilot..) :(

Sedan dess har vi fodrat med 350-kgs hösilagebalar (från 2017) med TS på 75%, det funkar sådär - har inte tillräckligt med utrymme för att sprida ut hela balen. Så vi har sålt typ 100-200 kg av varje bal till andra med en-två hästar istället för att behöva slänga det. Inte så kul det heller när man vet att det snart är slut på höet och man inte har fått tag på mera...

Fullkomligt galet här med, det hö som finns att köpa ligger på 8 kg/kg + moms :crazy:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Allt blir dyrare (el, foder, drivmedel mm ) och det larmas om att det kommer öka ännu mer framöver. Hur påverkar det ert hästägande...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 563
Senast: Karoliten
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 383
Gnägg Med en hästapp kan man kolla farten på hästen, alltså Hästigheten! Hur fort går din Häst? Har den eld i baken!? Vad har Brunte för...
2
Svar
38
· Visningar
2 359
Senast: Sryoqwe
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 953
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp