Hormonrubbning efter graviditet

anonymApril

Trådstartare
För en dryg månad sedan fick jag min första mens efter graviditet och amning. Sedan dess har jag haft konstant huvudvärk, sjukdomskänsla och varit trött, trött, trött. Det blev bättre en kort period men sen blev det dags för nästa mens och nu är jag här igen. Och jag vet inte vad jag ska göra.. så jag tänkte fråga här, är det någon som känner igen sig (kanske även utan att ha fött barn)? Kanske tips på vart sjutton jag vänder mig med ett sådant här problem?

Jag har bokat en tid på vc för att ev kontrollera hb, men det kollades senast ett par månader efter att min andra dotter föddes och då var det bra (slutet av 2020). Så jag vet inte hur mkt man kan hoppas på besöket i övrigt.

Alla tips, funderingar och råd mottages tacksamt! (Bor i Sthlmsregionen om det är så att någon känner till en bra mottagning eller liknande).
 
Beskriv dina symptom på VC. Du behöver inte ha någon färdig plan åt dem, det är deras jobb 🙂 Då får de chansen att ställa följdfrågor och utifrån det ta ställning till vad som behöver göras och vilka ev prover som ska tas.

Om proverna inte visar på något, men problemen kvarstår, så sök hjälp igen för att ta det vidare till nästa steg.

Nu vet jag inte hur det ser ut för dig, men för mig var mycket av mina besvär relaterade till hormonomställning vid/efter amning. T.ex. om du ganska nyligen slutat amma men fortfarande väcks av barnet på nätterna, så kan det eventuellt hänga ihop med att du inte längre har hjälp av amningshormoner för sömnstörningarna.
 
Osäker på vad hb betyder ^^ Men har du kollat blodet, för tex järnbrist? Jag hade det efter min första graviditet är nu gravid igen och ska äta extra järn from 2 trimester.
 
Beskriv dina symptom på VC. Du behöver inte ha någon färdig plan åt dem, det är deras jobb 🙂 Då får de chansen att ställa följdfrågor och utifrån det ta ställning till vad som behöver göras och vilka ev prover som ska tas.

Om proverna inte visar på något, men problemen kvarstår, så sök hjälp igen för att ta det vidare till nästa steg.

Nu vet jag inte hur det ser ut för dig, men för mig var mycket av mina besvär relaterade till hormonomställning vid/efter amning. T.ex. om du ganska nyligen slutat amma men fortfarande väcks av barnet på nätterna, så kan det eventuellt hänga ihop med att du inte längre har hjälp av amningshormoner för sömnstörningarna.

Hehe jo jag vet, men tyvärr säger erfarenheten annorlunda varför jag är så inprogrammerad på att söka efter svar att föreslå till läkaren. Men sen funderar jag på om vc är rätt plats, eftersom det så tydligt är kopplat till menscykeln och därmed mer är ett jobb för en gynekolog. Vi får se hur det landar..

Jag blir fortfarande väckt någon gång/natt, men det blev jag även med första barnet och då kändes det inte såhär. Men det kan definitivt vara sömnbrist i kombination med arga hormoner.
 
Osäker på vad hb betyder ^^ Men har du kollat blodet, för tex järnbrist? Jag hade det efter min första graviditet är nu gravid igen och ska äta extra järn from 2 trimester.

Japp, järnvärdet (hb) kontrollerades förra året när bebis var några månader gammal. Men inte sedan dess. Värdet var dock så pass högt att det efter att ha fått den informationen känns osannolikt =\
 
Hemoglobin och järnvärde är inte riktigt samma sak. :)

Hb = hemoglobinvärde/blodvärde. Molekylen på den röda blodkroppen som har den syrebärande kapaciteten. Består bl a av järnmolekyler och låga järndepåer kan således påverka blodvärdet negativ.
Ferritin = järndepåer.
Det finns också en rad andra "järnprover" man kan ta men i vid blodförlust är dessa två viktigast. :)
 
Sköldkörteln som spökar?

Min första tanke. Min mor fick hypotyreos efter graviditeten, väldigt vanligt att det utlöser sånt. Det är ju en hormonell sjukdom. Jag fick den också men inte pga graviditet utan snarare arv, stress och allmänt oflyt.

@anonymApril Se till att de tar prover på sköldkörteln - TSH, fT3 och fT4. Inte bara TSH som de så gärna vill nöja sig med.
 
Min första tanke. Min mor fick hypotyreos efter graviditeten, väldigt vanligt att det utlöser sånt. Det är ju en hormonell sjukdom. Jag fick den också men inte pga graviditet utan snarare arv, stress och allmänt oflyt.

@anonymApril Se till att de tar prover på sköldkörteln - TSH, fT3 och fT4. Inte bara TSH som de så gärna vill nöja sig med.

Hade jag ingen aning om! Jag har precis varit till en gynekolog som skickade iväg mig på provtagning av just sköldkörtelhormoner men jag vet inte vilket specifikt. Får kolla och fråga om det när vi ska ha kontakt igen. Tack för att du skrev :)
 
Hade jag ingen aning om! Jag har precis varit till en gynekolog som skickade iväg mig på provtagning av just sköldkörtelhormoner men jag vet inte vilket specifikt. Får kolla och fråga om det när vi ska ha kontakt igen. Tack för att du skrev :)

Är en vanligare sjukdom än man tror och stor spridning i mående hos oss drabbade. Endel känner knappt av det och andra är sjukskrivna och kan inte jobba eller ha ett liv...

https://skoldkortelforbundet.se/
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 900
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Det har i ca 1,5 år varit massor av problem med mig, saker som att jag fått svårt med balansen, avståndsbedömning, feber som kommer och...
8 9 10
Svar
183
· Visningar
27 117
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 972
Kropp & Själ Era bästa tips mot att undvika smitta mottages tacksamt och något desperat! Jag blir förkyld ca 1 gång/månad eller varannan månad och...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 783
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp